وزیر دفاع هند اعلام کرد این کشور ممکن است در دکترین خود درباره متوسل نشدن پیش‌دستانه به سلاح هسته‌ای در مناقشه با پاکستان تجدید نظر کند.

تهدید هند به استفاده از سلاح هسته‌ای در مناقشه با پاکستان

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، راجنات سینگ، وزیر دفاع هند اعلام کرد این کشور ممکن است در دکترین خود درباره متوسل نشدن پیش‌دستانه به سلاح هسته‌ای در مناقشه با پاکستان تجدید نظر کند.
خبرگزاری فرانسه در خبری نوشت: وزیر دفاع هند در حالی این مطلب را اعلام کرده که فضایی از تنش فزاینده بر روابط هند و پاکستان درباره منطقه کشمیر حاکم است.
وزیر دفاع هند به پوکران (Pokhran)، پایگاهی که کشورش در سال 1998 در دوره نخست وزیری آتال واجپایی در آن با موفقیت به آزمایش های هسته ای مبادرت کرد، عزیمت کرده بود و این مطلب را در این پایگاه عنوان کرد.
وزیر دفاع هند در پایان دیدار خود از پوکران در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: "پوکران مکانی است که عزم راسخ آتال واجپایی برای تبدیل هند به قدرت هسته ای را شاهد بود و همچنان به شدت به دکترین «عدم توسل پیش دستانه» به سلاح هسته متعهد است".

وی همچنین هشدار داد "هند این دکترین را به طور کامل رعایت کرده است. آنچه که در آینده پیش خواهد آمد، بستگی به اوضاع خواهد داشت".
هند در سال 1999 متعهد شده بود در صورت بروز بحران به طور پیش دستانه به سلاح هسته ای متوسل نخواهد شد. در میان کشورهای همسایه هند، چین نیز چنین دکترینی را تصویب کرده اما پاکستان چنین دکترینی را تصویب نکرده است.
تنش ها میان هند و پاکستان بعد از تصمیم دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند برای لغو خودمختاری بخشی از کشمیر که دهلی نو کنترل آن را در دست دارد و پاکستان نیز مدعی آن است، به شدت افزایش یافته است. اسلام آباد این تصمیم را محکوم کرده است.
وزیر حقوق بشر پاکستان در واکنش به اظهارات سینگ در شبکه توییتر اعلام کرد هند "باید دروغ گویی را متوقف کند. رعایت دکترین عدم توسل پیش دستانه به سلاح هسته ای هند چهارم ژانویه 2003، زمانی که دولت هند اعلام کرد در مقابل هر حمله ای علیه هند یا نیروهای هندی در هر جایی که باشد (حتی حمله شیمیایی و بیولوژیک) از سلاح هسته ای استفاده خواهد کرد، به پایان رسید".
ویپین نارانگ (Vipin Narang)، استاد موسسه معتبر فناوری ماساچوست (ام آی تی) در شبکه توییتر اعلام کرد سینگ بلند پایه ترین مقام هندی است که هشدار می دهد هند ممکن است به طور بی پایان و به نحوی مطلق خود را به دکترین عدم استفاده پیش دستانه از سلاح هسته ای مقید نکند.
تجدید نظر در این دکترین در سال 2014 در برنامه انتخاباتی حزب ملی گرای هندو، حزب حاکم وقت مطرح شد اما با وجود این، نارندرا مودی، در دوره نامزدی خود اطمینان داد در صورت رسیدن به قدرت در دکترین هسته ای هند تجدید نظر نخواهد کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.