آذربایجان شرقی- درحالی‌که عکس بسیاری از فوتبالیست‌ها و سلبریتی ها برای فروش شامپو هرروز بر مقابل دیدگان ما بر روی تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر رژه می‌رود برخی از محصولات ایرانی که حتی شاید دیدن آن برای نسل جدید بیگانه باشد نه‌تنها مشتری خود را دارد بلکه با محصولات خارجی رقابت می‌کند.

صابون مراغه محصولی محلی با شهرت جهانی

قدس آنلاین-گروه استان ها:صابون مراغه یا همان قالب‌های زردرنگ کج‌ومعوج که جزوی از خاطرات و نوستالژی متولدین دهه ۳۰ تا ۱۳۵۰ است یکی از همین محصولاتی است که شاید در مارکت های بزرگ به چشم نمی‌آید اما هنوز این محصول مشتری و بازار خود را داشته و به مقدار ۴۰۰ تن به کشورهای آسیایی صادر می‌شود.  

زادگاه صابون مراغه همان‌گونه که از نام آن مشخص است شهر بزرگ مراغه از توابع استان آذربایجان شرقی است.

این صابون سنتی که قدمتی حدود ۱۵۰ سال دارد، از سود سوزآور و دنبه گوسفند تهیه می‌شود و  به دلیل این‌که هیچ ماده شیمیایی در مواد اولیه صابون مراغه دیده نمی‌شود، افرادی که از آن استفاده می‌کنند نگرانی درباره این‌که پوست و موهایشان در اثر تماس با مواد شوینده شیمیایی صدمه ببیند و دچار حساسیت‌های پوستی یا ریزش مو شوند نخواهند داشت.

صابون سنتی و طبیعی مراغه با بیش از‎ چندین قرن قدمت معروف‌ترین صابون سنتی کشور باشهرتی جهانی یکی از سوغاتی‌های اصلی و ارزشمند برای میهمانان و گردشگران این خطه بوده است.

این صابون طبیعی که به‌صورت سنتی و نیمه‌صنعتی در این شهرستان تولید می‌شود؛ یکی از شوینده‌های اصلی در خانه‌های مردم این شهرستان و سایر شهرهای کشور مورداستفاده قرار می‌گیرد.

متأسفانه تا پیش از ورود اجناس خارجی و شامپوهای صنعتی و شیمیایی به بازار صابون مراغه برای خودش اعتباری داشت و تعداد کارگاه‌های تولیدکننده این محصول در این استان به بیش از ۳۰ کارگاه می‌رسید اما در حال حاضر تعداد این کارگاه‌ها به یک‌دهم تقلیل یافته و شاهد فعالیت تنها ۳ کارگاه در این شهر هستیم.

قدمتی ۲۰۰ ساله

فرماندار ویژه شهرستان مراغه بابیان اینکه صابون سنتی و طبیعی مراغه با بیش از ۲۰۰ سال قدمت معروف‌ترین صابون سنتی کشور بوده و سوغات اصلی و ارزشمند این شهرستان محسوب می‌شود.

حمید شکری که معتقد است باید این کارگاه‌های سنتی حمایت و حتی احیا شود ادامه می‌دهد: تا چندین سال گذشته افزون بر ۲۵ کارگاه در این شهر فعال بودند و صابون تولید می‌کردند.

وی اظهار می‌کند: متأسفانه تا قبل از ورود محصولات صنعتی و شیمیایی و تبلیغات اغواکننده صابون مراغه در قریب به‌اتفاق خانه‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفت اما به دلیل جایگزین مواد شوینده جدید مصرف این صابون کاهش و به‌تبع این کاهش مصرف تعداد کارگاه‌های تولیدی نیز در این شهرستان رو به افول گذاشت.

وی بابیان اینکه در حال حاضر تنها ۳ کارگاه تولیدی در این شهرستان فعالیت دارد ادامه می‌دهد: در حال حاضر به دلیل افزایش مصرف و اثبات شدن مزایای استفاده از این نوع صابون  برای مصرف‌کنندگان لذا این محصول در بازارهای سنتی تمامی شهرهای ایران به‌وفور یافت می‌شود و طرفداران زیادی دارد.

صادرات به آسیا

وی هم‌چنین از تولید سالانه بیش از یک هزار و ۲۰۰ تن صابون مراغه در این شهرستان و صادرات افزون بر ۴۰۰ تن به کشورهای آسیای میانه، شرق آسیا و آذربایجان و افغانستان خبر می‌دهد.

شکری با اشاره به اینکه در حال حاضر شعبه‌ای از صابون سنتی مراغه در کشور آذربایجان توسط تولیدکنندگان مراغه‌ای مشغول فعالیت است می‌افزاید: صابون مراغه از دنبه گوسفند و سود سوزآور تشکیل‌شده و در ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود.  

وی یادآور می‌شود: امروزه باوجود رواج صابون‌های صنعتی، این نوع صابون همچنان به‌عنوان یکی از شوینده‌های سنتی رایج میان خانواده‌های ایرانی مورداستفاده است و شهرت جهانی هم دارد.  

صابون مراغه در سه رنگ سفید، زرد و سیاه تولید می‌شود و معروف‌ترین نوع آن صابون زرد بوده و نسبت به بقیه بیشتر مورد استقبال خریداران قرار می‌گیرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.