از یک طرف اختلاف نظر دو طرف سعودی و اماراتی در قبال ایران و از طرف دیگر اختلافات پیش آمده در عدن و تصاحب قدرت در این شهر نشان از آن دارد که ائتلاف عربی در جنگ یمن نفس‌های آخر را می کشد و روابط دو متحد خلیجی که از دیرباز نیز همواره شاهد فراز و نشیب بوده وارد فاز جدیدی از اختلافات شده است.

ایران و یمن، دلیل اصلی جداشدن امارات و سعودی است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، طی روزهای اخیر آنگونه که به نظر می‌رسد اختلافات میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی، به ویژه در قبال جنگ یمن و تحولات منطقه خلیج فارس بالا گرفته است.

براساس گزارش های خبری این اختلافات با تغییر رویکرد امارات در قبال ایران و تمایل آن به گسترش روابط خود با جمهوری اسلامی پس از اعزام هیئت‌های سیاسی و نظامی به تهران و رایزنی‌های صورت گرفته آغاز و پس از آن با بروز اختلافات در مدیریت شهر عدن در یمن تشدید شده است.

این روزها جنگ نیابتی میان نیروهای مورد حمایت عربستان و نیروهای مورد حمایت امارات یعنی نیروهای دولت فراری عبد ربه منصور هادی و «شورای انتقالی جنوب» از روز چهارشنبه شانزدهم مرداد، در عدن بالا گرفته است. این درگیری‌ها روز پنجشنبه در روز دوم، در چهار نقطه شهر عدن، یعنی در محله «کریتر» (شرق)، «جبل حدید» (شمال) و «خور مکسر» (شمال شرق) و فرودگاه (شمال شرق عدن) جریان داشت و دیروز نیز با شدت بیشتری ادامه یافت.

از یک طرف اختلاف نظر دو طرف سعودی و اماراتی در قبال ایران و از طرف دیگر اختلافات پیش آمده در عدن و تصاحب قدرت در این شهر نشان از آن دارد که ائتلاف عربی در جنگ یمن نفس‌های آخر را می‌کشد و روابط دو متحد خلیجی که از دیرباز نیز همواره شاهد فراز و نشیب بوده وارد فاز جدیدی از اختلافات شده است.

مجله آمریکایی«نشنال اینترست» در گزارشی در ارتباط با تنش ها و دلایل اختلافات پیش آمده در روابط عربستان و امارات می نویسد: روابط میان دو خاندان آل سعود و آل نهیان طی دهه‌های متمادی گذشته علی‌رغم سیاست گذاری‌ها و تصمیم گیری‌های مشترکی که داشته‌اند اما اختلافات پنهانی آنها امروز بیش از هر زمان دیگری نمایان شده است.

از جمله توافقاتی که میان دو کشور صورت گرفته، می‌توان به همکاری آنها در تحریم قطر در سال 2017، تشکیل ائتلاف علیه یمن و حمله نظامی به این کشور در سال 2015 و حمایت از ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی در مصر در سال 2014 اشاره کرد.

نشنال اینترست با تمرکز بر اختلافات میان دو طرف مهمترین آن را اختلاف در نحوه تعامل و رابطه با ایران توصیف می‌کند و می‌نویسد: در حالی که ریاض در اظهارات خود علیه ایران لهجه تندی دارد و افراط می‌کند، ابوظبی راه‌های دیپلماتیک را در پیش گرفته و با کاستن از اهمیت تنش‌های پیش آمده اخیر در خلیج فارس و رفت و آمد به تهران شیوه خود را اظهار کرده است.

دومین میدان اختلافی که این مجله آمریکایی به آن اشاره می کند جنگ یمن است. نشنال اینترست رفتار سعودی در یمن را وحشیانه و نامعقول توصیف می‌کند و در مقابل امارات را دارای چشم انداز، برنامه و تجدید نظر در حساب و کتاب‌های خود می‌داند که این موضع موجب عقب نشینی تدریجی از جنگ پس از فهم تهدیدهای آن برای خود شده است.

انتقادهای روز افزون بین‌المللی در مورد آثار سوء انسانی جنگ یمن یکی دیگر از محرک‌های امارات بر ای عقب نشینی از این جنگ بوده است و چه بسا این عقب نشینی بدون رضایت عربستان عامل اصلی درگیری میان دو طرف طی روزهای اخیر بوده است؛ اقدامی که ضربه مهلکی را بر تلاش‌های آل سعود برای ارائه چهره پیروز از خود در میدان جنگ وارد کرده است.

این مجله در همین راستا تأکید می‌کند که اختلافات کنونی میان دو کشور به طور ویژه بر شیوه های عملیاتی و میزان قدرت دو طرف چه در عرصه نظامی، چه در تصمیم گیری‌های دیپلماتیک و چه در عملیات‌های اجتماعی تمرکز دارد.

نشنال اینترست در پایان می‌نویسد: همچنان همکاری میان محمد بن سلمان و محمد بن زاید نظیر اماراتی او ادامه دارد ولی با این وجود سیاست‌های رقابتی مستمر در نزد دو طرف بر چالش‌های احتمالی پیش رو در روابط دو کشور می‌افزاید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.