قم- نخستین نشست شورای بهداشت شهرستان قم که صبح روز یکشنبه در سالن جلسات معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد با طرح سوا لات و هم چنین انتقادات فرماندار قم از وضعیت خانه های بهداشت و مطالبات مردمی آغاز شد.

ارائه خدمات بهداشتی محور مناقشه فرماندارو دانشگاه علوم پزشکی

قدس آنلاین-گروه استان ها:  مرتضی حیدری در این نشست با اشاره به اینکه بهداشت و درمان در شرایط تحریم تحت‌فشار است اما نباید کم‌کاری‌ها را گردن تحریم انداخته شود گفت: وضعیت بهداشتی در روستاها و بخش‌های استان قابل‌قبول نیست.

وی با طرح سؤالاتی اظهار داشت: آیا خدماتی که در مراکز بهداشت بخش‌های استان داده می‌شود راضی‌کننده و کافی است یا خیر؟ در روستاهای دارای دهیاری یا فاقد دهیاری، مسئول بهداشت کیست؟ و آیا در هنگام مشاهده مشکلات بهداشتی، دهیار باید موضوع را پیگیری کند یا بهورز؟

وی ادامه داد: فلسفه تشکیل شورای بهداشت در بخش‌ها که با ریاست بخشدار و با دبیری رئیس مرکز بهداشت به‌صورت ماهیانه برگزارشده‌ برطرف کردن مشکلات بهداشتی و بهبود وضعیت بهداشت و درمان در روستاها است که اگر به این هدف نرسد یعنی در جهت مسئولیت‌های تعیین‌شدۀ نظام، تلاش کافی نکرده است.

حیدری خاطرنشان کرد: بهورزان وظیفه رسیدگی به مشاهدات غیربهداشتی و پایش بهداشت محیط رادارند و خدمت به مردم نباید نادیده گرفته شود، چراکه بنای یک ساختمان با امکانات لازم برای پاسخگویی و ارائه خدمات لازم به مردم است و باید کار به‌گونه‌ای باشد که به دلیل بودجه معطل گذاشته نشود.

فرماندار قم تأکید کرد: قوانین و دستورالعمل‌ها برای استناد به اجرای صحیح قانون و نه فرار از خدمت است و این توهین به مردم است که نظام خدمات اداری، کارایی لازم و درخور نظام را نداشته باشد؛ تا جایی که اندکی از چند قلم دارویی که عنوان می‌شود در داروخانه بخش‌ها توزیع می‌شود، قابل‌مشاهده است و باید نظارت شود که پیمانکاران به وظایف خود عمل می‌کنند یا خیر؟

وی بابیان اینکه نمی‌توان به مردم دروغ گفت و باید پیمانکاران نظارت شوند تا مردم اعتراض نکنند افزود: نباید در نظارت منتظر شکایت مردم بود و در این موضوع مشکل‌داریم.

حیدری با اشاره به اینکه بهداشت و درمان در شرایط تحریم تحت‌فشار است، اما نباید کم‌کاری‌ها را گردن تحریم انداخته شود تصریح کرد: شبانه‌روزی کردن داروخانه‌های مرکز بخش‌ها از توقعات مردم است و شورای بهداشت مرکز شهرستان باید گره‌ها را باز کنند.

فرماندار قم اظهار داشت: اگر به قانون نیاز دارید به‌صورت رسمی به نمایندگان منتقل کنید و این یعنی انجام‌وظیفه، چون مردم اضافه خواه نیستند و ما مسئولیت داریم که اگر توان ندارید، بگذارید بخش خصوصی خدمات بدهد.

جای مجری و ناظر را تغییر ندهید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در پاسخ به انتقادات فرماندار و بخشداران شهرستان قم در مورد کمبود دارو و شبانه‌روزی نبودن مراکز بهداشت بخش‌ها و شهرهای شهرستان قم اظهار داشت: برای شبانه‌روزی کردن مراکز بهداشت، چنین امکانی و تکلیفی نداشته و هزینه اقدامات غیر کارشناسی نمی‌کنیم، اما به رقم دستورالعمل‌ها شیفت عصر را هم فعال کردیم و بیش از آن برای ما امکان‌پذیر نیست، چون اقتصادی نبوده که مراکز جامع سلامت شبانه‌روزی شود.

حسن ایزانلو در پاسخ به انتقاد دیگری نسبت به عدم تأمین تعهدات و داروهای ضروری در داروخانه بخش‌ها، با اشاره به اینکه در چند مورد از داروها فقط مشکل‌داریم و مابقی تأمین است، افزود: تأمین دارو اولویت مرکز بهداشت است و ازلحاظ مالی و قراردادی اجازه وارد شدن هیچ‌گونه خللی را نمی‌دهیم و مشکلات را مرتفع می‌کنیم، البته برخی موارد از عهده ما خارج است.

وی با اشاره به اینکه داروخانه‌ها در حوزه مسئولیت ما نیست که شبانه‌روزی شوند و این کار به عهده معاونت غذا و دارو است، تصریح کرد: در مورد مسائل بهداشتی در بخش‌ها یک مسئله، بحث اجراست و یک مسئله نیز نظارت، که ما هردو کار را انجام می‌دهیم و مهم‌ترین وظیفه ما پایش سلامت است.

وی بابیان اینکه کمبودهای مالی و منابع انسانی داشته و مواردی قانونی است که برای انجام کارها باید قوانین تغییر کند،‌ توضیح داد: ما عمدتاً در روستاها کار نظارتی داریم و مابقی امور بر عهده دستگاه‌های اجرایی است و متولیان باید کار را انجام دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم تأکید کرد: باید برای مدیریت پسماندهای روستایی به دهیاری‌ها کمک شود و جای مجری و ناظر جابجا نشود، چون کار کردن سخت می‌شود، در بعضی مسائل جای مجری و ناظر را اگر تغییر دهیم دیگر نمی‌توانیم پاسخگو باشیم.

ایزانلو با اشاره به اینکه محدودیت‌های وزارت بهداشت را باید مدنظر قرار دهیم و بخش‌های خارج از دولت اگر می‌توانند باید کمک کنند خاطرنشان کرد: همکاری‌های زیادی با دستگاه‌های مختلف داشتیم اما چون درک مشترک نداشته تلاش‌ها به نتایج درخشان نرسید و حل همه مشکلات را هم نباید از بهداشت بخواهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.