سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت که بتن‌ریزی واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر اواخر مهر ماه سال جاری انجام می‌شود.

 اواخر مهرماه، زمان بتن ریزی واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر

قدس آنلاین: «بهروز کمالوندی» معاون اموربین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی و سخنگوی این سازمان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس گفت که بتن ریزی واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر، اواخر مهرماه سال جاری (اکتبر) انجام می‌شود.

به گزارش فارس، پیش از این پیش بینی شده بود که بتن ریزی این واحد نیروگاهی در مرداد ماه انجام شود که بر این اساس، با قدری تاخیر قرار است در اواخر مهر ماه صورت گیرد و کمالوندی در این باره تأکید کرد که این تاخیر در زمانبندی احداث واحد دوم این نیروگاه، مانعی ایجاد نمی‌کند.

گفتنی است، عملیات گودبرداری واحد دو نیروگاه اتمی بوشهر نهم آبان ۱۳۹۶  با حضور علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و «الکسی لیخاچوف» رئیس شرکت روس اتم در بوشهر انجام شد. 

*آمادگی کامل را برای اجرای سناریوهای پیشنهادی داریم/سناریوها به روز می‌شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره گزینه‌های گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران براساس بیانیه ۱۸ اردیبهشت شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: ما گزینه‌های خود را درباره گام سوم به مسئولان کشور ارائه داده‌ایم و براساس شرایط باید توسط مسئولان در این خصوص تصمیم گرفته شود و پس از ابلاغ، سازمان انرژی اتمی آن را اجرا می‌کند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: ما آمادگی کامل را برای اجرای سناریوهایی که پیشنهاد کرده‌ایم، داریم.

کمالوندی با بیان اینکه سناریوها را از قبل ارائه داده‌ایم، ولی هر چند وقت یک بار آنها را به روز و آپدیت می‌کنیم، گفت: مدام در حال به روز کردن این گزینه‌ها هستیم، ولی اینکه کدام یک انتخاب شود پس از بررسی شرایط سیاسی و تصمیم‌گیری مسئولان عالی کشور است و بعد از آن برای اجرا به ما ابلاغ می‌شود.

*مرکز تحقیقات ملی جداسازی و توسعه کاربرد ایزوتوپ‌های پایدار در فردو 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره مرکز تحقیقات ملی جداسازی و توسعه کاربرد ایزوتوپ‌های پایدار در فردو که امروز (سه‌شنبه) کلنگ آن توسط علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی  به زمین زده شد، عنوان کرد: روش‌هایی که در تأسیسات جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل تبادل شیمیایی، الکترو مغناطیس، نفوذ حرارتی، تقطیر غشایی و....است.

وی  بیان کرد: این مرکز در مساحتی حدود پنج هزار مترمربع احداث می‌شود و ساخت بخش عمده تجهیزات آن در داخل شروع شده و بخشی از تجهیزات آن هم ممکن است از خارج از کشور وارد شود.

کمالوندی به کاربردهای ایزوتوپ‌های پایدار در حوزه‌های صنعت، بهداشت، محیط زیست و ... اشاره کرد و افزود: در حوزه بهداشت برای تشخیص بیماری‌ها، تصویربرداری هسته‌ای و ...در صنایع در زمینه عکسبرداری گاما و سیستم‌های تشخیص گاز و دود و ... در علوم زیست محیطی برای نظارت بر گازهای اتمسفری و ... از این ایزوتوپ‌ها استفاده می‌شود و در چرخه غذایی، طب ورزشی و سم شناسی نیز دارای کاربردهای متعدد است.

وی گفت: قرار است 20 فروردین سال آینده (1399) فاز مقدماتی این مرکز پایان یابد و فاز دوم نیز آبان ماه همان سال انجام می‌شود که شامل نصب تجهیزات است.

معاون سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: با تأسیس این مرکز ما اولین کشور دارنده این فناوری در غرب آسیا و جزو 10 کشور دارنده آن هستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.