پیروزی حزب الله و مقاومت در جنگ اسرائیل علیه لبنان در سال ۲۰۰۶ نه فقط طرح های آمریکا در آن زمان را به شکست کشاند بلکه معادله های منطقه ای مهمی را رقم زد که به شکل گسترده در شکست توطئه های آن علیه سوریه و عراق سهیم بوده است.

حزب الله چگونه پروژه آمریکا برای سیطره بر منطقه را به شکست کشاند؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پایگاه تحلیلی خبری العهد در مقاله‌ای به قلم «جهاد حیدر» تحلیلگر لبنانی نوشت: شکست طرح آمریکا از اشغال عراق نقطه عطفی در ترسیم آینده عراق و منطقه به شمار می‌رود. همچنین شکست پروژه تکفیری در سوریه نیر در تمام مراحل خود مطابق با موضع و نقش جمهوری اسلامی ایران بوده است، نقشی که عمقی راهبردی را برای مقاومت و حامیان آن در مبارزه با تروریسم شکل داده است. پیروزی حزب الله در جنگ ۲۰۰۶ اسرائیل علیه لبنان نقشی اساسی را در روند تاریخی شکست هیمنه و سلطه آمریکا بر منطقه داشته است.

پیروزی سال ۲۰۰۶ مقاومت چرا و چگونه پروژه آمریکا برای سیطره بر منطقه را به شکست کشاند؟

دیگر برکسی پوشیده نیست که آمریکا و در زمان ریاست جمهوری جورج بوش پسر سعی داشت طرح خود برای سیطره و سلطه بر منطقه را اجرایی کند.  اجرای این طرح با اشغال عراق آغاز شد و با دست اندازی‌های رژیم صهیونیستی به لبنان ادامه یافت.

با نگاهی گذرا به این دوران به خوبی قابل درک است که آمریکا پس از ناکامی در تحقق اهداف خود از اشغال عراق، با هدف مهار عوامل شکست، رژیم صهیونیستی را علیه لبنان به کار گرفت. اگر آمریکا به اهداف خود از اشغال عراق دست یافته بود، دیگر نیازی به استفاده از اسرائیل نداشت، بلکه مکانیزم های موفقیت زای آن برای تحقق اهدافش در لبنان کافی بود. این چیزی است که «عاموس یادلین» رئیس دستگاه اطلاعات ارتش اسرائیل در سال ۲۰۰۶ به آن اذعان کرده است.

عاموس یادلین پس از جنگ و زمانی که در سال ۲۰۱۶ ریاست موسسه پژوهش های امنیت ملی رژیم صهیونیستی را برعهده گرفت، طی سخنانی در دانشگاه تل آویو گفت: پیش بینی‌های ما این بود که تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی موجب تضعیف حزب الله شده است و از جمله تحولاتی که این پیش بینی های ما را تقویت می کرد و بعدا بی اساس بودن آن مشخص شد، حادثه ۱۱ سپتامبر، جنگ آمریکا علیه عراق در سال ۲۰۰۳ و قطعنامه خلع سلاح حزب الله بود؛ مواردی که اسرائیل را متقاعد کرده بود همه امور در مسیر صحیح پیش می رود و حزب الله به زودی از هم فرو خواهد پاشید.

دل خوشی آمریکا و اسرائیل به از بین رفتن حزب الله و پیروزی اسرائیل این امید را در آنها زنده کرده بود که طرح آمریکا در لبنان موفق خواهد شد و مقدمات محاصره سوریه برای سرنگونی آن فراهم خواهد شد که در این حالت شکست آمریکا در تحقق اهدافش از اشغال عراق جبران می‌شود.

اما شکست اسرائیل در جنگ با حزب الله مانع از به ثمر نشستن این برنامه‌ریزی‌ها شد و این پیروزی با پیروزی مقاومت در عراق کامل شد. در پی این تغییر راهبردی، آمریکا در پی جستجو از گزینه های جایگزین از جمله براندازی دولت سوریه از دروازه تروریسم تکفیری پس از شکست تروریسم صهیونیستی برآمد. امروز این نتیجه مهم خودنمایی می‌کند که پیروزی مقاومت در سال ۲۰۰۶ نه فقط طرح‌های آمریکا را در آن زمان به شکست کشاند بلکه معادله‌های منطقه‌ای مهمی را رقم زد که به شکل گسترده در شکست توطئه های آن علیه سوریه سهیم بوده است.

به طور خلاصه، مسیر و روندی که در سال ۲۰۰۶ با پیروزی مقاومت در مقابل اسرائیل آغاز شد، نتایج راهبردی و معادله های منتج از آن، همچنان عامل پیروزی بخش محور مقاومت محسوب می‌شود و بلکه نتایجی چند برابری نسبت به یک پیروزی عادی داشته است. به گونه ای که مانع از اجرایی شدن بسیاری از سناریوهای آمریکایی-صهیونیستی برای تغییر معادلات منطقه به نفع خود شد که مهمترین نمود آن چیزی است که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در گفتگو با شبکه المنار بر آن تاکید کرد و گفت: اسرائیل امروز توان هیچ گونه رویایی نظامی گسترده را ندارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.