پایان جنگ در سوریه، آغازی است دوباره برای رونق فعالیت‌های تجاری و اقتصادی ایران در بازار پرتقاضای این کشور؛ آغازی در سایه رابطه دیرپای دیپلماتیک.

خیز فعالان اقتصادی برای صادرات ۵ میلیارد دلاری به سوریه

قدس آنلاین: این را نه فقط دولتی‌های حوزه تجارت خارجی بلکه فعالان بخش خصوصی هم نوید می-دهند. به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت، ایران می‌تواند بهترین بازیگر در بازسازی سوریه باشد و این سازمان به کمک مقام‌های مسئول در بازسازی سوریه تلاش می‌کند بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

محمدرضا مودودی می‌گوید: واردات سالانه ۳۰ میلیارد دلاری سوریه در اثر جنگ به ۸ میلیارد دلار کاهش یافته است. آن زمان ما سهم بالایی از تأمین کالاهای وارداتی سوریه نداشتیم و میزان صادرات ما به این کشور حدود نیم میلیارد دلار بود که این رقم سال گذشته به ۱۶۸ میلیون دلار کاهش یافت، حال آنکه این رقم را به‌راحتی می‌توان به یک میلیارد دلار رساند.

به باور وی هر چند سوریه جزو ۲۰ کشور نخست طرف تجاری ایران نیست، اما به دلیل ظرفیت در بازسازی این کشور، به‌سرعت می‌تواند به فهرست ۱۰ کشور نخست تجاری ایران وارد شود.

دو فعال اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ما توان صادراتی ایران به سوریه را نه یک میلیارد دلار بلکه تا ۵ میلیارد دلار می‌دانند و از ظرفیت بالای سوریه پس از جنگ برای پذیرش و جذب کالاهای مصرفی ایرانی (غذایی، شیمیایی، ساختمانی و...)، فاینانس، خدمات پیمانکاری، مشاوره‌ای، فنی و مهندسی و بازسازی زیرساخت‌های انرژی، آب، برق و گاز، کارخانه‌ها و خطوط تولید، خدمات آی‌سی‌تی و... سخن می‌گویند.

 تبدیل قریب‌الوقوع کمیته مشترک به اتاق مشترک

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به راه‌اندازی اتاق مشترک ایران و سوریه در ماه‌های آینده، می‌گوید: البته یک سال پیش کمیته بازرگانی مشترک دو کشور شکل گرفته؛ همین کمیته که مورد استقبال فعالان اقتصادی دو کشور واقع شده، در ماه‌های آینده به اتاق مشترک تبدیل خواهد شد. اتاق ایران، در حال تجهیز ساختمانی در دمشق برای ایجاد مرکز تجاری و توسعه‌ای و مبادلات بین دو کشور است که تا یکی دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. 

حسین سلاح‌ورزی ادامه می‌دهد: در شرایطی که روابط دیپلماتیک ایران با سوریه در سطح عالی است، در حوزه اقتصادی هم قادریم حضور موفقی در این کشور داشته باشیم. تشنگی اقتصاد سوریه، شرایط را برای فعالان بخش خصوصی ایران تسهیل کرده و منهای برخی کالاها که بعد مسافت و مشکلات حمل و نقل، اجازه صادرات آنچنانی را نمی‌دهد، در طیف وسیعی از کالاها و خدمات، قدرت مانور و رقابت در بازار سوریه داریم.   

صادرات با دیپلماسی اقتصادی گره خورده است

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران هم به خبرنگار ما می‌گوید: با تشکیل اتاق مشترک، فعالان اقتصادی کهنه‌کار دو کشور حمایت خواهند شد، ضمن اینکه راه برای ورود تجار نوپا هم باز است.

حمیدرضا صالحی در عین حال معتقد است، صادرات با دیپلماسی اقتصادی گره خورده و برای افزایش صادرات باید دیپلماسی تقویت شود. وی اضافه می‌کند: امروز رقبای زیادی به‌ویژه از کشورهای عرب و ترک‌ها داریم. اماراتی‌ها سرمایه‌گذاران خوبی هستند و خط هوایی، سفارتخانه و دفاتر اقتصادی در سوریه ایجاد کرده‌اند. ترک‌ها هم که پیش از این بازار قطر را - باوجود رابطه خوب دیپلماتیک ما با این کشور- از چنگمان درآورده‌اند، در سوریه فعال هستند و برای فعال‌تر شدن برنامه دارند؛ بر این اساس باید پایگاه اقتصادی محکمی برای خود ایجاد کنیم.

دولتمردان ایرانی برای صادرات غیرنفتی اشتیاقی ندارند؛ با چنین نگاهی، ضرورتی برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی احساس نمی‌شود، اما در دور تازه حضور ایران در بازار سوریه به‌ویژه با توجه به نیاز بالای این کشور به بازسازی، باید به بخش خصوصی، تشکل‌ها و اتاق‌ها بها داده شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.