دولت آمریکا در اقدامی که می‌تواند به مخدوش شدن بیشتر روابط با چین منجر شود به صورت غیررسمی برای فروش عمده سلاح به تایوان چراغ سبز نشان داده است.

چراغ سبز دولت ترامپ برای فروش تسلیحات به تایوان

به گزارش قدس آنلاین، منابع آگاه روز پنجشنبه گزارش داده‌اند دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به صورت غیررسمی برای فروش عمده سلاح به تایوان، از جمله ده‌ها جنگنده اف-۱۶ چراغ سبز نشان داده‌اند. 

این تصمیم در شرایطی اتحاذ شده که تنش‌های میان آمریکا و چین به دلیل جنگ تجاری بالا گرفته و چین دولت آمریکا را به دخالت در اعتراضات در هنگ‌کنگ متهم کرده است. 

فروش سلاح به تایوان می‌تواند روابط میان آمریکا و چین را بیش از پیش مخدوش کند، زیرا پکن، تایوان را بخشی از چین می‌داند. 

مقام‌های ارشد دولت آمریکا به سی‌ان‌ان گفته‌اند کنگره به صورت غیررسمی از قصد فروش این سلاح‌ها به تایوان مطلع شده و انتظار می‌رود این مسئله به تأیید کمیته روابط خارجی مجلس سنا و کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان نیز برسد.

وزارت دفاع آمریکا پیش از این روز ۱۷ تیرماه خبر داد که وزارت خارجه این کشور موافقت خود را با فروش تانک‌های آبرامز M۱۲AT‌، موشک‌های استینگر و تجهیزات مربوطه به ارزش ۲.۲ میلیارد دلار به تایوان اعلام کرد.

انتشار این خبر با واکنش‌های تند مقام‌های چین مواجه شده و «وانگ یی» وزیر خارجه این کشور ضمن هشدار شدید به آمریکا  درباره اینکه «با آتش بازی نکند»، از واشنگتن خواست که از فروش تسلیحات به تایوان خودداری کند.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین دانسته و تحرکات آمریکا برای فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. 

دولت‌های آمریکایی از سال ۱۹۷۹ به بعد، رسما خود را متعهد به سیاست چین واحد خوانده‌اند اما در سال‌های گذشته به اقداماتی از قبیل فروش سلاح به تایوان دست زده‌اند.

انتهای پیام/ 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.