اخباری که از شبه‌قاره می‌رسد، در چند روز گذشته توجهات مردمی و رسانه ای جهانی را به خود معطوف کرده است. جامو و کشمیر همان نقطه ای است که در هفت دهه گذشته به کانون تنش میان هند و پاکستان تبدیل شده است.

خالدی/

اخباری که از شبه‌قاره می‌رسد، در چند روز گذشته توجهات مردمی و رسانه ای جهانی را به خود معطوف کرده است. جامو و کشمیر همان نقطه ای است که در هفت دهه گذشته به کانون تنش میان هند و پاکستان تبدیل شده است.

سید موسی رضا نقوی، رئیس دفتر سید ساجد نقوی رهبر شیعیان پاکستان در مشهد در گفت‌وگو با قدس اقدامات تحریک‌آمیز هند که ناشی از ترس است را عامل ایجاد تنش‌های اخیر دانسته و گفت: دهلی نو از افزایش تحرکات مسلمانان منطقه که در راستای دستیابی به حقوق طبیعی‌شان صورت می‌گیرد، نگران است. با اقدامات صورت گرفته اکنون وجهه هند در مجامع بین المللی به شدت تخریب شده و به نظر می‌رسد دهلی نو در صدد است با متهم کردن پاکستان توجهات را از این نقض فاحش حقوق شهروندانش منحرف و اهداف پشت پرده خود را دنبال کند. این در حالی است که لغو خودمختاری کشمیر نه تنها نقض حقوق بشر در سطح جهانی، بلکه اقدامی خلاف قانون داخلی هند نیز است.

نقوی با بیان اینکه دلیل نخست در لغو خودمختاری کشمیر همین نگرانی هند است، افزود: دلیل دیگر اما به شخص مودی بازمی‌گردد. نارندرا مودی از حزب ناسیونالیسم هندی بهاراتیا جاناتا (بی، جی، پی) پیش از انتخابات تصمیم خود را برای لغو خودمختاری کشمیر اعلام کرده بود. این تصمیم نخست وزیر اگرچه با هدف جذب آرای هندوهای تندرو صورت گرفت، اما می‌تواند برای دهلی نو گران تمام شده و نگرانی‌های امنیتی هند را افزایش دهد.

رئیس دفتر شیعیان پاکستان در مشهد در ادامه با رد اظهارات برخی تحلیلگران که اقدام اخیر هند را سبب رشد افراط‌گرایی در منطقه کشمیر دانسته اند، افزود: اگرچه بسیاری از رهبران مسلمانان کشمیر محبوس هستند، اما شهروندان این منطقه از ابتدا اعتراض‌های خود را به صورت مسالمت‌آمیز پیگیری و در این راه شهدای بسیاری را تقدیم کرده‌اند. اکنون نیز همین راه ادامه داشته و تنها مطالبه خود از نظام جهانی که همان دستیابی به حقوق انسانی است را در قالب جانفشانی فریاد خواهند زد. نقوی در انتها با بیان اینکه نهادهای بین‌المللی و به ویژه مسلمانان نباید دست روی دست گذاشته و تنها نظاره گر تحولات باشند، گفت: باید به هند اثبات شود که راه حل نهایی بحران کشمیر تنها مراجعه به آرای مردمی و قراردادهایی گذشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.