شاخص کل بورس تهران عقبگرد ۳۴۵ واحدی (معادل ۰.۱۴ درصد) را تجربه کرد.

«ترس از قیمت جهانی» شاخص بورس را عقب راند

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، امروز در حالی شاخص کل بورس تهران عقبگرد ۳۴۵ واحدی (معادل ۰.۱۴ درصد) را تجربه کرد که شاخص هم وزن با رشد ۰.۸ درصدی همراه شد تا تاکیدی بر رشد قیمت سهام گروه‌های کوچک بورسی در مقابل ریزش قیمت بزرگان بازار باشد. ناامیدی فعالان بورسی از ورود نقدینگی پرقدرت به بورس از یک سو و ترس از ریزش قیمت‌های جهانی از سوی دیگر، مهمترین دلایل شیفت نقدینگی در روزهای اخیر به شمار می‌آید.

در شرایط فعلی بوی بهبود از اوضاع بازار جهانی شنیده نمی‌شود. تهدیدهای دونالد ترامپ بر وضع تعرفه ۱۰ درصدی بر ۳۰۰ میلیارد دلار باقی‌ مانده از واردات چین، تمام صادرات چین به آمریکا را با وضع تعرفه همراه خواهد کرد. این تهدید که قرار است در صورت عدم پیشرفت مذاکرات تجاری از اول سپتامبر اجرایی شود، واکنش چین را به همراه داشته است. کاهش ارزش یوان در برابر دلار و رسیدن آن به پایین‌ترین سطح ۱۱ سال اخیر، نوعی واکنش متقابل از سمت چین برای خنثی‌سازی اثر وضع تعرفه‌ها و تسهیل صادرات محصولات چینی به آمریکا و سایر نقاط جهان است که می‌تواند شرکای تجاری دیگر را به واردات هرچه بیشتر ترغیب کند.

این واکنش متقابل از سوی چین، با واکنش وزارت خزانه‌داری آمریکا همراه بود و این نهاد ضمن ابراز نارضایتی شدید از آنچه به عنوان دستکاری ارزش یوان گفته شد، چین را پس از سال‌ها به لیست سیاه خود قرار داد. البته بانک مرکزی خلق چین طی بیانیه‌ای اذعان داشت: باز هم تکرار می‌کنیم که ما هیچوقت قصد دستکاری در ارزش یوان را نداریم. به زودی اوراق مشارکت به ارزش ۴.۳ میلیارد دلار به عنوان پشتوانه نقدینگی یوان در بازار چین توزیع خواهد شد.

به این ترتیب دیروز نماد معاملاتی شرکت‌ةای پالایش نفت اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، پالایش نفت تبریز و پالایش نفت بندرعباس در صدر نمادهای اثرگذار بر افت شاخص کل ایستادند. بیشترین کاهش قیمت نیز در این روز به سهام شرکت‌های لامیران، موتوژن، داروسازی زاگرس فارمد پارس، کارخانجات داروپخش و تولیدی مهرام رسید. با این حال نماد معاملاتی شرکت‌های پست بانک ایران، نساجی بروجرد، معدنی املاح ایران، کاشی و سرامیک حافظ و سیمان اصفهان با بیشترین رشد قیمت همراه شدند.

در فرابورس ایران اما شاخص کل ۳ واحد کاهش یافت و در سطح ۲۴۱۹ واحد ایستاد. در این بازار نیز نماد معاملاتی شرکت‌ةی پتروشیمی مارون، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و پالایش نفت شیراز بیشترین اثر کاهنده را بر آیفکس داشتند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.