کرمانشاه- آبیاری مزارع به‌ویژه مزارع سبزی از آب این رودخانه نگرانی‌هایی را در بین مردم و مسئولان ایجاد کرده است به‌گونه‌ای که کارشناس مسئول بهداشت و محیط مرکز بهداشت کرمانشاه اظهار می‌کند: سبزی‌کاری با آب آلوده در حاشیه رودخانه قره‌سو ممنوع است و با این موضوع در راستای حفظ سلامت مردم برخورد جدی می‌شود.

سلامتی محصولات کشاورزی درگرو مهار پساب‌های شهری کرمانشاه

قدس آنلاین-گروه استان ها: رودخانه قره‌سو(آب‌سیاه )از غرب به‌طرف شرق استان کرمانشاه در جریان است و سرچشمه این رودخانه عمدتاً از چند رودخانه دیگر است که عمده‌ترین آن‌ها سراب روانسر در شهرستان روانسر است.

متأسفانه چند فاضلاب شهر روانسر و روستاهای بین مسیر این شهر تا کرمانشاه و پنجاه‌درصد فاضلاب شهر کرمانشاه نیز به قره‌سو می‌ریزد.

هم‌جواری این رودخانه با شهر کرمانشاه و عبور آن در بین مزارع کشاورزی کرمانشاه، باعث شده از آب این رودخانه برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده شود که قطعاً باعث ورود آلودگی به چرخه غذایی مردم می‌شود.

متأسفانه ظرفیتی که تصفیه‌خانه فاضلاب شهر کرمانشاه دارد برای جمعیت فعلی پاسخگو نیست، به همین دلیل مازاد فاضلاب مشترکین به رودخانه‌های سطح شهر مانند آب‌شوران و قره‌سو وارد می‌شود.

آبیاری با رودخانه قره‌سو ممنوع

آبیاری مزارع به‌ویژه مزارع سبزی از آب این رودخانه نگرانی‌هایی را در بین مردم و مسئولان ایجاد کرده است به‌گونه‌ای که کارشناس مسئول بهداشت و محیط مرکز بهداشت کرمانشاه اظهار می‌کند: سبزی‌کاری با آب آلوده در حاشیه رودخانه قره‌سو ممنوع است و با این موضوع در راستای حفظ سلامت مردم برخورد جدی می‌شود.

بهمن خدادادیان ابراز می‌کند: طی سال‌های اخیر با تأکیدات فرمانداری و دادستانی و پیگیری‌های تیم متشکل از اداره‌های مرتبط در راستای برخورد جدی قانونی و تخریب، شاهد چشمگیر سبزی‌کاری غیرمجاز در حاشیه رودخانه قره‌سو هستیم.

وی بیماری‌های روده‌ای، پوستی، انگلی و قارچی را مهم‌ترین پیامد حاصل از استفاده از سبزی‌های آلوده می‌داند و می‌افزاید: سبزی‌کاری با آب آلوده در حاشیه رودخانه قره‌سو ممنوع است و در همین رابطه و تاکنون طی مراحل مختلف ده‌ها هکتار اراضی آلوده تخریب و کشاورزان متخلف به دستگاه قضایی معرفی شدند.

کارشناس مسئول بهداشت و محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه بابیان این‌که سطح زیر کشت سبزی در اطراف رودخانه قره‌سو نسبت به سال‌های گذشته بسیار کاهش‌یافته است، اضافه می‌کند: این کاهش سطح زیر کشت حاصل تلاش و پیگیری جدی فرمانداری، دادستانی و دیگر نهادهای مرتبط است.

در انتظار تأمین اعتبار

اما چرا این رودخانه آلوده به فاضلاب بوده و از چه راهی می‌توان به درمان بیماری این رودخانه کمک کرد سؤالی است که باید ریشه آن را در سیستم فاضلاب شهری استان کرمانشاه جویا شد.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه، ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه را نیازمند ۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار می‌داند  و می‌گوید: درحالی‌که برای ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه ۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار است اما سالانه فقط ۳ تا ۶ میلیارد تومان به این کار اختصاص داده می‌شود که با این میزان ساماندهی و بازسازی امکان‌پذیر نیست.

رضا داوودی بابیان اینکه در حال حاضر هشت تصفیه‌خانه فاضلاب در استان در مدار بهره‌برداری قرار دارد و ۶ تصفیه‌خانه هرسین، شماره ۲ پاوه، روانسر، جوانرود، تازه‌آباد و سرمست نیز در دست اجرا هستند می‌افزاید: قرار است به‌زودی ۳ تصفیه‌خانه در شهرستان‌های کرند غرب، صحنه و سنقر که از محل اعتبارات دفتر رهبر معظم انقلاب تأمین اعتبارشده احداث شوند که با این کار کل شهرستان‌های استان تحت پوشش تصفیه‌خانه قرار خواهند گرفت.

تخریب مزارع ادامه دارد

فرماندار کرمانشاه با تأکید بر اینکه به‌هیچ‌وجه ممکن اجازه مخاطره انداختن سلامتی مردم را نمی‌دهیم اظهار می‌کند: سلامت مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با افرادی که سلامت مردم را به مخاطره اندازند برخورد جدی خواهد شد.

فضل‌الله رنجبر با اشاره به این‌که از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۳ هکتار سبزی‌کاری غیرمجاز و با آب آلوده در روستاهای اطراف رودخانه قره‌سو با تلاش بخشداری مرکزی، جهاد کشاورزی، بهداشت، دستگاه قضایی، نیروی انتظامی تخریب‌شده است ادامه می‌دهد: در صورت هرگونه مشاهده و دریافت گزارش پیرامون آبیاری مزارع با آب آلوده با کشاورزان برخورد جدی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.