تا 31اکتبر (9آبان) که آخرین مهلت اتحادیه اروپا به بریتانیا برای اجرای برگزیت است، زمان چندانی نمانده است؛ حدود 80 روز. باوجود این بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید انگلیس، به جز برخی لفاظی‌ها، هنوز طرح متقنی برای این خروج فراهم نکرده است.

بوریس و برگزیت، بلوف یا واقعیت؟

 نیک‌پندار/

 تا 31اکتبر (9آبان) که آخرین مهلت اتحادیه اروپا به بریتانیا برای اجرای برگزیت است، زمان چندانی نمانده است؛ حدود 80 روز. باوجود این بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید انگلیس، به جز برخی لفاظی‌ها، هنوز طرح متقنی برای این خروج فراهم نکرده است.

نیکولا استورژن، سروزیر اسکاتلند در همین زمینه گفته است: «اینکه جانسون از یک برگزیت بدون توافق اما امن حرف می‌زند، حقیقت ندارد و نشان می‌دهد او مرز بین خوش‌بینی و توهم را تشخیص نمی‌دهد.»

او همچنین گفته است: «وقتی ما با جانسون درباره ابعاد و اتفاقات ناگواری که برگزیت بدون توافق ایجاد خواهد کرد گفت‌وگو می‌کنیم، او خیلی راحت از زیر بحث شانه خالی می‌کند و به‌گونه‌ای پاسخ می‌دهد که انگار در عالم رؤیا بسر می‌برد.»

سروزیر پیشین اسکاتلند هم با استورژن هم‌نظر است و معتقد است جانسون هنوز ابعاد خروج از برگزیت را درک نکرده است. او البته اضافه کرده است: «جانسون ثبات چندانی ندارد و درباره خیلی از مسائل بویژه مسائلی مثل برگزیت به راحتی نظرش را عوض می‌کند، هرچند بسیاری هنوز معتقدند او بر سر حرف خود درباره برگزیت خواهد ایستاد.»

الکس سالموند همچنین گفته است: «البته ممکن است همه این ژست‌هایی که جانسون می‌گیرد، تنها یک ترفند برای وادار کردن اروپا به مذاکره‌ای دوباره باشد تا بریتانیا همچنان در اتحادیه بماند. هرچند متأسفانه این نظریه بعید است به نتیجه برسد.»

اسکاتلندی‌های مخالف با برگزیت تنها معترضان به جانسون نیستند. ایرلندی‌ها هم که مشکلات جدی مرزی با ایرلند شمالی (یکی از اعضای پادشاهی بریتانیا) دارند نسبت به مواضع جانسون نگرانند. عضویت بریتانیا و جمهوری ایرلند در اتحادیه گمرکی و بازار واحد اتحادیه اروپا سبب شده دو کشور بتوانند مرز را نامرئی نگه دارند.

دولت بریتانیا هم می‌خواهد پس از برگزیت مرز در جزیره ایرلند را نامرئی نگه دارد و هم می‌خواهد از اتحادیه گمرکی و بازار واحد اروپا خارج شود تا بتواند سیاست تجاری مستقل خودش را داشته باشد و اختیار قوانینش را به دست بگیرد. ولی این‌ها بازرسی‌های گمرکی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند را ضروری می‌کند و همین مسئله نگرانی مقامات جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی را برانگیخته است. واقعیت آن است که جانسون برای این مسئله هم از این‌ها گذشته، آنچه از ماحصل اتاق فکر جانسون در مدت نخست‌وزیری او بیرون آمده هم نشانی از تلاش او برای انجام برگزیت ندارد. او حتی هفته پیش خطاب به اتحادیه اروپا، گفت: «بیایید و لجبازی را بگذارید کنار. مخالفت در برابر مذاکره بس است. باید درباره یک توافق جدید گفت‌وگو کنیم.»

مجموع این اتفاقات سبب شده این پرسش مطرح شود که ادعای جانسون برای خروج بدون توافق از اتحادیه واقعیت دارد یا صرفاً یک بلوف است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.