مدیر کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: در صورت تامین بودجه لازم و ورود تجهیزات مورد نیاز به ایران تا سال آینده ، رادار هواشناسی نصب و بهره برداری از آن صورت خواهد گرفت.

تجهیزات هواشناسی خراسان رضوی به روز نیست/نصب اولین رادارهواشناسی استان درارتفاعات خواجه مراد/مردم باید برای بارانهای شدید و گرماهای عجیب آماده شوند

دکتر محسن عراقی زاده در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: برای افزایش دقت در پیش بینی های هواشناسی نیازمند بهبود و به روز رسانی تجهیزات هستیم. اکنون از این بابت از برنامه عقب افتاده ایم.

وی ادامه داد: برخی از این مشکلات به علت موضوعاتی مانند تحریم است و برخی دیگر نیازمند تامین بودجه های لازم برای تهیه تجهیزات مورد نیاز است.

وی بیان داشت: یکی از تجهیزاتی که در پیش بینی های هواشناسی بسیار موثر است و صحت این پیش بینی ها را به میزان زیادی افزایش می دهد، رادار هواشناسی است. اکنون در مرحله ساخت و احداث زیرساختها و ساختمان های لازم برای این مرکز هستیم.

وی اضافه کرد: تاسیسات، ساختمانها و موارد زیربنایی با بودجه استانی در حال احداث است. جانمایی آن نیز انجام شده و ارتفاعات خواجه مراد بدین منظور تعیین شده است. جاده و برق را نیز به آن محل رسانده ایم. در یکی دو سال گذشته، استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در این زمینه کمک های شایانی انجام دادند تا بودجه های مورد نیاز تامین شود.

وی تاکید کرد: رادار هواشناسی یکی از ابزارهای مفید و به روز در علم هواشناسی است. در پیش بینی برخی پدیده ها به خصوص وقوع پدیده های کوتاه مدت مانند سیل و طوفان های زودگذر نقش بسیار مهمی دارد.

مدیر کل هواشناسی استان اظهار امیدواری کرد: در صورت تامین بودجه لازم و ورود قطعات مورد نیاز به ایران تا سال آینده رادار هواشناسی نصب و بهره برداری از آن صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به کمبود امکانات سازمان هواشناسی خراسان رضوی گفت: اکنون با توجه به امکانات محدودی که داریم، پرسنل باتجربه این سازمان مجبورند با تلاش و تبحر، کمبود تجهیزات مورد نیاز را جبران کنند.

وی ابراز داشت: پیش بینی های هواشناسی به خصوص پیش بینی های روزانه و یا چند روزه از دقت بسیار بالایی برخوردار است. به جرات می گویم که در پیش بینی های کوتاه مدت ۴۸ ساعته یا ۷۲ ساعته، بیش از ۹۵ درصد پیش بینی ها دقیق انجام می شود.

وی افزود: هر چه بازه پیش بینی طولانی تر شود دقت آن کمتر می شود. مثلا پیش بینی های هواشناسی در بازه های یک هفته ای از دقت کمتری نسبت به پیش بینی های چند روزه برخوردار است. لازم به ذکر است که در هر پیش بینی احتمال بروز خطا وجود دارد. در هیچ جای دنیا نمی گویند که مثلا سیل یا طوفان صددرصد اتفاق می افتد. حتی پیش بینی کشورهای پیشرفته دنیا نیز عاری از خطا نیست.

وی اظهار کرد: منکر وجود خطا و اشتباه در پیش بینی های کارشناسان هواشناسی استان نیستم. با توجه به امکانات موجود، طبیعی است که برخی از ارزیابی ها همراه با خطا باشد. خطا در تمام دنیا وجود دارد. انگلستان مهد پیش بینی هواشناسی است. آنها در پیش بینی هایشان اعلام می کنند مثلا به احتمال ۷۰  درصد رگبار اتفاق خواهد افتاد. لذا نباید اینگونه در نظر گرفت که پیش بینی های هواشناسی صددرصد محقق خواهد شد.

وی تصریح کرد: در پدیده های طبیعی کوتاه مدت مانند رگبار یا طوفان های زودگذر، پیش بینی با خطای زیادی مواجه است و شاید این موارد را نتوان به خوبی مورد مطالعه قرار داد. در حال حاضر نقشه ها و تجهیزات مناسب هواشناسی برای پیش بینی وقوع این پدیده ها در استان نداریم و مدلهای هواشناسی و امکانات موجود جوابگوی نیاز ما نیست. اما این مشکل با نصب رادار هواشناسی رفع می شود.

عراقی زاده یادآور شد: برخی پدیده ها در مقیاس های بسیار ریز و خرد هستند و در نقشه های کلی و بزرگ هواشناسی اصلا دیده نمی شوند. امروزه نقشه هایی وجود دارند که وضعیت آب و هوایی بسیاری از کشورها را نشان می دهد. در اینگونه نقشه ها نمی توان مناطق  کوچک را به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار داد.

عراقی زاده در خصوص وقوع پدیده های طبیعی قدرتمند مانند بارش های فراوان ابتدای سال و یا گرمای شدید هوا در ماه گذشته اعلام کرد: این مسایل مربوط به تغییر اقلیمی است که نه تنها ایران بلکه تمام دنیا را در بر گرفته و باعث به هم خوردن الگوهای هواشناسی شده است. خشکسالی های شدید سالهای گذشته یا بارشهای فراوان و رگباری امسال به دلیل همین تغییر اقلیم اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل الگوهای هواشناسی و فرمول ها و دوره تناوبی که در مباحث علمی هواشناسی مطرح می شد، اکنون همراهی لازم با تغییر اقلیم بوجود آمده را ندارند. به عبارت دیگر فرمولهای علمی که قبلا برای پیش بینی های دراز مدت به آن استناد می کردیم اکنون فاقد کارآیی لازم است و به همین دلایل نمی توان با قاطعیت اعلام کرد که سالهای آتی بازهم با خشکسالی روبرو خواهیم بود یا اینکه دوره آن تمام شده و وارد ترسالی شده ایم.

وی متذکر شد: گرمای شدید یکی دو ماه گذشته یا بروز سیل عظیم در چین در خارج از فصول بارش از پیامدهای تغییر اقلیم است. اکنون بشر باید با وضعیت تغییر اقلیم سازگار شده و خودش را آماده کند. قدرت بشر در حد مبارزه با پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم نیست. تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که با این شرایط خودمان را وفق داده و هماهنگ شویم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.