زاهدان- درحالی‌که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور هفته گذشته در سفر به استان سیستان و بلوچستان وعده اتمام پروژه خط آهن چابهار-زاهدان را تا سال ۱۴۰۰ داد اما بنا بر گفته نمایندگان مجلس و مستندات موجود این وعده در این زمان کوتاه کمی غیرعملی به نظر می‌رسد.

سیستان و بلوچستان منتظر شنیدن سوت قطار در ۱۴۰۰

قدس آنلاین-گروه استان ها-بابک رحیمیان:  پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان -سرخس یکی از طرح‌های مهم ملی درحالی‌که اجرا در سیستان و بلوچستان است که بنا بر اظهارات مسئولان ازآنجاکه این بندر در تحریم قرار ندارد باید از این فرصت طلایی به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

از اهداف اصلی این خط ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد است.

مسیر اصلی این خط ریلی از چابهار به زاهدان به طول ٦١٠ کیلومتر سال ۱۳۸۹ کلنگ زنی شد اما از سال ۱۳۹۲ به‌طورجدی در حال اجراست. 

این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستان‌های کنارک، نیک شهر، ایرانشهر و خاش درنهایت به زاهدان متصل می‌شود و پس‌ازآن برای ارتباط با کشورهای آسیای میانه به سرخس متصل می‌شود.

سال ۱۴۰۰

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور هفته گذشته در سفر به استان سیستان و بلوچستان در حاشیه بازدید از قطعه هفت‌خط راه‌آهن خاش - زاهدان در جمع خبرنگاران از تکمیل این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد.

ازآنجاکه بندر چابهار در تحریم قرار ندارد باید از این فرصت طلایی به بهترین شکل ممکن استفاده کردمحمدباقر نوبخت بابیان اینکه این طرح با احتساب ایستگاه‌های بین‌راهی، ۷۳۰ کیلومتر است اظهار کرد: تاکنون چهار هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته‌شده و بقیه آن از بودجه عمرانی امسال تأمین می‌شود.

معاون رئیس‌جمهوری گفت: برای اینکه این طرح تا پایان سال آینده و حداکثر اوایل سال ۱۴۰۰ آماده شود، با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نیز توافقاتی انجام‌شده است.

وی بیان کرد: اگر زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ترانزیت کالا در بندر چابهار فراهم شود کشور می‌تواند از طریق این بندر به‌صورت مستقیم کالاهای صادراتی را به اقیانوس و کالاهای وارداتی را از اقیانوس به کشور وارد کند.

پیشرفت کند

معاون رئیس‌جمهور در حالی از عزم جدی دولت مبنی بر اتمام پروژه تا سال ۱۴۰۰ خبر می‌دهد که نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ابراز می‌کند: خط آهن چابهار-زاهدان تنها ۳۷ درصد پیشرفت دارد.

علیم یار محمدی روند احداث این طرح را کند می‌خواند و ادامه می‌دهد: برای تکمیل پروژه خط آهن چابهار – زاهدان به اعتباری بالغ‌بر ۴ هزار میلیارد تومان نیاز است.

وی با اشاره به پیشرفت ۳۷ درصدی این پروژه اظهار می‌کند: لازمه توسعه و پیشرفت بندر چابهار، تکمیل پروژه احداث خط آهن چابهار – زاهدان است که باید در دستور کار دولت قرار گیرد  و وزارت راه و شهرسازی نسبت به تأمین این رقم اقدام کند.

چگونگی تأمین بودجه؟

بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸ نشان می‌دهد که دولت برای اتصال چابهار به راه‌آهن سرتاسری کشوری، یعنی قطعه اول، ۱۱۰ میلیارد تومان پیشنهاد داده است و لذا این رقم در مقابل بااعتبار موردنیاز به ثمر رساندن این طرح عظیم بسیار قطره‌چکانی است و در مقایسه با رقم اعتبارات ابلاغ‌شده امسال تنها ۳۵ میلیارد تومان افزایش داشته است.

گفتنی است اعتبار ابلاغ‌شده این پروژه در سال ۹۷ به میزان ۷۵ میلیارد تومان و عملکرد آن در سال ۹۶، ۲۸۹ میلیارد و ۴۵۷ میلیون تومان بوده است.

بر اساس اعلام سازمان برنامه‌وبودجه قطعه اول این پروژه استراتژیک برای سال‌های بعد به ۴ هزار و ۶۹۵ میلیارد تومان و درمجموع اتمام آن ۵ هزار و ۶۳۲ میلیارد و ۶۴۹ میلیون تومان منابع مالی نیاز دارد.

سرمایه‌گذاران خارجی

اما این سؤال که دولت از چه منابعی می‌تواند بودجه این طرح را تأمین و آن را تا پایان سال ۱۴۰۰ به سرانجام برساند خود پرسش دیگری است که در این خصوص احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان می‌گوید: دولت طی مصوبه‌ای درخواست برداشت یک‌میلیاردی دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه و تکمیل راه‌آهن و بزرگ‌راه چابهار را کرده است؛ امیدواریم این مصوبه که به تأیید رهبری هم نیاز دارد، محقق بشود.

در همین رابطه سخنان خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل البته نگاه دولتی‌ها را به سمت هندی‌ها متوجه می‌کند .

وی اظهار می‌کند: هند یک خط اعتباری ۹۰۰ میلیون دلاری برای راه‌آهن چابهار ــ زاهدان اختصاص داده که در صورت باز شدن فاینانس این خط انتظار می‌رود قطعه اول پروژه راه‌آهن چابهار ــ زاهدان ــ مشهد ــ سرخس که برای اتصال بندر چابهار به شبکه ریل ضروری است ظرف ۳ سال، به بهره‌برداری برسد.

گفتنی است هند با توجه به توافقنامه چابهار که خردادماه ۹۵ میان رؤسای جمهور ایران، افغانستان و نخست‌وزیر هندوستان امضا شد برای تکمیل چابهار و اتصال آن به بازارهای هدفش در افغانستان و آسیای میانه مجموعه سرمایه‌گذاری در بندر و پس‌کرانه را پیش‌بینی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.