۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 667138

شایعاتی در روزهای اخیر مبنی بر کمبود آرد برای عرضه در نانوایی های شهرستان قوچان در فضای مجازی پخش شده بود که این مساله نگرانی هایی در میان مردم این شهرستان ایجاد کرد اما مسئولان تاکید دارند که مشکل مطرح شده در خصوص تامین نان این شهرستان فقط یک جوّ روانی است.

مشکل نان در قوچان فقط یک جو ّروانی است

به گزارش قدس آنلاین، علل متفاوتی همچون افزایش حضور مسافران در شهرستان و بالا رفتن میزان نان مصرفی و بروز نقص فنی در کارخانه آرد به عنوان تنها تامین کننده آرد نانوایی های شهری مشکلاتی را به وجود آورد همچنین مراجعه مردم برای تهیه نان در ساعات پایانی پخت، موجب تشکیل صف های طولانی در جلوی نانوایی ها شد که تقارن این چند مساله با یکدیگر و مطرح شدن شایعه نبود نان در فضای مجازی جو روانی منفی ای را در شهر ایجاد کرد.

فرماندار قوچان در خصوص کمبود نان در این شهرستان گفت: مشکل نان را تایید نمی کنم  چون هر ساله در تابستان نسبت به سایر ایام با شلوغی نانوایی ها مواجه هستیم که مشکل جدی و حادی برای توزیع آرد و نان در قوچان به وجود نمی آورد.

هادی رجایی نیا در خصوص شایعات مطرح شده پیرامون کمبود نان در این شهرستان گفت: افزایش حضور مسافران در تابستان موجب بالا رفتن تقاضا برای خرید نان می شود که این امر مختص قوچان نبوده و شهرهای زیادی را با این موضوع مواجه کرده است.

وی با اشاره به فعالیت ۱۰۰ واحد خبازی روستایی و ۱۱۵ واحد شهری در شهرستان قوچان افزود: میزان آرد توزیعی در خرداد ماه امسال هزار و ۵۰۴ تن بوده که در تیر ماه به هزار و ۵۴۵ تن رسیده است و با میزان آرد توزیعی در مدت مشابه سال گذشته برابری می کند.

او ادامه داد: در کل کشور سرانه تعیین شده برای توزیع آرد مشخص است که شهرستان قوچان بیشتر از سرانه کشوری و حتی استانی توزیع آرد دارد.

فرماندار قوچان گفت: طبق گزارش های رسیده مبنی بر خرید آرد صنوف تصور می کنیم قسمتی از آرد یارانه ای به سوی صنوف خارج می شود که نظارت های دقیق تری از چند روز گذشته توسط تیم بازرسی آغاز شده است.

رجایی نیا افزود: نانوایی ها دارای ساعت کاری مشخص هستند که در ساعات ابتدایی پخت نان با هیچ گونه شلوغی مواجه نیستیم و حتی نان ها در نانوایی روی هم جمع شده و ممکن است به چرخه فروش نان خشک هم منتقل شوند و اگر صفی هم ایجاد می شود در ساعات آخر پخت و هجوم مردم به نانوایی هاست.

توزیع آرد در قوچان بیشتر از سرانه کشوری است

رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی شهرستان قوچان نیز در این خصوص گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی در تامین نان شهرستان نداریم و سهمیه آرد هیچ کدام از نانوایی های سطح شهرستان کاهش نیافته است.

اسد الله خموشی افزود: طی ۱۰ روز گذشته به دلایل مختلف مشکلاتی در آرد رسانی به خبازان شهرستان قوچان وجود داشت که این موضوع را می پذیریم.

وی با تاکید بر این که آرد نانوایی های دولتی قوچان فقط از طریق سامانه و تنها از کارخانه رضا تامین می شود ادامه داد: مشکل فنی ایجاد شده در کارخانه آرد رضا و پیک مصرف نان با توجه به حضور مسافران در شهرستان از جمله دلایلی بود که توزیع نان شهرستان را برای چهار تا پنج روز دچار مشکلاتی کرد اما خوشبختانه در حال حاضر شرایط کاملا عادی و آرام است.

رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی شهرستان قوچان گفت: سرانه دولتی توزیع آرد در شهرستان قوچان به ازای هر نفر هفت کیلو و ۵۰۰ گرم است که در قوچان حدود ۹ کیلوگرم به ازای هر نفر توزیع می شود که این میزان از سرانه کشوری هم بیشتر است.

خموشی افزود: نانوایی ها در شیفت صبح و بین ساعات ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ عصر خلوت بوده و اصولا پیشخوان نانوایی ها پر از نان است اما در ساعات پایانی کار خبازی خرید نان با صفهای طولانی همراه است که از شهروندان قوچانی می خواهیم برای حل این مشکل خرید نان خود را به ساعات پایانی موکول نکنند.

