۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۱
کد خبر: 667128

 آن طور که کارشناسان و نمایندگان مجلس می‌گویند، طرح رتبه‌بندی معلمان در صورت اجرایی شدن نه ‌تنها به‌ عنوان مشوقی برای افزایش انگیزه معلمان عمل خواهد کرد، بلکه در خصوص وضعیت معیشتی آن‌ها نیز تأثیر بسزایی دارد، چنان که پیش از این سیدمحمد بطحایی،  وزیر پیشین آموزش‌وپرورش از رتبه‌بندی معلمان به عنوان مهم‌ترین طرح معیشتی برای این قشر یاد کرده بود.

جواد صبوحی/

 آن طور که کارشناسان و نمایندگان مجلس می‌گویند، طرح رتبه‌بندی معلمان در صورت اجرایی شدن نه ‌تنها به‌ عنوان مشوقی برای افزایش انگیزه معلمان عمل خواهد کرد، بلکه در خصوص وضعیت معیشتی آن‌ها نیز تأثیر بسزایی دارد، چنان که پیش از این سیدمحمد بطحایی،  وزیر پیشین آموزش‌وپرورش از رتبه‌بندی معلمان به عنوان مهم‌ترین طرح معیشتی برای این قشر یاد کرده بود.

سیدجواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز دوم مرداد ماه در گفت‌وگویی با رسانه ملی از اجرایی شدن این طرح از نیمه شهریور امسال خبر داده و تأکید کرده بود، با اجرای این طرح ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به دریافتی معلمان افزوده خواهد شد. وی با بیان اینکه این طرح شامل همه معلمان خواهد شد، گفته بود: با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی که برای اجرای طرح رتبه‌بندی در نظر گرفته شده، افزایش حقوق معلمان در احکام حقوقی آنان از شهریور اعمال می‌شود.

پیش از این نیز علی ربیعی، سخنگوی هیئت دولت از پیش‌بینی ۲ هزار میلیارد تومان برای طرح رتبه‌بندی فرهنگیان در بودجه خبر داده بود.

دیروز نیز بار دیگر سیدجواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، سخنان ربیعی و رقم تخصیص یافته برای این منظور را تکرار کرد و گفت: ۲ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان تخصیص پیدا کرده و تا اول مهر در احکام معلمان اعمال می‌شود.

با این حال در عین وعده‌ها و نگاه مثبت دولتمردان به این طرح، برخی نیز بیش از آنکه نتایج آن را تحقق یافتنی بدانند، از آن به عنوان یک شعار و یا نگاه پوپولیستی یاد می‌کنند؛ چنان که دیروز حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به اظهارات سخنگوی دولت درباره اجرای نظام رتبه‌بندی 2 ماه پس از شروع سال جدید، گفت: «سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز عنوان کرده است که نظام رتبه‌بندی در شهریورماه اجرا و به حقوق هر معلم 600 هزار تومان افزوده می‌شود که اظهارات سخنگوی دولت محقق نشد و اظهارات سرپرست آموزش و پرورش نیز با بودجه مطابقت ندارد».

وی با بیان اینکه این سخنان مسئولان دولتی پوپولیستی است، گفت: «اگر قرار باشد به حقوق هر معلم ماهانه 600 هزار تومان افزوده و این رقم در سال ضرب در تعداد معلمان کشور که حدود یک میلیون نفر هستند بشود، نزدیک به 3 هزار میلیارد و 600 میلیون تومان می‌شود درحالی که اصلاً چنین اعتباری در بودجه کشور دیده نشده است».

حاجی بابایی ناامیدانه و با بیان اینکه فرهنگیان روی تک تک اظهارات مسئولان حساب باز می‌کنند، می‌گوید: «معلمان به ما مراجعه می‌کنند که این طرح چه زمانی اجرایی می‌شود و باید عنوان کرد نظام رتبه‌بندی که دولت به دنبال آن است، هیچ‌گاه!».

پیش از این نیز محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در واکنش به ادعاهای دولتمردان گفته بود: «سخنگوی دولت اعلام کرده رتبه‌بندی را اجرا می‌کنند، کجا تصویب شده و با چه مکانیسمی؟ منزلت و کرامت معلمان را چه؟ نباید با جامعه فرهنگیان این‌قدر ساده برخورد کنیم. چند سال پیش هم که مبلغی به حقوق فرهنگیان اضافه و نام آن را رتبه‌بندی گذاشتند، گفتم که این گونه با فرهنگیان بازی نکنید.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده قرار است ۶۰۰ هزار تومان به حقوقشان اضافه شود که ۳ هزار و 600میلیارد تومان بودجه می‌خواهد. از آن سو هنوز لایحه‌ای از آموزش و پرورش به مجلس نیامده و دو سال است منتظر نظام هماهنگ پرداخت حقوق هستیم».

امیر خجسته، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه برای اجرای کامل طرح رتبه‌بندی معلمان 14 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است نه 2 هزار میلیارد تومان، می‌گوید: «دولت شعار ندهد».

وی نیز معتقد است برای اجرای کامل طرح رتبه‌بندی معلمان 14 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است و دولت باید از محل‌های دیگر باقی نیاز را تأمین کند.

وی می‌گوید: «دولت اعلام کرده کار را شروع می‌کند که این مسئله شعار است، با این مبلغ نمی‌توان کاری کرد و کار پیش نمی‌رود».

خلاصه آنکه به نظر می‌رسد شکاف عمیق میان اظهارات دولتمردان و مجلسی‌ها در این خصوص بیشتر از آن است که بتوان اعتماد و خوشبینی فرهنگیان را به آغاز و ادامه این طرح جلب کرد و آنچه بیش از همه لازم است، پاسخ صریح و منطقی دولت به منتقدان و به ویژه مجلس است تا به این وسیله بتوان اعتماد و اطمینان معلمان را به طرحی که مدت‌هاست به تحقق آن امید بسته‌اند، بدست آورد.                

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.