۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۲
کد خبر: 667102

سد «کارده» به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سدهای خراسان رضوی، در جوار روستای کارده در 48 کیلومتری شمال شهر مشهد قرار دارد. رودخانه سد از رودخانه‌های رشته کوه هزار مسجد تغذیه می‌شود و با آب دائمی، مناظر زیبای کوهستانی و مجموعه تفریحی که در ساحل خود دارد، یکی از بهترین تفریحگاه‌های خوش آب‌وهوای نزدیک مشهد به شمار می‌آید. در این مکان تسهیلاتی از جمله محل استراحت موقت، سکو، فروشگاه و گاهی ماهیگیری با قلاب برای مسافران وجود دارد.

از ماهیگیری در ساحل تا نفوذ به غار خفاش‌ها

سد کارده که به دلیل افزایش بارندگی‌ها در چند ماه اخیر ظرفیتش نیز افزایش یافته است، در قسمتی از دره‌ای نسبتاً عریض به همین نام، حد فاصل روستای اندرخ و کارده واقع شده و دره آل را قطع می‌کند که در هر دو سمت دره جاذبه‌های طبیعی و زیبایی وجود دارد. راه دسترسی به این منطقه که جزو گردشگاه‌های آبی مشهد به حساب می‌آید، از انتهای خیابان خواجه ربیع و در کیلومتر 20 جاده مشهد-کلات است.
دره کارده همچنین مسیر قدیم مشهد به کلات و یکی از مهم‌ترین معابری بوده که ایران را از طریق کلات به آسیای میانه و جنوب ترکمنستان ارتباط می‌داده است. این دره معبر و گذرگاه محاکمان و مهاجرانی بوده که از قدیم میان جنوب ترکمنستان و دشت مشهد در رفت و آمد بودند.
ازجمله موضوعات مهمی که در دره کارده اتفاق افتاده، عبور محمدخان شیبانی یا شیبک‌خان ازبک در سال 915 هجری بوده است که وی پس از اینکه شهر توس را تا حدی بازسازی و مرمت کرد، آن را یادگارخانی نامید و چگونگی مرمت توس را روی سنگی در مجاورت روستای آل نگاشت.
این کتیبه یکی از مهم‌ترین اسناد تاریخی خراسان به حساب می‌آید، نوشته مزبور روی صخره‌ای جدا شده از کوه، کتیبه شده و رگه‌های سفیدی در زیر آن دیده می‌شود. این اثر در محل به کتیبه خان تاشی مشهور است. 
خان تاشی (سنگ خان) که واژه‌ای ترکی است، دارای 10 سطر به طول یک متر به خط ثلث بسیار زیبا است. شیبک‌خان ازبک پس از نگاشتن سنگ به مرو رفت و شاه اسماعیل صفوی او را تعقیب و در مرو به قتل رساند و تا مدتی دست ازبک‌ها از خراسان کوتاه شد.
در جاده منتهی به این دره و در سه کیلومتری روستای کارده، در سمت غرب دره، به فاصله ۷۰۰ تا ۸۰۰ متری از جاده، غاری به نام غار کبوترخانه یا غار کارده وجود دارد که زیستگاه هزاران خفاش است.
 این غار دو تالار بزرگ با استالاکتیت‌های زیبا دارد.طول غار بیش از 100 متر و عرض آن یک تا سه متر و از نوع غارهای خشک بوده و دارای پرتگاه‌های خطرناکی است و چون در داخل آن راه‌های فرعی بسیاری وجود دارد که نشانه‌گذاری هم نشده است، امکان دارد غار پیمایان راه خود را گم کنند.در سمت شرق دره نیز غاری به نام غار اسکلت وجود دارد که غارنوردان در آن تعداد زیادی اسکلت‌های باستانی پیدا کرده‌اند و پیش از این، هنگام معرفی جاذبه‌های دره آل درباره آن نوشته‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.