وی اضافه کرد: از دیروز تیم بازرسی گروهی متشکل از بازرسان شرکت غله، اداره صنعت، اتحادیه نانوایان، شبکه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعزیرات حکومتی به تک تک نانوایی ها در سطح شهرستان مراجعه و بازرسی های لازم را انجام خواهند داد و به نانوایی ها هم متذکر شده ایم تمامی موارد را در دفترچه بازرسی خود ثبت کنند تا بتوانیم از آرد فروشی و عرضه آرد و نان خارج از شبکه جلوگیری کنیم.

مشکل حادی در آرد رسانی قوچان نداریم

رئیس اتحادیه نانوایان قوچان نیز  گفت: در دهه دوم مرداد ماه کنونی مقداری با نارسایی توزیع آرد در نانوایی های شهرستان مواجه شدیم که با مشکل فنی ایجاد شده در کارخانه آرد رضا آغاز شد.

علی اکبر خموشی افزود: در حالت عادی، توزیع آرد به صورت یک روز در میان در بین روستا و شهر انجام می‌شود و  مشکل فنی یکی دو روزه کارخانه آرد رضا نیز در تأخیر آرد رسانی موثر بود.

وی ادامه داد: تحصن رانندگان شرکت خلیج فارس به دلیل عدم دریافت کرایه بار نیز در آرد رسانی بی تاثیر نبوده است زیرا حتی پس از رفع مشکل کارخانه آرد رضا تنها با یک ماشین به خبازی ها آرد رسانی انجام می‌شد.

رئیس اتحادیه نانوایان قوچان گفت: برخی افراد در خصوص آرد رسانی با هشتک نان شیطنت هایی کردند که خوشبختانه مشکل حادی نبود و  در حال حاضر بازار به آرامش رسیده و تا پایان مرداد ماه کنونی دیگر هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

خموشی افزود: سرانه مصرف آرد در کل کشور کم شده و به تبع در استان خراسان رضوی و شهرستان قوچان هم همین اتفاق افتاده است به طوری که چندین سال پیش سرانه مصرف آرد برای هر فرد قریب به ۱۳ کیلو گرم بود که در حال حاضر به نصف رسیده است اما قوچان بیشترین سرانه مصرف نان استان را داراست و به ازای هر فرد ۹ کیلوگرم آرد در این شهرستان توزیع می‌ شود.

وضعیت آرد قوچان فقط یک جوّ روانی است

مدیر عامل کارخانه آرد رضا در شهرستان قوچان نیز گفت: این کارخانه در طول ۲۶ سال گذشته که توزیع آرد شهرستان را به عهده دارد هیچ مشکلی در این زمینه نداشته و در حال حاضر نیز ندارد و حتی در روزهای تعطیلات و عید نیز پیش بینی های لازم انجام شده است.

حسن حسینی با بیان این که تنها ۲۴ ساعت کارخانه دچار مشکل فنی شد و برای کارخانه تولیدی این موضوع کاملا طبیعی است افزود: ما همیشه به گونه ای عمل می کنیم که شهر دچار مشکل نشود و حتی قبل از خرید، آرد در نانوایی ها توزیع می‌شود.

وی سهمیه آرد توزیعی در تمامی ایام سال را عدد ثابتی یاد کرد که در شهرستان قوچان به حدود هزار و ۲۵۰ تن می‌رسد و یادآور شد: مسافران تابستانی به عنوان جمعیت شناور در این شهرستان در سرانه توزیعی آرد لحاظ  نشده اند و چندین بار هم درخواست کرده ایم که در ماه های پیک مصرف مجوز افزایش توزیع ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن آرد به اداره غله قوچان داده شود.

مدیر عامل کارخانه آرد رضا گفت: فروش آرد توسط سامانه ای انجام می‌شود که تمامی فروش ها و حتی ساعت خروج آن از کارخانه مشخص است.

حسینی اضافه کرد: تمامی نانوایی ها هر ۱۰ روز خرید آرد خود را انجام می دهند و کارخانه هم مصرف روزانه را تامین نمی کند بلکه مصرف یک دهه تامین و به فروش می‌رود که در ماه مرداد هیچ گونه کاهشی در تحویل آرد صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر این که وضعیت فعلی فقط یک جو روانی است و اگر نه دولت به اندازه کافی گندم خریداری کرده است گفت: امسال تقریبا ۵۰ هزار تن گندم در بخش دولتی خریداری شده و هیچ گونه نگرانی در تأمین نان شهرستان قوچان وجود ندارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.