آذربایجان غربی- سالانه در هنگام فصل برداشت سیب‌درختی در استان آذربایجان غربی به دلیل مازاد بر مصرف در کنار جاده‌ها انباشته می‌شود که موجب بروز و نمایش جلوه‌های نامطلوبی از چهره کشاورزی در استان می‌گردد.

کمبود «صنایع تبدیلی» آفت محصول سیب آذربایجان

قدس آنلاین-گروه استان ها: این استان سالانه بین ۸۰۰ هزارتا یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب‌درختی تولید و روانه بازار می‌کند که فقط ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تن آن به مصارف صنعتی می‌رسد.

گفتنی است امسال مسئولان برای اینکه هم چون سال‌های گذشته با منظره ناخوشایند انباشت بیش از حد سیب‌های درختی در کنار جاده مواجه نشوند ذخیره سازی سیب در کنار جاده‌ها را ممنوع اعلام کردند.

متولیان حوزه کشاورزی و تعاونی‌های روستایی در همین رابطه ملزم شدند تا با ایجاد جایگاه‌های ویژه سیب‌های مازاد و یا صنعتی و یا به‌اصطلاح زیر درختی را در این مکان‌ها ذخیره‌سازی کنند تا از فروش و انباشت آن‌ها کنار جاده‌ها خودداری شود اما این در حالی است که به نظر می‌رسد هنوز جایگاه‌های لازم در این راستا راه‌اندازی نشده است.

بازار بدون مشتری

مشگین‌شهر ازجمله شهرهایی است که بنا بر گفته مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان ۶۰ درصد از ۱۴ هزار هکتار باغ‌های آن را باغات سیب  تشکیل می‌دهد و افزون بر ۴۰ هزار تن تولید سالانه دارد.

ازآنجاکه برداشت سیب از باغات مشگین‌شهر آغازشده است اما به دلیل مشکلات گمرکی ازجمله افزایش عوارض در حال حاضر بازار چندانی برای فروش وجود نداشته و این موضوع باغداران را نگران می‌کند.

بنا بر گفته باغداران مشگین‌شهری وضع تعرفه‌های بالای گمرکی و محدود شدن صادرات سیب به کشورعراق موجب انباشته شدن ده‌ها تن سیب در باغات منطقه شده است و موجب شده است تا قیمت این محصول به کمتر از ۲۰ هزار ریال برسد.

 مدیر جهاد کشاورزی مشگین‌شهر در این رابطه اظهار می‌کند: متأسفانه سیب‌های این منطقه قابلیت نگهداری در سردخانه را ندارد و باید حتماً به‌صورت تازه خوری مصرف و یا به کارخانه‌های صنایع تبدیلی حمل شود.

 یوسف جهانی افزود: متأسفانه استان اردبیل و شهرستان مشگین‌شهر در زمینه دارا بودن کارخانه‌های صنایع تبدیلی از استان‌های کم برخوردار کشور محسوب می‌شوند.

در پیچ‌وخم مجوزها

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بابیان اینکه تعداد ۶۲ جایگاه به‌منظور ساماندهی و ذخیره‌سازی محصول مازاد در سطح استان در نظر گرفته‌شده است اظهار کرد: ۶۲ جایگاه برای خرید سیب درختی در استان مهیا می‌شود که ۳۲ مورد از آنها مجوز خود را از جهاد کشاورزی دریافت می‌کنند.

پرویز تومرایی در جلسه ساماندهی خرید سیب صنعتی، جمع‌آوری میوه‌های تابستانی کنار جاده‌ای و بررسی روند آخرین اقدامات انجام‌یافته در این زمینه ضمن لزوم و ضرورت همکاری سایر دستگاه های در خصوص تسریع در این رابطه افزود: ۳۰ مکان خرید از ۶۲ مکان متعلق به تعاون روستایی در شهرستان‌هاست و باوجود صدور مجوز برای جایگاه‌های خرید توسط جهاد کشاورزی، هنوز دستگاه‌های مرتبط مانند محیط‌زیست، امور اراضی، بهداشت و درمان و شرکت آب به استعلام‌های لازم در این زمینه پاسخ نداده‌اند.

وی گفت: بقیه ۳۲ مجوز صادرشده از سوی جهاد کشاورزی استان در شهرهای ارومیه، میاندوآب، شاهین‌دژ، نقده و مهاباد می‌باشد که دستورالعمل تیپ محل اعم از ساختمان و تجهیزات و شرایط الزامی آن به متقاضیان اعلام‌شده است.

وی اظهار داشت: مقررشده تا ۱۵ شهریورماه که آغاز فصل خرید سیب‌درختی است این مکان‌ها با رعایت اصول منظور شده راه‌اندازی و استفاده از آن‌ها انجام شود.

تومرائی بیان کرد: تسهیل روند راه‌اندازی این مکان‌ها جزو موارد قابل‌توجه بوده و لازم است تا دستگاه‌های مربوطه در زمینه استعلام‌ها تسریع در عمل را موردتوجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه راه اندازی این مراکز ضمن اینکه از انباشت محصول در کنار جاده جلوگیری می کند به بهداشت این ماده غذایی نیز کمک می کند.

وی ادامه داد: همه ساله بخشی از این محصول که مصارف صنعتی دارد در کنار جاده ها تضییع می شد که با ایجاد جایگاه های عرضه از فاسد شدن همین مقدار نیز جلوگیری خواهد شد و کارخانه ها می توانند به صورت مستقیم سیب را خریداری کنند..

خریداری از مراکز مجاز

رضا حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار آذربایجان غربی نیز بر تسریع درروند استعلام موارد اعلامی تأکید کرد و گفت: تا آغاز زمان خرید سیب‌درختی این مراکز و جایگاه‌ها باید راه‌اندازی شوند.

نماینده دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان نیز در این جلسه بیان کرد: سال گذشته ۵۳ مورد پرونده در این زمینه تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

وی اظهار داشت: مواد اولیه تمامی کارخانه‌های تولید کنستانتره و مواد غذایی باید از مراکز مجاز خریداری شود یا خود کارخانه‌ها لازم است تا به‌صورت مستقیم اقدام به خرید از کشاورز کنند یا خود دارای بارانداز باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.