شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز جاری با رشد بیش از ۱۲۰۰ واحدی موفق به فتح کانال ۲۵۷ هزار واحدی شد.

روز قله‌نوردی بورس و فرابورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز جاری با رشد بیش از ۱۲۰۰ واحدی موفق به فتح کانال ۲۵۷ هزار واحدی شد. در این بازار نماد معاملاتی شرکت‌های ارتباطات سیار ایران، مخابرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان و خدمات انفورماتیک بیشترین نقش در صعود شاخص سهام را عهده‌دار بودند. اگرچه نحوه آرایش سهامداران تغییر معناداری از خود نشان نداد اما غلبه ادامه‌دار تقاضا به بهانه‌هایی همچون تورم مستغلات و تجدید ارزیابی دارایی‌ها نقش چشمگیری در جذب پول‌ها و تقویت شاخص کل داشت. در این میان تداوم نااطمینانی نسبت به بازارهای جهانی سبب شد تا روند محتاطانه معاملات در سهام کالایی ادامه پیدا کند.

شاخص کل فرابورس ایران سومین روز معاملاتی هفته را نیز مثبت به پایان رساند و توانست با رشد حدود ۲۹ واحدی (معادل ۰.۸ درصد) در قله ۳۴۶۷ واحد قرار گیرد . بر این اساس با احتساب رشد امروز آیفکس، بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۵۳.۶ درصد رسید. در معاملات روز سه‌شنبه در مجموع یک میلیارد و ۹۴۶ میلیون ورقه بهادار در ۲۸۶ هزار و ۸۷۷ نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۱۱۵۴ میلیارد تومان دست به دست شد. در این روز نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد هرمزگان جنوب، سهامی ذوب آهن اصفهان، نیروگاه زاگرس کوثر، نفت ایرانول و آهن و فولاد ارفع در مجموع با تاثیر حدود ۱۷ واحدی بیشترین نقش را در رشد آیفکس بر عهده داشتند. در مقابل اما سهام شرکت‌های پتروشیمی مارون و سنگ آهن گهرزمین در صدر نمادهایی قرار گرفتند که روز جاری مانع از رشد بیشتر نماگر این بازار شدند.

همگام با صنایع فرابورسی


امروز از ۳ نماد فعال حاضر در گروه رایانه فرابورس، امروز دو نماد «افرا» و «تاپکیش» معاملات خود را در محدوده مثبت به پایان رساندند. نماد معاملاتی شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی اما امروز با افت ۲.۲ درصدی مواجه شد. بیشترین ارزش دادوستدهای این گروه نیز به معامله یک میلیون و ۵۰۰ هزار سهم «تاپکیش» به ارزش یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال اختصاص پیدا کرد.

اغلب نمادهای فعال درگروه انبوه‌سازی امروز ضمن ثبت قیمت‌های مثبت، با صف خرید همراه شدند. «کرمان» تنها نماد منفی این گروه بود که افت حدود ۳ درصدی را تجربه کرد. بر این اساس امروز بیشترین افزایش قیمت به نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمالغرب رسید. بیشترین حجم معاملات در این گروه نیز با جابه‌جایی حدود ۱۳ میلیون و ۸۷۰ سهم در اختیار «ثتران» بود. همچنین ارزش معاملات «کرمان» در این روز بالغ بر ۲۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال بود تا این نماد بیشترین ارزش معاملات گروه انبوه‌سازی را از آن خود کند. دادوستد روز جاری در این گروه با انتظار یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان نقدینگی در صف‌های خرید به پایان رسید.

در گروه فراورده‌های نفتی «شپاس» عنوان مثبت‌ترین نماد گروه را از آن خود کرد. بر این اساس روز جاری نماد معاملاتی شرکت نفت پاسارگاد با مشارکت بالای سهامداران حقیقی خود توانست با رشد حدود ۵ درصدی همراه شود و ۱۳۹ میلیون تومان نقدینگی در انتظار ورود به گردونه معاملات این سهم نشستند. دیگر نمادهای این گروه نیز امروز معاملات مثبتی را پشت سر گذاشتند.

در گروه قند و شکر امروز کام سهامداران شیرین شد. به‌طوری که در پایان معاملات روز گذشته هر دو نماد معاملاتی فعال فرابورس یعنی شرکت قند شیروان قوچان و بجنورد و فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال به ترتیب با رشد ۰.۸ و ۰.۶ درصدی همراه شدند.

تک نماد خودرویی فعال در فرابورس نیز امروز را با رشد قیمت پشت سرگذاشت. بر این اساس امروز نماد معاملاتی شرکت‌ بهمن دیزل با افزایش ۳.۶ درصد قیمت پایانی به معاملات روزانه خود پایان داد.

دو نماد بانکی‌ فرابورس اما روز گذشته را با افت قیمتی پشت سر گذاشتند. در این میان بیشترین میزان کاهش قیمت به نماد «دی» (افت ۲.۱ درصدی) تعلق داشت. نماد معاملاتی اعتباری ملل نیز در این روز با کاهش ۵/۰ درصدی قیمت مواجه شد.

تک نماد گروه سیمانی اما امروز با افت قیمت مواجه شد. بر این اساس سهامداران با معامله بیش از ۲ میلیونی سهام «سبزوا» به ارزش ۲۶۱ میلیون تومان زمینه رشد ۱.۳ درصدی قیمت سهام این شرکت را فراهم آوردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.