قصه پرغصه حاشیه شهر مشهد را پایانی در راه است

 مشکلات حاشیه شهر مشهد آنچنان پرحاشیه شده که هم اکنون نه تنها به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان مشهدی و مسئولان محلی بدل شده که بسیاری از مسئولان عالی رتبه کشوری را ناگزیر به چاره‌جویی کرده است.

حاشیه مشهد به دلیل بی‌توجهی و بی‌مهری‌های مسئولان در دهه‌های گذشته، دچار مسائل عمیق فرهنگی، آسیب‌های اجتماعی، فقر و مشکلات زیرساختی است که جلوه‌های نامبارکی را در حریم حرم رضوی ایجاد کرده و این مشکلات به حدی پیش رفته که هم اکنون با ‌توجه ‌به جایگاه پایتخت معنوی ایران، به یک مسئله ملی تبدیل شده است.

بی‌تردید همچنان که امام جمعه مشهد اذعان کرد، ضعف در مدیریت ساختار شهری، به این مسائل دامن زده و سبب شده بیشترین مشکلات حاشیه‌ای شهرهای کشور از آن مشهد شود و در یک بازه زمانی بی‌توجهی به مهاجرت بی‌رویه و اسکان در حاشیه شهر، امروز چنین مشکلات عمیقی را برای مشهد ایجاد کرده است.

امروزه نزدیک به یک سوم جمعیت دومین کلانشهر کشور در حاشیه و در شرایطی نابرابر و وضعیتی بسیار نامناسب، با کمترین امکانات رفاهی، خدماتی، آموزشی و بهداشتی زندگی می‌کنند و امکان دستیابی به بسیاری از امکانات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را ندارند که بازتولید این وضع، فقر مالی و فرهنگی بوده است.

ساخت و سازهای غیرمجاز و مسکن ناایمن، تجمع زباله، افراد کارتن خواب و ولگرد در زمین‌های بایر و رها شده، وجود مشکلات بهداشتی از جمله پشه سالک و حیوانات ولگرد، مسیر روباز فاضلاب، حمل و نقل عمومی نامناسب و دسترسی دشوار به سایر نقاط شهری، امنیت پایین، جولان بزهکاران و خرده فروشان موادمخدر و پرسه معتادان متجاهر در معابر و اماکن عمومی و ده‌ها مشکل دیگر، از مواردی است که ساکنان حاشیه مشهد هر روز با آن‌ها دست به گریبانند.

بسیاری از کودکان خانواده‌های محروم حاشیه‌نشین نیز ناچار به کار کردن در کارگاه‌های مختلف، دستفروشی، زباله گردی و خلاصه کسب درآمد برای خانواده خود هستند و به خاطر دور ماندن از فضای آموزشی و خانه و خانواده، در معرض انواع تهدیدها و آسیب‌های اجتماعی قرار دارند و آینده‌ای نامعلوم در انتظارشان است.

 درحالی که جمعیت این قشر همچنان روبه افزایش بوده، به نظر نمی‌رسد برنامه‌های چند سال اخیر مسئولان نتیجه‌ای داشته است.

به باور نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، مشکلات امروز حاشیه مشهد در هیچ شهری از کشور وجود ندارد؛ این آسیب‌ و آفت‌ها به دلیل مشکل ما در حوزه فرهنگی است که تاکنون برخورد مناسبی با آن نشده و آن‌گونه که باید به این مسائل پرداخته نشده است؛ رسوخ این فقر و فساد و تضعیف شعائر دینی در شهر جای نگرانی دارد.

از سوی دیگر هرچند رئیس جمهوری در ابتدای دولت یازدهم از حل مشکلات حاشیه مشهد تا پایان عمر باقی‌مانده از این دولت به‌عنوان اولویت کابینه‌اش برای پایتخت معنوی ایران، یاد کرد، اما ناگفته پیداست که حالا دیگر دولت نمی‌تواند به ‌تنهایی این پرونده را به سرانجام مطلوب برساند؛ چراکه هنوز عملکرد درخورتوجهی از دستگاه‌های دولتی در این مناطق ندیده‌ایم. پس لازم است همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب از سال‌ها پیش با آینده نگری و اشراف کامل بر این مشکلات، همواره مسئولان محلی، دولتمردان و نمایندگان مجلس را به رفع کاستی‌های حاشیه مشهد مکلف و بر رسیدگی به مسائل امنیتی و اقتصادی این مناطق تأکید داشته‌اند، سایر دستگاه‌ها هم وارد گود شوند.

خبر خوش در این زمینه اما اظهارات اخیر تولیت آستان قدس رضوی بود که از عزم جزم این نهاد برای رفع دغدغه رهبری خبر داد و گفت، امکانات آستان قدس رضوی برای رفع مشکلات حاشیه شهر مشهد استفاده می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی، با تأکید بر اینکه آستان قدس رضوی درباره مشکلات حاشیه مشهد بی‌تفاوت نیست، اعلام کرد، به میزان توان برای رفع مشکلات این مناطق تلاش می‌کند و در همین راستا تاکنون تقریباً در تمام دیدارهایی که با مسئولان عالی کشور داشته، این موضوع را مطرح و تلاش کرده در آنان ایجاد حساسیت شود و اکنون بسیاری از مسئولان کشور نسبت به این موضوع دغدغه و حساسیت پیدا کرده‌اند.

اینکه تولیت آستان قدس رضوی معتقد است برای رفع مشکلات حاشیه شهر باید نگاه ملی وجود داشته باشد و تلاش ایشان نیز در همراه کردن بخش‌ها و سازمان‌های مختلف برای خدمت‌رسانی شایسته به این مناطق، بی‌وقفه و مستمر بوده است، امید تازه‌ای را در دلمان روشن کرده که سرانجام، این قصه پرغصه را پایانی در راه است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.