ایرج رهبر گفت: مادامی که بانک بخش مسکن را به صورت سرمایه‌ای نگاه کند و به نوعی سود خود را در گرو گران شدن مسکن بداند؛ کاهش قیمت مسکن دور از تصور است چرا که گران شدن یا باقی ماندن بخش مسکن در همان حالت گرانی به نفع بانکها و تامین سود دهی مورد نظر آنها خواهد بود؛ بنابراین اصلاح سیستم نظام بانکی نیز در این بخش بسیار مهم است.

سوداگری سیستم بانکی عامل مهم گران ماندن مسکن است

ایرج رهبر کارشناس مسکن در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص توصیه های عدم خریداری مسکن و وعده کاهش قیمت گفت: رکود بازار مسکن و کاهش معاملات مسکن تا یک سوم منجر به ارائه راهکارهایی از سوی برخی کارشناسان یا ذی‌نفعان بخش مسکن شده است مبنی براینکه کاهش معاملات می‌تواند منجر به کاهش قیمت مسکن شود. از این رو عده‌ای عدم خرید را به مردم پیشنهاد می‌کنند تا زمانی که قیمت‌ها شکسته و کمتر و کمتر شود. شاید توصیه عدم خرید مسکن در شرایط کنونی به طور موقت قابل تأمل باشد، اما از آن سو می‌تواند خطر بزرگی پیش روی مشتریان واقعی باشد، به این معنا که دست‌های پنهان بازار مسکن منتظر سوءاستفاده‌های قیمتی از عدم نتیجه بخشی ارزان شدن مسکن باشند.

وی دراین باره افزود: تبلیغات منفی که در نتیجه نشکستن حباب مسکن توسط دلالان انجام می‌گیرد می تواند شائبه گران ماندن یا حتی گران تر شدن مسکن را افزایش دهد. قطعاً کاهش قیمت مسکن به دلیل کاهش معاملات شاید به لحاظ روانی اثر کوتاه مدتی به دنبال داشته باشد اما اگر این موضوع به صورت ریشه‌ای حل نشود، حتی می تواند به نتیجه عکس نیز منتهی شود. گل آلود کردن آب و گرفتن ماهی از بخش مسکن برای بسیاری منبع درآمدهای قابل توجهی ایجاد کرده است، لذا برنامه ریزی دولت برای اصلاح ریشه‌ای ساختارهای تأثیرگذار بر بخش مسکن بسیار الزامی است. تولید مسکن و برنامه ریزی برای تولید متناسب با نیاز مصرف کنندگان واقعی بهترین دستورالعمل است چرا که توصیه‌های نخریدن خانه همانند مسکنی است که در کوتاه مدت تأثیر نه چندان زیادی به جای می‌گذارد اما رافع درد بخش مسکن نیست.

وی تصریح کرد: قطعاً جمع آوری نقدینگی‌های سرگردان و هدایت آن به بخش مسکن در کاهش سوداگری و کاهش قیمت مسکن و افزایش تولید و برخورداری عموم مردم از مسکن بسیار تأثیرگذار است. بسیاری از ملک‌های گرانقیمتی را که در عدم توانایی مردم عادی  در خرید مسکن معامله می‌شود، می‌توان نوعی پولشویی دانست چرا که نگرانی از شفافیت سرمایه و سپرده گذاری بانکی برخی از دلالان را به سمت خرید خانه‌های لوکس و بهره برداری از آن سوق داده است.

ایرج رهبر درباره تاثیر بانکها بر گرانی مسکن وافزایش سوداگری در این بخش گفت: متأسفانه عملکرد بانکها نیز منجر به فشارهای متعددی بر بخش مسکن شده است. مادامی که بانک بخش مسکن را به صورت سرمایه‌ای نگاه کند و به نوعی سود خود را در گرو گران شدن مسکن بداند؛ کاهش قیمت مسکن دور از تصور است چرا که گران شدن یا باقی ماندن بخش مسکن در همان حالت گرانی به نفع بانکها و تأمین سوددهی مورد نظر آنها خواهد بود بنابراین اصلاح سیستم نظام بانکی نیز در این بخش بسیار مهم است.

کارشناس مسکن در ادامه درباره چگونگی اخذ مالیات از خانه‌های خالی خاطر نشان کرد: اخذ مالیات از خانه‌های خالی نیز می‌تواند مفید به فایده باشد به شرط آنکه وزارت راه و شهرسازی هر چه سریع تر بانک اطلاعاتی مورد نیاز را راه اندازی کند. شناسایی خانه‌های خالی براساس الزام قانونی بسیار مهم است؛ به شرط آنکه نکات ریز خارج نکردن تولید کنندگان مسکن در اخذ مالیات از خانه های خالی مورد توجه قرار داده شود. طراحی ساز وکارهایی برای تولید کنندگان مسکن و مقرر کردن دوره مشخصی بعد از اخذ پایان کار برای فروش واحدها بسیار مهم است؛ چرا که عدم طراحی ساز وکار صحیح می تواند بخش قابل توجهی از انبوه سازان را از ساخت و تولید مسکن دور کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.