استاندار خراسان رضوی گفت: باید بازار آب در خراسان راه‌اندازی شود و تا زمانی که این اتفاق در استان رخ ندهد، قدر آن را نمی‌دانیم و مشکل صنعت و خدمات نیز حل نمی‌شود.

در خراسان بازار آب راه‌اندازی شود
به گزارش قدس آنلاین ، علیرضا رزم‌حسینی امروز در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان در دفتر استاندار، اظهار کرد: باید بازار آب در خراسان راه‌اندازی شود و تا زمانی که این اتفاق در استان رخ ندهد، قدر آن را نمی‌دانیم و مشکل صنعت و خدمات نیز حل نمی‌شود.
وی افزود: بهره‌وری هر متر مکعب آب در حوزه صنعت 86 هزار تومان و در حوزه کشاورزی 860 تومان است، کدام اولویت دارد؟ نمی‌خواهیم کشاورزی را تعطیل کنیم، سیاست ما این نیست، بلکه در جهت تقویت اقتصاد کشاورزی حرکت می‌کنیم، بنابراین باید بازار آب را راه بیندازیم. معادن به راحتی می‌توانند هر متر معکب 5 هزار تومان خریداری کنند، در حوزه خلیج فارس متر مکعبی 35 هزار تومان به صنعت می‌فروشیم.
رزم‌حسینی با بیان اینکه هدف ما هماهنگی و انسجام داخلی برای توسعه و آبادانی بیشتر است، عنوان کرد: بخش عمده‌ای از فعالیت مدیران در این مدت در بخش توسعه منطقه‌ای بوده و کاملا مسلط هستند، ما نیز پیگیری خواهیم کرد. اگر در هر کاری پشتکار و پیگیری وجود داشته باشد، می‌توانیم بخش عمده‌ای از مشکلات را در مناطق حل کنیم و این استمرار خواهد داشت.
استاندار خراسان رضوی گفت: بخشی که مغفول مانده، بحث گردشگری در حوزه مناطق است. می‌توانید بحث گردشگری و بوم‌گردی را با کمترین هزینه و بیشترین اشتغال داشته باشید. آقای براتی، معاونت هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی، باید برای هر شهرستانی نقشه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی تهیه کرده و طرح‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را بیان کنند. این فرصت بسیار خوبی است و نباید آن را از دست بدهیم.
وی با اشاره به اینکه برای موانع مربوط به توسعه در تلاش بوده و در حال اصلام و حذف فرایندها هستیم، تصریح کرد: این امر در حوزه استان شروع شده، در بخش کشاورزی تا حدی جلو رفتیم، بخش صنعت را نیز دنبال می‌کنیم. هر بخشی را که نتوانستیم انجام دهیم، در سطح ملی و ستادی تا حد امکان از ظرفیت حداکثری استان در رفع موانع تولید استفاده می‌کنیم.
رزم‌حسینی ادامه داد: باید بخش مقررات در استان را تسهیل کنیم، این بخش باید هرچه زودتر جمع‌بندی شده و ظرف یک ماه آینده تمام شود. بعد از آن در سایت تمام دستگاه‌های اجرایی قرار می‌دهیم تا بدانند برای مجوز چقدر زمان کاهش یافته و چه استعلاماتی حذف شده است. باید مشکل حریم‌های روستایی را نیز حل کنیم تا روستاها بازگردند و کار تجارت، صنعت و کشاورزی خود را انجام دهند. 
فاضلاب موجود در مشهد و برخی شهرستان‎ها باید به عنوان سرمایه در استان بررسی شود
در ادامه محمدرضا اورانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، اظهار کرد: ما طی سال‌های 96 و 97 در حوزه شهرستان کاشمر 415 طرح با اعتبار 49 میلیارد و 818 میلیون تومان از محل تسهیلات و کمک‌های فنی اعتباری اجرا کردیم، در خلیل‌آباد 570 طرح با اعتبار 33 میلیارد و 294 میلیون تومان و در حوزه بردسکن 563 طرح با اعتبار 35 میلیارد و 569 میلیون تومان اجرا شده است. شاکله هر سه شهرستان کشاورزی است.
وی اضافه کرد: باید پولی که در حوزه صنعت و کشاورزی هزینه کردیم را در استان قبل از انقلاب و بعد از آن مقایسه کنیم. من سه درخواست دارم. صنعت و شرب در استان با کمبود آب روبه‌رو است. ما در ورود استانداری به بحث انتقال آب از عمان و خلیج فارس به استان در کنار شما هستیم.
اورانی خاطرنشان کرد: اکنون باید بحث فاضلاب به عنوان سرمایه در استان بررسی شود، فاضلابی که در مشهد و در برخی شهرستان‎های ما وجود دارد، اگر دولت سرمایه داشته باشد، باید بخش آب و فاضلاب را تعیین تکلیف کند و اگر ندارد آب باید در کوتاه‌ترین مدت توسط بخش خصوصی تصفیه شده و در اختیار صنعت قرار گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: امروز در سرخس و کلات آب داریم اما هدر می‌رود. از سال 69 تا پایان 92 علیرغم اینکه سامانه‌های نوین آبیاری اهمیت داشتند، 110 هزار هکتار و از زمان دولت آقای روحانی از 93 تاکنون 68 هزار هکتار در استان اجرا شد. در بخش کشاورزی باید سرمایه‌گذاری شود که اگر این کار صورت نگیرد، بهره‌وری و ارتقا پیدا نمی‌کند. کشاورز مقصر نیست، ما بنابر انتظاراتی که از بخش کشاورزی داشتیم، باید در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کردیم که این کار را انجام ندادیم. 
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.