گیلان-رییس سازمان برنامه و بودجه از ایجاد ۲۶ هزار شغل برای جوانان گیلان در سال ۹۸ خبر داد و افزود: ۹۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در گیلان در قالب هشت برنامه در سال جاری تخصیص یافته که تاکنون ۲۰ درصد این اعتبار به وزارتخانه‌ها پرداخت شده است لذا می‌خواهیم این ۲۰ درصد را به گیلان اختصاص دهیم تا در آن هشت برنامه هزینه کند.

ایجاد ۲۶ هزار شغل برای جوانان گیلان در سال ۹۸

به گزارش قدس آنلاین ، محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در نشست خبری صبح روز جمعه ۱۸ مرداد ماه، که در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان برگزار شد با اشاره به تدوین هشت برنامه در حوزه‌های مختلف برای ایجاد ۲۶ هزار فرصت شغلی در استان گیلان طی سال‌جاری گفت  این برنامه ها در حوزه هایی از جمله گردشگری، صنعت و  مسکن تعریف شده و از طرح هایی مانند احیاء بافت های فرسوده ، کشت گلخانه ای در این راستا اشاره کرد.

وی با اشاره به بر عهده گرفتن جانشینی رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی کشور در گیلان و یادآوری جلسه روز گذشته ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان در رشت ادامه داد: موافقت نامه هایی با مدیران و وزیران مبادله شده تا ظرفیت های توسعه و اشتغال گیلان اجرایی شوند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی در گیلان را جهت افزایش ظرفیت‌های اشتغال استان لازم و ضروری خواند و تصریح کرد: معضل اشتغال و نبود فرصت‌های شغلی از جمله چالش‌های جدی گیلان است که می‌توانیم بخش بزرگی از آن را با توسعه ظرفیت‌های تولیدی صنعتی حل کنیم.

وعده پایان بهره برداری قطعه ریلی رشت- انزلی تا پایان سال آینده

معاون رییس جمهور با بیان اینکه قطعه راه آهن رشت-انزلی و رشت-آستارا به عنوان بخش تکمیلی کریدور شمال به جنوب محسوب می‌شود که در حال حاضر فقط یک قطعه منفصله از آستارا-رشت داردگفت: این مسیر ریلی فقط متعلق به ایران نیست و به کل منطقه اختصاص دارد. به همین دلیل این مسیر برای همسایگان کشور ما نیز از جهت تسهیل در باربری مهم است. لذا کشور آذربایجان نیز در نیمی از طرح مشارکت دارد.

نوبخت  با بیان اینکه بلافاصله بعد از افتتاح خط ریلی قزوین - رشت ادامه این خط ریلی از رشت تا انزلی و از آستارا تا رشت وارد فاز عملیاتی شده است، ادامه داد: از اریبهشت ماه تاکنون قطعه خط ریلی رشت - انزلی به طول ۱۰ کیلومتر ۴۲ درصد پیشرفت داشته است.

وی با بیان اینکه در بخش رشت-انزلی نسبت به قزوین- رشت به دلیل جلگه‌ای بودن با موانعی مواجه نیستیم ولی در تملک اراضی مسیر به دلیل اینکه عموما شالیزارها در این مسیر قرار دارند، تا پایان برداشت باید صبر کرد، تصریح کرد: تاکنون بیش از ۱۵ میلیارد تومان در بخش تملک اراضی مسیر رشت-انزلی پرداخت شده انتظار می رود که مردم در فروش اراضی همکاری کنند.

وی بیان کرد: امیدواریم بتوانیم تا پایان سال آینده قطعه ریلی رشت- انزلی را به بهره‌برداری برسانیم و از مزایای حمل و نقل ریلی هم بهره‌مند شویم .

معاون رئیس جمهور راه آهن رشت – کاسپین، رشت – بندر انزلی و رشت – آستارا را دومین موضوع مهم زیربنایی گیلان دانست و تصریح کرد: با راه اندازی قطار گردشگری گیلان سالانه هزار مسافر از گیلان بازدید می کنند که آورده اقتصادی دارد. با فاصله ۱.۵ ساعته تهران – رشت نیز صنعت گردشگری گیلان تقویت می شود.

