زنجان- معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای استان زنجان  گفت: جلوگیری از اضافه برداشت و پرکردن چاه های غیرمجاز از اولویت های شرکت است.

سد «مشمپا» آخرین گذر گاه برای جلوگیری از خروج آب از استان زنجان

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین: پرویز قزلباش معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای استان زنجان  بعداز ظهرچهارشنبه در حاشه بازدید خبرنگاران  از سد مشمپا افزود: استان زنجان در بحث سدسازی بالاخص در احداث سدهای بزرگ دیرتر وارد این مقوله شده است.

قزلباش با بیان اینکه جهاد سازندگی به همراه دستگاه های متولی بیش از ۳۰ سد در استان زنجان ساخته است، گفت: بایستی با دریافت اعتبار نسبت به ساخت سدهای بزرگ اقدام می کردیم.

 این مسئول تاکید کرد: سد سازی همیشه غلط نیست بلکه توسعه یافتگی و داشتن منابع آبی در هر کشوری دلیلی برای تامین آب از منابع دیگر جز سد سازی است.

وی با بیان اینکه تامین آب شرب یکی از ضرورت های آب منطقه ای است و باید برنامه ای برای تامین آب شرب در افق دراز مدت داشته باشیم، ادامه داد: استان زنجان از طریق چاه ها آب مورد نیاز کشاورزان را تامین کرده است.

قزلباش ادامه داد: به دنبال توسعه کشاورزی نیستیم ، بلکه با سدسازی به دنبال تامین نیازهای آب شرب استان هستیم.

 معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای استان زنجان  در پاسخ به سوالی در خصوص برداشت های غیرمجاز از چاه ها گفت: نظارت بر حفر چاه های غیرمجاز و برداشت های بی رویه انجام می شودوجلوگیری از اضافه برداشت و پرکردن چاه های غیرمجاز از اولویت های شرکت است.

قزلباش اظهارداشت: ظرفیت  آب شرب و صنعتی سد مشمپا به میزان۵۰ میلیون مترمکعب است.

وی  حجم مخزن را  ۳۰۰ میلیون متر مکعب ذکر کرد و اضافه کرد: هزینه اولیه سد  ۵۰۷ میلیارد تومان، مبلغ هزینه شده ۱۳۰ میلیارد تومان و مطالبه پیمانکار ۹۰ میلیارد تومان است.

سرپرست نظارت و کارفرمای شرکت مهندسین مشاور بهان سد نیز در ادامه   گفت: کلنگ ساخت سد مشمپا در سال ۸۸ به زمین زده شده است و در سال ۹۲ قرارداد آن به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار گردید.

سیامک آریان پورپیشرفت ریالی این پروژه را ۲۷ درصد و پیشرفت فیزیکی آن را ۳۱ درصد ذکر کرد.

به گفته وی ،تغییر در طراحی از دلایل تغییر در پروژه است واین سد که آخرین گذرگاه خروج آب از استان زنجان است تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.