اهواز- رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان گفت: استقلال این نهاد در عرصه جهانی است، اگر وکلا مستقل نباشند یکی از زمینه های برچسب به نظام قضایی فراهم می شود و دادرسی آن را عادلانه نمی دانند آراء دادگاه نیز منصفانه عنوان نمی شود.

عدم استقلال کانون وکلا، زمینه برچسب زنی به نظام قضایی است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ دکتر سید یزد اله طاهری نسب -رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان در حاشیه نشست خبری با اصحاب رسانه بعد از ظهر امروز ۲۰ مرداد در پاسخ به خبرنگار قدس آنلاین درباره لایحه جامع وکالت و چگونگی ملغی شدن آن چنین توضیح داد: در سال ۹۵ لایحه جامع وکالت از دستور کار کمیسیون مجلس خارج شد و بعد از آن تحرکاتی در مجلس صورت گرفت که به تغییر قوانین وکالت انجامید.
طاهری از ارایه دو طرح به کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: طرحی با عنوان طرح جامع آموزش و پذیرش وکالت که فارغ التحصیلان وکالت از آن سوء استفاده سیاسی دارند آن را پیگیری کردند و در مجلس مطرح است با این شعار که کانون وکلا انحصار ایجاد کرده و پروانه وکالت به لیسانس ها را نمی دهد افکار جهت داری پشت آن است و طرح سیاسی معلومی دارد.
وی تصریح کرد: طرح دیگری که کانون وکلا ارائه داده و موسوم به طرح اصلاح پاره ای از وکلای دادگستری است و بر مبنای استقلال کانون ارائه شده است نیز داریم.
طاهری درباره تزلزل جایگاه کانون وکلا تاکید کرد: استقلال کانون امری نیست که مجلس شورای اسلامی و حکومت آن را به راحتی ضایع کنند این استقلال در عرصه جهانی است، اگر وکلا مستقل نباشند یکی از زمینه های برچسب به نظام قضایی فراهم می شود و دادرسی آن را عادلانه نمی دانند آراء دادگاه عادلانه و منصفانه عنوان نمی شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان در نشست خبری خود نیز گفت: خبرنگار وظیفه مهمی در رصد چالش مسائل اقتصادی سیاسی و اجتماعی دارد و در این راه با مخاطرات جدی روبروست و با هدف روشنگری شفافیت و کمک به مردم و رفع مشکلات عمومی انجام وظیفه می کند وکلای دادگستری نیز در همین راستا و در جهت حاکمیت قانون و تلاش برای مبارزه با مصالح و مفاسد جامعه و کمک به محرومان و مردم ایفای نقش دارند.
وی با تاکید بر این که معمولاً مخاطرات این شغل مشترک است، اذعان داشت: توجه به اینکه خبرنگاری همراه با نقادی و تلاش برای حاکمیت قانون است و از تبعیض و فساد جلوگیری می‌کند با کانون وکلا یکسانند.
این مقام قضایی در معرفی کانون وکلای دادگستری؛ یادآور شد: در کار عملی برخی افراد جایگاه این نهاد را به عنوان یک نهاد مدنی نمی شناسند و آن را با دیگر نهادهای مشابه اشتباه می‌گیرند این کانون در سال ۱۳۰۹ شمسی در زیر مجموعه وزارت دادگستری قرار داشت پس از سال ۱۳۳۰ در بدو مشروطه وکالت دادگستری وجود داشت اما نهاد کانون وکلا آنهم فقط با یک کانون در تهران تاسیس شد.

وی افزود: استقلال کانون وکلای دنیا در همان سال‌ها رقم خورد استقلالی که رسالت وکیل دادگستری مستقل از تشکیلات حکومت از نظر صنفی و تشکیل پروانه را رقم می زد، مصدق نیز در سال ۱۳۳۱ این قانون استقلال وکلای ایرانی را به مجلس داد و در سال ۳۳ به تصویب مجلس وقت رسید با این قانون عملاً کانون وکلا از قید قوه قضاییه خارج شد و امروزه ما در کشور ۲۵ کانون وکلای مستقل داریم.

طاهری با اعلام اینکه در خوزستان سال ۱۳۸۱ کانون وکلا به استقلال رسید و بیان اینکه هدف از استقلال کانون وکلا صیانت از حق دفاع مردم است، تاکید کرد: یکی از ایرادهایی که در سال‌های اخیر با آن در بحث استقلال مواجه بوده ایم توجه به این مهم است، وکیل های دادگستری اگر عضو کانون باشد مستقل و اگر وکیلی باشد که زیر نظر قوه قضاییه است و پروانه توسط دولت صادر شده است ناخودآگاه فشارهایی بر آنها وارد است، اما وکلای کانون دغدغه این فشارها از نهادهای دولتی امنیتی و قضایی را ندارند و هیچ نهادی بالا دست آنها نیست.
او در پایان گفت: کانون وکلا متشکل از هزار و ۱۰۰ وکیل دادگستری است و به عنوان پاسخگوی مشکلات استان باید شناخته شود و با وکلای مجرب می تواند پاسخگوی ابهامات و مرجع مسائل قضایی مهم کشور باشد.
رئیس کانون وکلای دادگستری از ۴۶۶ پرونده رایگان وکالت در استان خوزستان رسیدگی می‌شود که شامل پرونده های قتل عمد مجازات اعدام و حبس ابد و غیره است هم خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.