مرکزی- با افزایش تعداد مدارس غیردولتی و البته کاهش نظارت‌ها مدارس غیرانتفاعی نیز از برخی استانداردها مانند فضای آموزشی استاندارد و فضاهای فیزیکی برای فعالیت دانش آموزان افول کرده و بسیاری از مدارس در استان مرکزی با حداقل فضا و کمتر از ۳۰ متر حیاط فعالیت خود را آغاز و یا ادامه دادند این در حالی است که بنا بر مصوبه شورای آموزش‌وپرورش مدارس غیرانتفاعی باید حداقل ۱۲۰ متر فضای بازداشته باشند.

فضا برای دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی باز می‌شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: یکی از هدف‌ها و برنامه‌های سیاستگزاران بخش آموزشی کشور، توسعه مشارکت‌های مردمی در تأسیس ، اداره و تأمین هزینه‌های آموزشی و پرورشی است در همین راستا ازآنجایی‌که دولت قادر به تأمین هزینه‌های آموزش‌وپرورش در طی سال‌های گذشته نبود لذا به‌منظور  جذب سرمایه‌های مردمی در آموزش‌وپرورش رأی به تأسیس مدارس غیردولتی داد.

در همین راستا برای توسعه مشارکت و سرمایه‌گذاری افراد حقیقی و حقوقی در آموزش‌وپرورش قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی در تاریخ ۵/۳/۱۳۶۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

در پانزدهم اردیبهشت سال ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی با اصلاح این قانون بانام قانون تأسیس مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی و با اجرای آزمایشی آن به مدت ۵ سال موافقت کرد.

با اجازه تأسیس مدارس غیرانتفاعی شاهد سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه در سطح کشور بودیم و باوجوداینکه بسیاری از این مدارس غیردولتی کارنامه درخشانی را از خود بر جای گذاشتند اما در این میان مدارسی نیز با حداقل امکانات و یا فضا و با کمترین هزینه برای معلمان باتجربه در این عرصه  آغاز به کارکردند.

بسیاری از مدارس غیرانتفاعی  در ساختمان‌های استیجاری ایجادشده‌اند و لذا استانداردهای یک مدرسه را ندارند.

تأمین فضای استاندارد

در همین رابطه مدیرکل نوسازی، تجهیز و بازسازی مدارس استان مرکزی اظهار می‌کند: طبق مصوبه شورای آموزش‌وپرورش استان در سال‌ گذشته، برخی از مدارس غیرانتفاعی استان فضای باز ۱۲۰ متر را نداشته و باید تعطیل شوند اما واقعیت این است که تعطیلی این مدارس سبب ایجاد مشکلاتی در حوزه آموزش‌وپرورش می‌شود و لذا نی توان باوجود کمبودهایی که در این زمینه وجود دارد نسبت به تعطیلی این مدارس اقدام کرد.

حسین محمدی بیان می‌کند: اگر بر اساس این مصوبه بخواهیم اقدام کنیم باید۵۰ مورد از مدارس غیرانتفاعی استان که عمدتاً در شهرستان‌های اراک و ساوه هستند و نزدیک به ۸۰ درصد از مجموع مدارس غیرانتفاعی استان را تعطیل اعلام کنیم.

وی ادامه می‌دهد: بر همین اساس درخواست کاهش فضای مصوب مدارس غیرانتفاعی که در سال‌های قبل مجوز دریافت کردند راداریم، تا زمان کافی برای تأمین فضای استاندارد برای این مدارس وجود داشته باشد.

محمدی هم‌چنین در خصوص این موضوع که در بسیاری از مدارس غیرانتفاعی برخی خانواده‌ها به‌جز سرایدار زندگی می‌کنند نیز بیان می‌کند: بیشتر افراد ساکن در ساختمان مدارس غیرانتفاعی، صاحبان ملک و یا صاحب سهمیه مدرسه است، بر همین اساس درخواست صدور مجوز برای سکونت این افراد در ساختمان مدارس غیرانتفاعی راداریم.

ساماندهی واحدهای آموزشی

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان مرکزی نیز با اشاره به مصوبه کاهش فضای باز مدارس غیرانتفاعی از ۱۲۰ متر به ۸۰ متر خاطرنشان می‌کند: مدارس غیرانتفاعی جدید موظف به رعایت فضای باز ۱۲۰ هستند.

شهریار فولادوند در خصوص مدارس قدیم که فاقد فضای استاندارد هستند نیز بیان می‌کند: مدارس قدیمی که از مصوبه جدید استفاده می‌کنند نیز باید طی پروسه ۵ ساله که در مصوبه سال نسبت به تأمین فضای استاندارد که در مصوبه سال گذشته برای مدارس غیرانتفاعی ذکرشده، اقدام کنند.

وی بابیان اینکه بیش از یک هزار و ۷۰۰ واحد آموزشی در استان مرکزی ساماندهی می‌شود ادامه می‌دهد: آموزش‌وپرورش استان در تابستان نیز مانند دیگر ایام سال فعال بوده در این مدت بیش از یک هزار و ۷۰۰ واحد آموزشی را ساماندهی می‌کند.

وی می‌افزاید: آموزش‌وپرورش در طول ایام تابستان اقداماتی مانند ثبت‌نام دانش‌آموزان، مدیریت نقل‌وانتقال معلمان، موضوعات مربوط به انتصاب مدیران مدارس، سنجش دانش‌آموزان، برگزاری کلاس‌های تابستانه و دیگر فعالیت‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اجرای پروژه مهر بیان می‌کند: ضرورت شناسایی به‌موقع مشکلات و تنگناهای موجود در حوزه آموزش‌وپرورش، برطرف کردن کمبودها و بهبود وضعیت فیزیکی مدارس، ساماندهی نیروی انسانی، اطمینان از کفایت امکانات، ساماندهی دانش‌آموزان و غیره از اهداف پروژه مهر است.

وی تصریح می‌کند: شعار سال تحصیلی ۹۸-۹۹ در استان مرکزی پروژه مهر و نظام راهبری مدرسه محور بوده و هدف آن کیفیت‌بخشی، مدرسه محوری، توسعه مشارکت و غیره است و در همین راستا در راستای آماده‌سازی فضا و نیروی انسانی در سطح استان ۵ کارگروه تعمیر و تجهیز، ساماندهی، نظارت‌ و ارزیابی، تائید صلاحیت، اطلاع‌رسانی تشکیل‌شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.