۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 666740

یک خبرگزاری داخلی از مسموم کردن ماهی‌ها در تالاب‌های جنوبی کشــور خبر داده بود؛ حکایت دردناک ماهیــان در آبگیرهای جنوبی کشور که با سم‌ریزی سودجویان جان داده و به خوراکی مســموم در ســفره هموطنان تبدیل می‌شوند.

جواد صبوحی/

یک خبرگزاری داخلی از مسموم کردن ماهی‌ها در تالاب‌های جنوبی کشــور خبر داده بود؛ حکایت دردناک ماهیــان در آبگیرهای جنوبی کشور که با سم‌ریزی سودجویان جان داده و به خوراکی مســموم در ســفره هموطنان تبدیل می‌شوند.

 بساطی که همه ساله با آغاز فصل گرما، در تالابها، رودها و نهرهای کشور گسترده میشود. سابقه استفاده سودجویان از شیوههای غیرمتعارف و غیرقانونی صید ماهیان به سالهای پیش از این برمیگردد . چنانکه می‌گویند در روســتاهای شــمال صومعه‌سرا در گذشــته‌های دور که علفکش‌ها و سموم شیمیایی مصرف بسیار گسترده امروزی را نداشت نوعی سم شیمیایی در مغازه‌های روستا و شهرها با عنوان «کولی دارو» به فروش می‌رسید؛

دانه‌های گرد سیاه رنگ سمی به اندازه ماش و نخود که آن را در پوشش خمیر نان یا خمیر برنج پخته شده قرار می‌دادند و در نقطه‌ای از رودخانه که آب عمیق و در عیـــن حال تحرک کم داشــت می‌ریختند و منتظر می‌ماندند تا ماهی‌ها طعمه‌های مسموم را بخورند؛ نتیجه مسموم شدن و آمدن ماهی روی آب بود و نیز جمع‌آوری توسط صیادان.

 با این حال به نظر می‌رسد صید ماهی با استفاده از سموم خطرناک مورد استفاده برای دفع آفات در سال‌های اخیر به اوج خود رسیده است.  چنانکه گفته می‌شود برخی از سودجویان از سمی به نام «مرگ ماهی» استفاده می‌کننــد که علاوه بر خفه کردن ماهی‌ها جانداران آبزی دیگرکه اصلاً مصرف خوراکی ندارند را نیز از بین می‌برد و این کار ســبب تغییر اکوسیســتم در آن منطقه می‌شود.

 ورود ســموم شــیمیایی به تالاب تپراق‌کندی پارس‌آباد مغان در شمال استان اردبیل در ســال 90 که به تلف شدن بیش از ۶ هزار قطعه ماهی انجامید، خفه کردن دهها هزار ماهی به روش کلرزنی در سیاهکل توسط صیادان متخلف، کشتار ماهیان با حشــره‌کش در محدوده‌ای از رودخانه گرمرود آمل تنها چند نمونه از شــیوه‌های کثیفی است که سودجویان و صیادان متخلف از آنها برای انباشتن سود بیشتر استفاده کرده‌اند.

 علاوه بر آنچه اشــاره شد برخی افراد سودجو از ابزار متفاوتی همچون دینامیت، تورهای عرضی و نیز موتور برق برای صید ماهیها استفاده می‌کنند که این همه نتیجه‌ای جز انقراض نسل ماهی‌های آزاد را در پی نخواهد داشت.

 به نظر میرسد وقت آن است تا دستاندرکاران حوزه محیط زیست ضمن جدیت و پیگیری بیشــتر برای تصویب قوانین بازدارنده در خصوص صید و شکار، از به خطر افتادن جان هزاران مصرف‌کننده انســانی و غیرانسانی و آسیب جدی به محیط زیست جلوگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.