بخش میان‌ولایت تایباد با ۱۳روستا به مرکزیت شهر مشهدریزه، دارای جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی و روستاهایی با قدمت زیاد است.

   از بهشت سروها تا مزار پیرچکو

 در این نوشته به طور خلاصه ۶ روستای این بخش را که بیشتر مورد توجه گردشگران و طبیعت دوستان است، معرفی می‌کنیم.

 روستای جوزقان: در فاصله ۳۴ کیلومتری غرب تایباد و پنج کیلومتری شهر مشهدریزه در منطقه‌ای کوهپایه‌ای واقع شده است. طبیعت بکر و آب و هوای دلچسب این روستا و همچنین وجود سنگ مزارها و آثار تاریخی فراوان، از جمله مزار خواجه، این روستا را به مکانی جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است. جوزقان دارای پنج اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

روستای حسینی: در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی تایباد قرار گرفته است. باغ‌های سرسبز این روستا، کوه‌های زیبا، وجود آسیاب آبی ثبت شده در فهرست آثار ملی و همچنین قرار گرفتن در مسیر جاده و نیز منطقه تفریحی «سیرزار» هرساله گردشگران زیادی را به این روستا جذب می‌کند.

- روستای کهجه: در فاصله ۴۲ کیلومتری غرب تایباد واقع شده و از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا می‌توان به درختان سرو قدیمی آن اشاره کرد که در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است. همچنین وجود تپه تاریخی و باغ‌های سرسبز روستای کهجه، مکان مناسبی را برای گردشگران فراهم کرده است.

 روستای شیزن: در ۵۲ کیلومتری غرب تایباد در دل کوه‌های سرسبز و زیبا واقع شده و همین حصارهای کوهستانی، دلیلی بر قدمت این روستا است. بندخاکی شیزن، چشمه‌های جوشان این روستا بخصوص چشمه آب دارو، غارصوفه و سنگ‌مزارهای شیزن از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا هستند.

 سمنگان: این روستا در ۷ کیلومتری مشهدریزه واقع شده است. تنها مکان جالب توجه گردشگران در این روستا مزار «پیرچکو» است که شامل یک غار بزرگ و آبشار است و دلیل گزینش نام پیرچکو هم به نظر می‌رسد همین باشد که از سقف غار آب چکه می‌کند. به باور مردم روستا محل خروج آب، جای یک شمشیر است.

 سوران: این روستا که در فاصله ۴۵ کیلومتری جنوب غربی تایباد، در منطقه‌ای کوهستانی و زیبا در کناره‌ رود مرغزار واقع شده، به خاطر داشتن سنگ قبور تاریخی و منحصربه‌فرد مشابه قبرستان نشتیفان، معروف است. سوران، بیشترین و بلندترین سنگ‌افراشته‌های منطقه را در خود جای داده است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.