طی روزهای اخیر و پس از عقب نشینی یک خودروساز خاص از افزایش قیمت محصولاتش از یک سو و تداوم فروش فوری خودروهای پرتیراژ از سوی دیگر، بازار خودروی کشور رفته رفته به آرامش نزدیک می‌شود به گونه ای که به نظر میرسد حباب شکل گرفته دربازار آزاد نیز درحال تخلیه است.

ورود ۱۵۰هزار خودروی احتکارشده به بازار/حباب قیمت خودرو پنچر شده است

به گزارش قدس آنلاین ،اگر چه بازار همچنان دررکود به سر می برد ویافتن خریدار خودروکیمیا شده است ، اما درمقابل فروشندگانی که نگران کاهش بیشتر قیمت وپایین رفتن مدل خودروی صفر کیلومتر خودهستند ، هرروز بیشتر وبیشتر می‌شود به گونه ای که پیش بینی قبلی نگارنده این سطور ازثبت قیمت درسایتهای عرضه خودرو همچون دیوار و شیپور و باما محقق شده ورقابت برسرفروش به کاهش قیمت منجر شده است.

کافی است چرخی در نمایشگاههای خودرو داشته باشید، فضای بی روحی که جز چند فروشنده و چند دلال و البته دهها خودروی صفر کیلومتر چیزی به چشم نمیاید. همان اندک قولنامه هایی هم که نوشته میشود مربوط به خرید وفروش میان دلالان بازار است .

***بازار راکد و کاهش قیمت

حیدری یک بنگاه دار درخیابان امام خمینی مشهد به خبرنگار ما میگوید: حتی دیگر کسی برای قیمت پرسیدن هم وارد نمایشگاه خودرو نمیشود، فقط همین بخر بفروشها و دلالها هستند که درنمایشگاه حضور دارند و بین خودشان معامله میکنند ؛ مثلا یکی خودروی گران قیمت دارد و با دو خودرو ارزانتر معامله میکند به امید اینکه شاید برای خودروهای ارزانتر مشتری پیدا شود و بتواند برای چکی که داده پول تهیه کند.

این مسوول نمایشگاه خودرو میگوید: البته خرید وفروش خودروهای ایرانی به میزان کمی انجام می‌شود ،آن هم درخودروهای زیر ۱۰۰ میلیون ، اما بازار خودروهای خارجی  و چینی در رکود سنگینی فرو رفته وهمین رکود باعث شده تا قیمتها هرروز بیشتر از دیروز کاهش یابد.

وی خاطرنشان می‌کند: از یکسو تداوم فروش فوری خودرو از سوی خودروسازان باعث شده تا مشتریان واقعی جذب خودروسازان شوند. ازسوی دیگر هم تداوم کاهش قیمت ارز و ثبات این قیمتها سبب شده تا مردم منتظر کاهش قیمت باشند و سراغ بازار نیایند.

حیدری درعین حال می‌گوید: سال گذشته از سوی برخی مردم که پول داشتند و برخی دلالهای بازار ؛ تعداد زیادی خودرو خریداری شده و درپارکینگها انبارشد تا به بالاترین قیمت به فروش برسد. این فروشندگان که برخی آماتور وبرخی حرفه‌ای بودند تا پایان بهار که هنوز احتمال افزایش قیمت وجود داشت از عرضه خودداری کردند واکنون که قیمت هارو به کاهش گذاشته خودروهای خود را روانه بازار کرده اند.

وی افزود: این فراوانی عرضه به علاوه تداوم فروش فوری و تحویل خودروسازان باعث شده تا رقابتی برای فروش شکل بگیرد انهم دربازاری که خریداری نیست و همین امر باعث کاهش قیمت مضاعف میشود. از یک سو هزینه های پارکینگ ونگهداری خودرو زیاد می‌شود و ازسوی دیگر سال  ۹۸ هم از نیمه گذشته وانگیزه برای خرید خودروی صفر کیلومتر مدل ۹۷ کاهش میابد. به هیمن خاطر میتوان خودروی صفر مدل سال قبل را با قیمت ارزانتر هم دربازار پیدا کرد.

***نگرانی از دیوار

طی روزهای گذشته و همزمان با بازگشت قیمتها به دیوار کارشناسان نگران بودند که دوباره رویه ای که مدتی قبل شکل گرفته بودرخ دهد، درآن دوره تعدادی از دلالان با استفاده از درج قیمتهای غیر واقعی نسبت به بازارسازی اقدام میکردندو سایتهای فروش به بستری برای فعالیت انها تبدیل شده بود.

درآن روزها که خودروسازان هم برای تحویل خودرو با مشکل مواجه شده بودندو هنوز قیمتهای جدید انها مشخص واعلام نشده بود شایعات بازار را در دست گرفته و برخی دلالها با استفاده از وضعیت نامشخص ارز و خودروسازان تا میتوانستند بر بادکنک قیمت های کاذب می دمیدند.

