تلویزیون آلمان «آ. اِر. دِ» گزارش داد آمریکایی‌ها از همراهی نکردن‌های نظامی آلمان‌ها دلخور و ناراحت شده‌اند.

آمریکا دیگر آلمان را شریکی کمک حال برای خود نمی‌داند
­

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «ویبکه هارمس» خبرنگار کانال اول تلویزیون آلمان، «آ. اِر. دِ» با یادآوری آنکه نیروهای مسلح آمریکا از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون در آلمان مستقر هستند، گزارش داد: حضور نظامیان آمریکایی در آن زمان، نخست به عنوان «اشغالگر» و سپس تحت عنوان «متحد عضو سازمان ناتو» در دوران جنگ سرد مطرح بود.

حدود دویست و پنجاه هزار نظامی در اوج این دوران‌ها در آلمان مستقر بوده‌اند. اما با فروپاشی دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ میلادی و نیز پایان جنگ سرد، آمار استقرار نظامیان آمریکایی در خاک آلمان با کاهش روبه‌رو شد؛ به طوری که در سال دو هزار میلادی، این آمار به هفتاد هزار نظامی و در سال ۲۰۱۷ به حدود سی و پنج هزار نظامیِ مستقر کاهش یافت. این نظامیان در یازده ستاد فرماندهی در آلمان مستقرند.

هارمس با بیان آنکه وجود پایگاه‌های نظامی به لحاظ راهبردی برای آمریکا از اهمیت برخوردار است، افزود: این اهمیت در راستای تامین منافع امنیتی آمریکا در شرق اروپا، خاورمیانه و آفریقاست. در جنگ‌های عراق و افغانستان، این پایگاه‌های نظامی، عملیات انتقال نظامیان و نیز ادوات جنگی را به مناطق جنگی برعهده داشتند. بزرگترین بیمارستان نظامی آمریکا در خارج از این کشور در پایگاه هوایی «رامِشتاین» آمریکا در خاک آلمان، واقع در ایالت «راینلاند فالتس» آلمان قرار دارد. در این بیمارستان، نظامیان مجروح، تحت درمان قرار می‌گیرند. در استفاده از پایگاه‌های نظامی آمریکا در آلمان، انتقاداتی نیز وجود دارد. به طور مثال در پایگاه نظامی «رامشتاین» از جمله ماموریت‌های پهپادی به آفریقا، یمن و پاکستان نیز انجام می‌شود که به لحاظ حقوق بین‌الملل، مناقشه‌انگیز شده است.

بنا به دلایل نظامی که پیشتر از این حتی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما نیز مطرح بود، تقویت (حضور نظامی آمریکا) در شرق اروپا در دستور کار مقامات آمریکایی قرار دارد. به این مورد باید انگیزه‌های سیاسی را نیز افزود. چون این روزها آمریکایی‌ها از اینکه آلمان همچنان به میزان دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در تقویت بنیه نظامی‌اش هزینه نمی‌کند، بسیار ناراحت و دلخور شده‌اند. این دو درصد، پیشتر (از سوی اعضای ناتو) هدف‌گذاری شده بود. آن‌ها همچنین از اینکه آلمان به ماموریت حفاظت از تردد کشتی‌های تجاری در خلیج فارس ملحق نشد نیز بسیار ناخرسندند؛ ضمن آنکه آلمان، پیشتر، درخواست آمریکا مبنی بر حضور نیروهای پیاده نظام آلمانی در خاک سوریه را با هدف مقابله با تروریسم رد کرده بود. بنا به همین دلایل در حال حاضر، واشنگتن، آلمان را شریکی کمک حال برای خود نمی‌پندارد و بنابراین به دنبال تقویت و افزایش نظامیان خود در لهستان است و به این وسیله در واقع آمریکا در حال نشان دادن ناراحتی و دلسردی خود از آلمان است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.