فصل تابستان موسم به ثمر رسیدن مزارع صیفی و میوه‌دهی آن‌هاست. میوه‌هایی که به واسطه آبدار بودن دارای طرفداران زیادی بین مردمند و البته که طعم و مزه‌ای خاص دارند.

کنکاشی در استفاده از سموم در خربزه

خربزه یکی از میوه‌های فصل تابستان و به نوعی برند خاص خراسان رضوی است. کمتر کسی را می‌توان یافت که از خوردن آن به‌واسطه مزه و شیرینی خاصش لذت نبرد. مصرف این میوه پرطرفدار اما به واسطه شرایط کاشت و نگهداری که پیش از برداشت آن وجود دارد از سوی برخی از کارشناسان مسائل خوراکی با احتیاط همراه بوده است. این هشدارها در سال‌های اخیر بیشتر و بیشتر نیز شده است. سرمنشأ همه این هشدارها را بیشتر باید در مرحله داشت آن جست‌وجو کرد. کارشناسان استفاده بی‌رویه از سموم دفع آفات کشاورزی در مرحله داشت این محصول را هشداری جدی برای مصرف‌کنندگان خربزه اعلام کرده‌اند و به مردم توصیه می‌کنند تا حد امکان از خربزه‌هایی استفاده کنند که در زمان داشت آن‌ها از سموم کمتری استفاده شده است. آن‌ها دلیلی محکم نیز برای این توصیه دارند، آن هم اینکه ماندگاری سموم استفاده شده روی خربزه طولانی‌تر از سایر میوه‌هاست و این سبب می‌شود در موارد زیادی درصدی از فرمولاسیون سم همراه خربزه باقی مانده و در نهایت خوراک مردم شود!
قاسمی، کارشناس امور کشاورزی در خصوص فرایند کاشت و داشت میوه خربزه در مزارع صیفی خراسان‌رضوی و استفاده گاه بیش از اندازه سم در زمان داشت آن، می‌گوید: استفاده از سم برای عمل‌آوری خربزه مسئله مهمی است که باید کشاورزان در روند کاشت و داشت آن رعایت کنند تا محصولی سالم به دست مصرف‌کننده برسد.وی در ادامه می‌افزاید: در گذشته این باور غلط در بین کشاورزان رواج داشته که هر چه دفعات سم‌پاشی بیشتر باشد، محصولی سالم‌تر بدون خرابی و بدون پرت تولید خواهند کرد؛ اما گزارش‌ها و آزمایش‌های انجام شده روی آن در مزارع  نشان داده گرچه شاید میزان آفت محصول در ظاهر کمتر شده باشد، اما سم‌پاشی زیاد ضربه بی‌اندازه‌ای به کیفیت خربزه می‌زند، چرا که سموم اغلب پس از مصرف، زمان ماندگاری بالایی روی خربزه دارند و گاه به داخل آن هم نفوذ می‌کنند که این می‌تواند خطراتی برای مصرف‌کننده در پی داشته باشد.قاسمی با اشاره به اقداماتی از جمله تغییر روش کاشت از سنتی به نشاکاری، اظهار داشت: در حال حاضر بیشتر خربزه‌ها با روش نشاکاری تولید می‌شوند، به گونه‌ای که خربزه ابتدا به روش گلخانه‌ای کاشت می‌شود، پس از اینکه بوته آن سه یا چهار برگ داد، به داخل زمین منتقل می‌شود که این فرایند سبب می‌شود چون فضای گلخانه‌ای برای کاشت فراهم شده، استفاده از سم نیز دفعاتش کمتر و کمتر شود. ضمن اینکه در مرحله داشت نیز با آگاه‌سازی کشاورزان به حرکت به سمت حذف یا استفاده کمتر از سموم، در حال حاضر میزان مصرف سم برای عمل‌آوری خربزه از گذشته تا کنون به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است. حتی در برخی از مزارع، خربزه‌هایی تولید می‌شود که کاملاً ارگانیک بوده و از سم در آن استفاده نمی‌شود.وی در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان می‌شود به سالم بودن میوه خربزه در شرایط کنونی اعتماد کرد، گفت: همان طور که عنوان شد شرایط به سمتی می‌رود که میوه‌ای با کیفیت بهتر و استفاده کمتر از سموم به عمل آید، به همین دلیل قطعاً شرایط بهتر از گذشته شده است و تلاش برای عمل‌آوری میوه‌های باکیفیت و به قول معروف سبز بیشتر و بیشتر می‌شود.
برای اینکه نظر مسئولی از جهادکشاورزی یکی از شهرستان‌های تولیدکننده خربزه در استان را جویا شویم با رئیس اداره جهاد کشاورزی تربت‌جام تماس گرفتیم که وی از گفت‌وگو در این زمینه سر باز زد و حاضر به مصاحبه نشد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.