بخاطر همین در دور جدید ثبت قیمت درسایتهای فروش کالا این نگرانی وجود داشت که بازار سازی و قیمتهای کاذب شکل بگیرد. این درحالی است که این بار تیر تلاش دلالان به سنگ خوردوقیمتها نه تنها افزایشی نیافت بلکه رو به کاهش هم رفت.

دراین زمینه مهدی مروتی ، کارشناس صنعت خودرو ومسوول نمایندگی یکی ازخودروسازها درمشهد به خبرنگار ما گفت : طی سال گذشته بسیاری از شهروندان برای حفظ ارزش پول خود سراغ خرید خودرو رفتند، این درحالی بود که وضعیت کشور به دلیل نوسانهای شدید ارزی خیلی مشخص نبود و خودورسازها هم خودرویی تحویل مردم نمی‌دادند و این بازار را تشنه تر می‌کرد و قیمتهارا بالاتر می‌برد.

مروتی افزود: این روند تا پایان سال ۹۷ وحتی ماههای ابتدایی سال ۹۸ ادامه داشت ، دراین شرایط برخی دلالها که تعدادی خودرو احتکار کرده بودند هم درتنور گرانی و افزایش قیمت ها می‌دمیدند و اینگونه شد که قیمتها کاذب شکل گرفت . البته نباید از سودجویی برخی خودروسازهای بخش خصوصی غافل شد که همگام با بازار قیمتهایشان را بالابردند.

***زمینه گرانی فراهم نیست

این کارشناس بازار خودرو اظهارداشت: اما از ابتدای تابستان امساال و آرام گرفتن بازار ارز و حرکت به سوی کاهش قیمت و ازآن مهمتر ثبات این کاهش حتی درتلاطمهای سیاسی ، تاثیر خودرا بر بازار هم گذاشت . از دیگرسو خودروسازان هم که از همکاری شرکای خارجی خود ناامید شده بودند تلاش کردند تا خودروهای پرتیراژ را با استفاده از منابع داخلی تکمیل و روانه بازار کنند و میزان تولید را افزایش دهند. همین مساله باعث شد تا برخی شهروندان که مصرف کننده واقعی خودرو بودند بجای بازار سراغ خودروسازها بروند ، بویژه که فروش اقساطی آخرین راه سواستفاده برخی سودجویان را هم بست تا فقط این مصرف کننده نهایی باشد که اقدام به خرید خودرو می‌کند.

مروتی درادامه تصریح کرد: این رویه باعث شد تا قیمت درخودروهای خارجی زمینه ساز کاهش قیمتها شود، اما هنوز درخودروهای ایرانی زمینه افزایش قیمت وجود دارد. شاید به همین خاطر هم بود که هنوز نگرانی درباره درج قیمت درسایتهای فروش وجود داشت . اما وقتی که خودروهای ایرانی احتکار شده در پارکینگهای شهروندان و انبارهای محتکران روانه بازار شد این نگرانی هم رفع شد چرا که اکنون رقابت درفروش است .

وی اظهارداشت : اگر چرخی در سایتی مانند دیوار بزنید خواهید دید که تعداد زیادی خودروی صفر کیلومتر مدل ۹۷ عرضه شده است ، این درواقع همان خودروهایی است که سال قبل و برای حفظ ارزش پول از سوی شهروندان خریداری  شده بودو اکنون که مدتی است قیمتها ثابت مانده روانه بازار شده است.

مروتی با اشاره به اینکه سه خودروساز بزرگ کشورپارسال در مجموع ۷۹۸ هزار و ۹۲۸ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رسانده‌اند، گفت: این درحالی است که امسال قرار است میزان تولید به یک میلیون دستگاه نزدیک شود. این درحالی است که چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰هزاردستگاه از خودروهای تولیدی سال ۹۷ هم احتکار شده وامسال روانه بازار میشود ، حتی اگر کاهش قدرت خرید مردم را هم حساب نکنیم و نگوییم تولید از مصرف بیشی گرفته ، حداقل میزان تولید با مصرف برابرشده وزمینه برای افزایش قیمت فراهم نیست .

***احتمال کاهش قیمت

بنا به گفته این کارشناس و برخی فعالان بازار خودرو درگفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین ؛ درصورتیکه خودروسازان ایرانی اقدام به افزایش قیمت نکنندو تولید را با همین روند ادامه دهند؛ حتی احتمال کاهش قیمت خودروهای پرتیراژ دربازار وجود دارد. این درحالی است که تحلیلها حکایت از این دارد که خودروسازان ایرانی برای بازار دندان تیز کرده اند و دوباره با مهندسی بازار و کاهش عرضه اقدام به اخلال در بازار کرده و زمینه برای افزایش قیمت خودروهای ایرانی مهیا میکنند .درمقابل خودروسازان بخش خصوصی قرار دارند که وقتی متوجه شدند طرح های فروش اقساطی وسایر روشها برای فروش تاثیر نداردمجبور شدند از افزایش قیمتهای اخیر خود کوتاه امده وعلاوه بر کاهش قیمت همچنان دنبال روشهای جذاب فروش باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.