مسئله پسماند استانهای شمالی توسط برجسته های کشور در حال پیگیری است

نوبخت، توقف عمده پروژه‌های گیلان را به خاطر مسائل زیربنایی دانست و یادآور شد: مسئله پسماند استان‌های شمالی نیز با بهره گیری از نظرات شخصیت های اجرایی برجسته کشور در حال پیگیری است.

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از تشکیل کارگروهی برای ساماندهی طرح‌های پسماند این استان‌ها با حضور صاحبنظران و کارشناسان خبر داد.

وی ادامه داد: مأموریت هایی برای این کار گروه ویژه تعریف شده تا طرح و برنامه هایی را برای این مسئله زیست محیطی اندیشیده و اجرایی کنند.

ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت امسال هم اجرایی می شود

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حمایت دولت از برنج‌کاران گفت: به هیچ عنوان اجازه واردات برنج خارجی در فصل برداشت محصول صادر نمی‌شود و  کشاورزان شالیکار نگران این موضوع نباشند.

نوبخت بیان داشت: ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت که سال های گذشته کمک بزرگی برای ثبات بازار این محصول به نفع کشاورز و مصرف کننده بود، امسال هم از سوی دولت اعمال می شود و رویکرد دولت تدبیر و امید، حمایت از تولید داخلی است و در این خصوص، خطاب به مبادی ورودی کشور بخشنامه ای داده می شود تا نظارت های لازم را انجام دهند.

کیوان محمدی : اجرای ۷۳ پروژه اقتصاد مقاومتی در گیلان

کیوان محمّدی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان نیز در این نشست ضمن تبریک روز خبرنگار در سخنانی ساختار اجرایی ستاد اقتصاد مقاومتی را ادامه دهنده تدوین برنامه ششم توسعه استان دانست و گفت: شورای راهبردی توسعه گیلان در قالب پنج کارگروه و ۴۳ کمیته تخصصی فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه کمیته‌های ۴۳گانه گیلان در سال ۹۷ در مجموع ۳۴ جلسه و ۸۸ مصوبه داشتند، گفت: تاکنون ۸۲ درصد این مصوبات اجرایی شده و یا در دست اجراست. همچنین ۷۳ پروژه را تحت عنوان اقتصاد مقاومتی اجرایی کردیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان پنج پروژه اقتصاد مقاومتی استان را مورد توجه ستاد اقتصاد مقاومتی کشور دانست و یادآور شد: سد لاستیکی پهلوان بست در لنگرود و سد باغبانان در فومن یکی از این پروژه‌هاست که می‌تواند مشکل آب زراعی سه هزار هکتار از اراضی را تا حدود زیادی حل کند. احداث پست ۶۳.۲ کیلو وات شهرک صنعتی سفیدرود نیز دومین پروژه است که علاوه بر تامین برق پایدار موجب کاهش بار مصرفی پست‌های مجاور شده است.

محمّدی گیلان را یکی از مراکز تولیدکننده طیور دانست و خاطرنشان کرد: در قالب پروژه اقتصاد مقاومتی واحد تولید خوراک طیور، آبزیان و حیوانات خانگی در گیلان احداث شده است. ماهیان خاویاری برند ایران در دنیا هستند و لذا باید به ماهیان خاویاری توجه ویژه‌ای صورت بگیرد تا علاوه بر حفظ ذخائر منابع، افزایش تولید گوشت و خاویار را در استان داشته باشیم.

وی احداث کارخانه میله گرد کاسپین را نیز دارای اهمیت ملی و منطقه‌ای دانست و ادامه داد: در سال جاری نیز ۵۹ مصوبه را به ستاد اقتصاد مقاومتی مرکز فرستادیم که پس از تایید در قالب ۱۷ پروژه اجرایی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.