همدان- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۱۲ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به ۶۰۰ حلقه چاه برسد

۲۱۲ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان همدان، منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان اظهار کرد: در سالهای اخیر فشار به منابع آب زیرزمینی کشور جهت تامین آب مورد نیاز بخشهای مختلف(کشاورزی ، شرب و بهداشت ، فضای سبز، صنایع و خدمات و...) فزونی یافته است بطوریکه آب استحصالی از چاهها بسیار بیشتر از ظرفیت آب تجدیدپذیر آبخوانها بوده و همین امر منجر به نزول سطح آب زیرزمینی در بسیاری از دشتهای کشور و بروز اثرات مخرب از جمله خشکیدن قنوات و چشمه ها، پمپاژ آب از اعماق زیاد توسط چاههای عمیق با هزینه برق بالا، شور شدن آب استحصالی از چاهها، بایرشدن زمین های زراعی، فرونشست زمین و ایجاد درز و شکاف در تاسیسات و منازل در برخی مناطق و....گردیده است.

ستوده افزود: در سال ۱۳۹۳ طرح ملی ” احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور“ در شورای عالی آب تصویب گردید که در آن وزارت نیرو با همکاری سایر ارگانهای ذی ربط(به خصوص جهاد کشاورزی)موظف به  احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور و حفاظت هر چه بیشتر از آبخوانهای کشور شده است.

 وی با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای همدان نیز در اجرای طرح مذکور پیشگام بوده است، تصریح کرد: با اجرای طرح تعادل بخشی از نیمه دوم سال ۹۳ در استان ۳ هزار و ۶۹۵ حلقه چاه غیرمجاز تا پایان سال ۹۷ مسدود شده است که سبب صرفه‌جویی ۲۶۳ میلیون مترمکعبی در مصرف آب‌های زیرزمینی شده است.

وی ادامه داد: برداشت بی رویه آب از چاه های غیرمجاز موجب افت یک متری سطح آب های زیر زمینی استان از جمله دشت های اسدآباد و نهاوند شده بود.

ستوده از پیش بینی انسداد ۶۰۰ حلقه چاه غیر مجاز تا پایان سال جاری خبرداد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۲۱۲ حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان پر و مسلوب المنفعه شد که سبب صرفه‌جویی بیش از ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعبی در مصرف آب‌های زیرزمینی شده است.

وی عمق انسداد چاه‌های غیرمجاز را بیش از ۱۲۷ کیلومتر اعلام کرد و گفت: بیشترین چاه‌های غیرمجاز در کبودراهنگ با یک هزار و ۱۵۰ حلقه، رزن با ۶۶۹ حلقه و همدان با ۴۷۳ حلقه مسدود شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.