رئیس کانون هماهنگی سنگ‌های قیمتی و جواهرات ایران گفت: در حال حاضر کیفیت جواهرات تولیدی در مشهد با هیچ جای دنیا قابل قیاس نیست و در مرحله‌ای قرار داریم که تولید کنندگان باید به فکر استفاده از فرصت‌های خارجی باشند.

کیفیت جواهرات تولیدی در مشهد با هیچ جای دنیا قابل قیاس نیست
به گزارش قدس آنلاین، محمدجواد پیش‌بین در همایش سومین سالگرد مشهد، شهر جهانی گوهرسنگ‌ها در سالن همایش موزه بزرگ خراسان اظهار کرد: در شرایط کنونی که همه افراد از میزان بیکاری گله‌مند هستند، براساس آمارهای میدانی گرفته شده در سال قبل در خوشه جواهرات مشهد، اشتغال حدود 12 درصد افزایش یافته است وعلی‌رغم تعطیلی برخی از واحدها، یک‌سری واحد دیگر راه‌اندازی و یا توسعه پیدا کرده است.
وی افزود: خوشه‌ها در حقیقیت مجموعه یک‌سری صنایع کوچک و متوسطی هستند که در یک منطقه جغرافیایی به هر دلیلی تجمع پیدا می‌کنند و دارای چالش‌ها و فرصت‌های توسعه مشابه و مشترک هستند. چند سالی است که دولت براساس یک مدل در یونیدو صنایع کوچک را براساس خوشه تعریف می‌کند و کمک‌های مالی و فکری خود را در اختیار این خوشه‌ها قرار می‌دهد و یک عامل توسعه را تعریف می‌کند.
رئیس کانون سنگ‌های قیمتی و جواهرات ایران بیان کرد: عامل توسعه وظیفه انجام یک‌سری اعمال محسوس و نامحسوس در جهت توسعه این صنعت است. شاید حاصل بخشی از فعالیت‌هایی که در سنوات گذشته رقم خورده این است که ما امروز ادعا می‌کنیم که جواهرات ما، قابل رقابت در سطح بین‌المللی است و دیگر تولیدکننده بدون طراح وجود ندارد. 
پیش‌بین خاطرنشان کرد: در تعریف، تلفیق سنگ و فلز در حقیقیت جواهرات را تشکیل می‌دهد و آنچه ما امروز به عنوان جواهرات می‌شناسیم در گذشته صرفا به سنگ‌های قیمتی اطلاق می‌ش؛د اما از قرن 19 به بعد گسترش پیدا کرد.
وی در خصوص نسبت میزان مصرف طلا به جواهرات در نقاط مختلف کشور اضافه کرد: در شهر مشهد 75 درصد افراد از جواهرات و مابقی از زیورآلات طلا استفاده می کنند. تهران و تبریز 50 درصد  ازجواهرات و 50 درصد از زیورآلات طلا استفاده می کنند. در شهر اصفهان، یزد و شیراز نیزعمدتا زیورآلات طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد و متوسط مصرف طلا در کشور سالانه 140 تن و در مشهد 24.8 درصد است.
رئیس کانون سنگ‌های قیمتی و جواهرات ایران تصریح کرد: آموزش، ر راس دلایل پیشرفت کشورهای مختلف قرار دارد و آنچه امروز در مشهد و در صنعت جواهرات بسیار پررنگ شده است بحث طراحی است و در هر ساخت صنعتی وجود طراح الزامی است. از دیگر عوامل می‌توان به تمرکز جواهرات به جای طلا اشاره کرد زیرا طلا تنها از معادن استخراج می‌شود اما بخشی از سنگ‌های قیمتی در طبیعت یافت می‌شود.
پیش‌بین عنوان کرد: دو نقطه فشار در صنعت جواهرات شامل کیفیت نسبتا پایین تولیدات در سال 86 و طراحی در محصولات است. زمانی کشور ترکیه در صنعت ساخت عقب‌تر از ما بود اما طرح‌ها و قالب‌های مورد نیاز کشور از این کشور خریداری می‌شد.
وی ادامه داد: استراتژی طراحی شده برای این نقاط فشار تهاجمی است و براساس این استراتژی ابتدا باید نقاط ضعف داخلی را برطرف و محصولات خود را توسعه دهیم و سپس از فرصت‌های خارجی استفاده درستی انجام دهیم. در حال حاضر کیفیت جواهرات تولیدی در مشهد با هیچ جای دنیا قابل قیاس نیست و در مرحله‌ای قرار داریم که تولید کنندگان باید به فکر استفاده از فرصت‌های خارجی باشند.
رئیس کانون سنگ‌های قیمتی و جواهرات ایران با اشاره به این موضوع که این صنف تسهیلات مالی نیاز ندارد بلکه نیازمند تسهیلات قانونی است، گفت: آموزش در زمینه گوهرشناسی و طراحی آغاز شده و اولین پژوهشکده در سال 85 تاسیس شده است. همچنین کانون هماهنگی دانش و صنعت تاسیس شده است که نیازمند حمایت مالی معاونت علمی و فناوری است.
پیش‌بین بیان کرد: در حال حاضر 19 فقره تفاهم نامه همکاری با ارگان‌های مختلف تدوین شده است و اولین استارت آپ در کرج راه اندازی شده که بسیار خوب عمل کرده است. لازم به ذکر است که ما باید نگاه ویژه‌تری به صنعت نقره داشته باشیم و معتقدم که بخش زیادی از آینده اقتصادی این صنعت در دست صنعت نقره است.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.