شهردار مشهد گفت: به هیچ عنوان فردی که در بدنه شهرداری جذب شده اما در کناری نشسته و کار مفیدی انجام نمی دهد را تحمل نخواهم کرد.

افراد فاقد صلاحیت را از شهرداری خارج می کنم/یازده نوع قرارداد در شهرداری مشهد داریم

مهندس محمدرضا کلایی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص جذب برخی افراد با نسبت خانوادگی با افرادی که دارای نفوذ در شهرداری مشهد هستند، عنوان کرد: معمولا بر اساس یک روش سنتی و ابتدایی، افرادی جذب  می شدند که در اطراف مدیران تصمیم گیرنده و به اصطلاح دم دستی بوده و یا از طرف برخی افراد یا گروه ها معرفی می شده اند.

وی ادامه داد: بسنده کردن به این روش به هیچ عنوان قابل قبول نیست و نیروهای جذب شده باید توانایی و انگیزه برای کار را داشته باشند، در غیر اینصورت نمی توان با این افراد به کار ادامه داد.

وی تصریح کرد: در شهرداری به دنبال طراحی الگویی هستیم که در آن تنها افراد دارای علاقه و توانایی و انگیزه لازم برای کار در این سازمان جذب شوند. بر اساس این الگو باید بتوانیم بر ورودی  و خروجی های سازمان نظارت و کنترل بیشتری داشته باشیم. البته طراحی این الگو به هیچ عنوان کار ساده ای نیست.

وی بیان داشت: از مدیرانم خواسته ام که بررسی های لازم را انجام داده تا فارغ از این نگاه که آیا افراد جذب شده از نیروهای دم دستی بوده اند یا خیر، میزان کارآیی و مفید بودن آنها سنجیده شود. البته باید گفت که وجود درصد کمی از خطا در این بررسی ها بدیهی است. اما اگر این خطا و وجود افراد فاقد صلاحیت بیشتر از حد نرمال باشد این موضوع به اصل سازمان صدمه وارد خواهد کرد.

وی با ذکر این موضوع که این دیدگاه را که شهرداری مشهد در دوره یا دوره های گذشته خالی از متخصص بوده است را اصلا قبول ندارم گفت: از اولین روزی که به عنوان شهردار مشهد انتخاب شدم گفتم که بدنه شهرداری بسیار قوی است و متخصصان بسیار خوبی در این سازمان وجود دارند.

شهردار مشهد ابراز داشت: باید آمایش منسجمی را انجام داد تا مشخص شود که چه میزان از نیروها بر اساس صلاحیت جذب شده اند و چه میزان براساس موارد دیگر. این موضوع تاکنون برای ما نامشخص مانده است. در حدود ۲۶ هزار نفر در شهرداری مشهد با قراردادهای متفاوت مشغول به کار هستند و این تعداد نیروی زیاد، کار را برای ما کمی دشوار کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا از روش های مرسومی مانند آزمون گرفتن از داوطلبان که افراد توانا در آن به راحتی شناسایی می شوند استفاده نمی شود، گفت: یازده نوع قرارداد در شهرداری مشهد داریم. چهار مورد نیازمند طی تشریفات و مراحل مشخص است. هفت نوع دیگر این نیاز را ندارند. برای گروه هایی که قرارداد با آنها نیازمند طی تشریفات نیست و برای جذب آنها آزمونی گرفته نمی شود باید الگویی وجود داشته باشد که شایسته ترین ها وارد مجموعه شهرداری شوند.

وی افزود: بخش دیگر کار این است که باید ارزیابی های ویژه ای برای افرادی که قراردادهای غیر دائم دارند، انجام شود تا مشخص شود در مدت زمانی که در سازمان شهرداری مشهد مشغول به فعالیت بوده چه کارآیی داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: حدود نیمی از مجموعه شهرداری دارای قراردادهای غیر دائم بوده و در رفت و آمد هستند. به این معنی که در صورت کارآیی مناسب حضورشان ادامه پیدا می کند و در غیر اینصورت از بدنه شهرداری خارج خواهند شد. لذا نمی توان آزمون ورودی برای این گروه تعیین کرد. اما بدنبال طراحی الگویی مناسب برای جذب شایسته ترین افراد در شهرداری هستیم.

وی اظهار کرد: وقتی فردی به این سازمان وارد می شود در ابتدا از او انتظاری نیست که تخصص بالایی در امور داشته و در رتق و فتق مسائل محوله، متبحر باشد. اما باید دو ویژگی مهم داشته باشد. اول اینکه آشنایی و زمینه اولیه را با کارهای محوله داشته و دیگر اینکه برای پیشرفت و ترقی، انگیزه های لازم را داشته باشد.

کلایی اضافه کرد: به هیچ عنوان فردی که در بدنه شهرداری جذب شده اما در کناری نشسته و کار مفیدی انجام نمی دهد را تحمل نخواهم کرد.

وی تاکید کرد: اگر کسی در شهرداری مشهد جذب شده اما کارآیی مناسبی نداشته باشد، هیچ دلیلی بر حفظ او وجود نخواهد داشت و از بدنه شهرداری خارج می شود. حتی اگر دارای نسبت های خانوادگی با افراد صاحب نفوذ در شورای شهر یا شهرداری باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.