رئیس آب و فاضلاب روستایی سرخس گفت: بیش از ۶۰ درصد شبکه‌های آب‌رسانی به روستاهای این شهرستان قدمت بالای ۱۵ سال دارد و هزینه‌های مرمت و بازسازی آن ۱۷۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

بیش از ۶۰ درصد شبکه‌های آب‌رسانی به روستاهای سرخس فرسوده است

به گزارش قدس آنلاین، یوسف قاسمی اظهار کرد: این شهرستان دارای ۶۱ آبادی با جمعیتی برابر با ۵۱ هزار و ۶۰۰  نفر در قالب ۱۳ هزار و ۶۵۰ مشترک و شامل ۶ مجتمع آب‌رسانی است.

وی با توجه به بهره‌مندی ۹۷ درصد روستاهای سرخس از آب شرب افزود: از این تعداد ۱۶ تک روستا با جمعیت زیر ۲۰ خانوار وجود دارد که توسط تانکرهای سیار و از طریق چشمه‌های محلی، آب مورد نیازشان تامین می‌شود.

قاسمی اظهار کرد: آب شرب مورد نیاز ۴۵ روستای دیگر از ۱۹ حلقه چاه عمیق و دستی، دو رشته قنات و ۶ دهنه چشمه تأمین می‌شود و با ۴۹۲ کیلومتر خط انتقال و ۳۹۷ کیلومتر شبکه توزیع به مصرف مشترکان می‌رسد.

رئیس آبفار سرخس مطالبات این شرکت از مشترکان تحت پوشش را سه میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: پرداخت به موقع بدهی‌های آب بها و انشعاب توسط مشترکان کمک موثری به اجرای به موقع برنامه‌های زمان‌بندی شده شرکت برای ارائه خدمات خواهد کرد.

استفاده از آب شرب برای مصرف دامی یک مشکل اساسی است

قاسمی در سخنان خود به مصرف دام روستاییان از آب شرب اشاره کرد و افزود: یکی از اساسی‌ترین مشکلات در حوزه تامین آب شرب در روستاها استفاده بی‌رویه دامی است که نیازمند اجرای یک برنامه‌ مدون و دقیق برای جلوگیری از این اقدام است.

وی ادامه داد: اکنون در یک مجتمع آبی ۱۶ روستایی تعداد بهره‌برداران از آب شرب هشت هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت انسانی است و در مقابل ۵۷ هزار راس دام سبک و سنگین از این آب استفاده می‌کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به این موضوع که بیشترین درآمد اقتصادی روستاییان در سرخس از راه پرورش دام به دست می‌آید جلسات مکرری برای تامین آب مورد نیاز در این  حوزه برگزار شده و طرح‌هایی مانند دادن مجوز برای حفر چاه و برداشت آب غیرشرب و همچنین مجوز انتقال آب از سد دوستی به دامداران برای تامین آب مورد نیاز ارائه شده است.

قاسمی در پایان سخنان خود اعلام کرد: با وجود شرایط مرزی بودن این شهرستان عمده پاسگاه‌های مرزی که در مسیر خط انتقال شبکه آب‌رسانی قرار گرفته‌اند از نعمت آب شرب لوله‌کشی بهره‌مند هستند.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.