محمد علایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی به همراه چند نفر از مدیران شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی دیروز میهمان روزنامه قدس بود. وی که به بهانه تبریک روز خبرنگار به قدس آمده بود چند دقیقه‌ای از وضعیت آب در خراسان رضوی و اقدامات و برنامه‌های پیش روی شرکت تحت مدیریتش گفت و البته به موارد مطرح شده پاسخ داد.

حاشیه «کشف‌رود »گلستان می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به نقش مدیریت به‌خصوص در موضوع آب گفت: موضوع مهم در بحث آب و چالش‌های فرا روی آن مدیریت درست و اصولی است؛ مدیریتی که با برنامه باشد و درک دقیقی از شرایط موجود و آینده در آن وجود داشته باشد.
محمد علایی تصریح کرد: در همین راستا در مجموعه شرکت آب منطقه‌ای نخستین بحثمان این بود که تعریف دقیقی از منابع آبی موجود در استان داشته باشیم. یک سال طول کشید تا به این مهم رسیدیم که البته مورد تأیید همه دستگاه‌های دست‌اندرکار موضوع آب واقع شود. وی ادامه داد:موضوع بعدی نسبت استفاده بخش‌های مختلف از آب موجود چقدر باشد و به چه میزان و نیز توزیع مکانی آب در استان به چه صورت انجام پذیرد؟
وی در ادامه افزود: در راستای موضوع‌هایی که مطرح شد کار برنامه‌ریزی شده صورت گرفته که در حال حاضر همه در استان آن را قبول دارند و گزارش‌های آن‌ها را رصد و پیگیری می‌نمایند.
علایی گفت: نسبت استاندارد برداشت آب از بارش هر سال 40 درصد است که این نسبت اگر به 75 درصد برسد میزان ریسک بالایی دارد؛ بالاتر از 75 درصد یعنی تنش آبی. این میزان در استان  125 درصد در 60 سال گذشته بوده و 135 درصد در مشهد! این یعنی فاجعه. وی تأکید کرد: با برنامه‌ریزی که صورت گرفته میزان برداشت آب در استان تا سال 1405 باید به 100 درصد برسد که باز هم رقم بالایی است و باید میزان برداشت بعد از آن باز هم کاهش یابد. در این راستا در سند همیاران آب که به امضای مسئولان استانی رسیده است میزان برداشت در 37 حوزه مورد نظر مشخص شده و باید طبق آن عمل شود. به طور مثال برای امسال باید 600 میلیون متر مکعب کاهش برداشت داشته باشیم.

 ساماندهی کال زرکش در مرحله انتخاب پیمانکار
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که موضوع کال زرکش و ساماندهی آن به کجا رسید، اظهار داشت: موضوع کال زرکش پس از جریان باران‌های سیل آسای ابتدای سال به یکی از جدی‌ترین موضوعات تبدیل شد که با کار شبانه‌روزی در اوج بارندگی‌هایی که واقع شد برای نخستین بار به هیچ کسی خسارت مالی یا جانی وارد نشد که این اتفاق خوبی بود.
وی اضافه کرد: پس از آن طرح موجود که بین شهرداری، آب منطقه‌ای و راه و شهرسازی مشترک است، پیگیری شد و در حال حاضر در مرحله انتخاب پیمانکار نهایی قرار دارد؛ امیدواریم پس از انتخاب پیمانکار کار به سرعت انجام شود.علایی همچنین در واکنش به موضوع فروش فاضلاب کشف‌رود به کشاورزان حاشیه این رودخانه گفت: 
آنچه در مورد استفاده از فاضلاب کشف‌رود وجود دارد، این است که طبق آزمایش‌هایی که شرکت آب منطقه‌ای انجام داده است، فاضلاب کشف‌رود تا پیش از چرمشهر برای مصارف کشاورزی کشت غیرصیفی مشکلی ندارد. مسئله چرمشهر و فاضلاب آن هم باید حل شود.

 حاشیه کشف‌رود محلی برای کاشت گل و گیاه زینتی
وی عنوان کرد: فضایی در شهر به وجود آمده که نباید از کشف‌رود برای آبیاری به کشاورزان داده شود، اما نظر ما این است که چرا نباید داده شود؟ اگر کشاورز آبی برای کشت نداشته باشد چطور می‌خواهد زندگی‌اش را اداره کند؟ اگر آب کشف‌رود را نمی‌شود برای کشت محصولات خوراکی مثل صیفی استفاده کرد چرا زمینه‌اش برای کاشت گل و گیاه زینتی برای کشاورزان فراهم نشود تا شهرداری برای گل آرایی شهر از این منبع استفاده کند و مجبور نباشد از گرگان و شهرهای شمالی گل و گیاه برای شهر بیاورد؟
وی تصریح کرد: همین‌جا اعلام می‌کنم آب منطقه‌ای این مسئله را امسال با برنامه‌ریزی که دارد حل خواهد کرد تا دغدغه ها برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.