بازار آب درخراسان رضوی از یکسال قبل درعمل شکل گرفته وخرید وفروش آب کشاورزی برای امور صنعتی انجام شده است و اکنون که استاندارخراسان رضوی بر این نکته تاکید کردند باعث خرسندی است .

"بازار آب" درخراسان رضوی عملیاتی شده است/ دولت نباید درقیمت گذاری آب دخالت کند/ همکاری آب منطقه ای درخرید وفروش شارژ آب کشاورزی

مهندس محمد علایی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی درجریان بازدید از بخشهای مختلف قدس آنلاین و تولیدات فضای مجازی روزنامه قدس ؛ درگفت وگو با خبرنگار ما درخصوص اظهارات استاندار خراسان رضوی درباره تاسیس بازار آب درخراسان رضوی گفت : تشکیل بازار آب جزو سیاستهای راهبردی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی است . تا دوسال قبل سهم آب کشاورزی نسبت به سهم آب کل استان خراسان رضوی 92درصد بود و مابقی آب بین مصرف  بهداشتی که 2/6 درصد و صنعت که 8/1درصد بود تقسیم میشد.این درحالی است که درکشورهای توسعه یافته میزان مصرف آب دربخش صنعت 60درصد ؛ دربخش کشاورزی 30درصد و مصرف بهداشتی وشرب 10درصد است.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون هم باید مصرف آب کشاورزی به 75درصد برسد خاطرنشان میکند: خوشبختانه با برنامه هایی که آب منطقه ای اجرا کرده است ، خراسان رضوی اولین استانی است توانسته سهم آب کشاورزی را به 85درصد ، صنعت وخدمات به 8درصد ومصرف آب شرب وبهداشتی را به 12 درصد برساند.

مهندس علایی با بیان اینکه خراسان رضوی برای توسعه راهی جز حرکت به سمت صنعتی شدن ندارد ، اظهارداشت: باید از ظرفیتهای معدنی استفاده کرده ودرکنار این پتانسیلهای صنعت ایجاد شود .کشاورزی هم باید صنعتی شود و با یک کشاورزی مدرن روبرو باشیم که بهره وری آب را تا بالاترین حد ممکن بالا ببرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: به همین دلیل باید بازار آب وجود داشته باشد تا کسی که قصد دارد یک واحد صنعتی تاسیس کندو آب لازم دارد بتواند آب مورد نیازش را از سهم کشاورز بخرد. شرکت آب منطقه ای هم میزان آب مورد نیاز را از کشاورز کسر کرده وبه صنعتگر اختصاص میدهد.حتی برای آب شرب شهرها وروستا هم اگر آب مورد نیاز است باید ازسهم کشاورزی خریداری شود.چرا که آب محدود است وبرداشت اضافه هم صورت میگیرد حال اگر قرار باشد از این آب محدود اضافه برداشتها هر روز بیشتر شود مشکلات دو چندان میشود.

وی با بیان اینکه درحال حاضر حدود یکسال است به طور عملی وجدی بازار آب درخراسان رضوی فعال شده و خرید وفروش رسمی انجام میشود تصریح کرد: باید روز به روز فعالتر شود که خوشبختانه تاکید استاندار خراسان رضوی هم نشان میدهد که راه را درست انتخاب کردیم وباعث تقویت این بازار خواهد شد.

مهندس علایی درپاسخ به این پرسش که قیمت گذاری آب دراین بازار براساس چه مکانیسمی صورت میگیرد وآیا دولت دراین قیمت گذاری نقشی دارد؟ گفت :هرجا دولت وارد شده و درنرخ گذاری دخالت کرده است ، بجایی نرسیده است . باید به دور ازدخالت دولت وعوامل مخرب ؛ این عرضه وتقاضا باشد که قمیت را تعیین کند.حتی به کشاورزان اجازه داده ایم که میزان شارژ آب چاههای مختلف را بین خودشان خرید وفروش کنند. به عنوان مثال  یک کشاورز میتواند از واحد مترمکعب بهره وری وسود بیشتری کسب کند ، وی میتواند ازچاه آب دیگری شارژ خریداری کرده از آب آن استفاده کند.

وی درباره میزان نظارت بر برداشت آب درچاههای کشاورزی نیز گفت : هم اکنون 92درصد چاههای کشاورزی خراسان رضوی برقی است و 5/98 درصد چاههای کشاورزی برقی مجهز به کنتور هستند وبربرداشت آنها به طور کامل نظارت میشود. درمورد چاههای دیزلی هم با سهمیه سوخت برداشت آنها کنترل میشود.

مدیرعامل آب منطقه ای خراسان رضوی با بیان اینکه میزان اضافه برداشت آب از چاههای کشاورزی به حداقل ممکن رسیده است اظهارداشت : هم فرهنگسازی وگفت وگوهای  صورت گرفته از سوی سازمان موثر واقع شده و هم میزان جریمه ها تاثیر گذار بوده و این دو دست به دست هم داده تا میزان اضافه برداشت آب از چاههای کشاورزی به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه طی دوسال اخیرهیچ مجوزی برای حفرچاه کشاورزی صادر نشده ونخواهد شد تاکید کرد: اگر شفاف باشیم ودروغ نگوییم وصداقت داشته باشیم ومردم را محرم راز بداینم ، مردم کمک خواهند کرد و این مساله دربخش آب ثابت شده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.