۱۳ میلیون دانش آموز و نوآموز در فاصله یک ماه تا شروع سال تحصیلی با افزایش قیمت ۲۰۰ درصدی نوشت افزار در نیمه اول امسال، مواجه شده‌­اند تا ماه مهر به ماه ­"بی ­مهری" بازار به خانوارها تبدیل شود.

گرانی ۵۰۰ درصدی نوشت افزار در کشور

قدس آنلاین: بازار قیمتها در یکی دو سال اخیر و در نتیجه نوسانات شدید ارزی از یک سو و بی­‌خاصیتی نهادهای نظارتی از سویی دیگر، هر بار رویی از خود را برای خانوارهای ایرانی به نمایش می­‌گذارد و گرانی پس از گرانی، بازار کالاها و خدمات مورد نیاز خانوارها را پشت سر می‌گذارد و حالا در آستانه سال جدید تحصیلی به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار، افزایش قیمت دلار و محصولات پتروشیمی و افزایش حقوق و دستمزد نسبت به سال گذشته، لوازم التحریر را تا دو برابر افزایش داده است.

 بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، ترمز صنعت را کشیدند

به گفته محمودرضا صنعتکار ۲۰ تا ۲۵ درصد مواد اولیه در صنعت لوازم‌التحریر وارداتی و مابقی مربوط به پتروشیمی است که قیمت آن‌ها نسبت به سال گذشته سه برابر شده است. از طرف دیگر عرضه مواد اولیه پتروشیمی در بورس محدود است و در زمان عرضه نیز به مزایده گذاشته می‌شود و کسی که بیشترین قیمت را پیشنهاد بدهد، می‌تواند آن محصول را بخرد.

او به ایسنا گفته: بخشی از ارز دولتی به جای تولیدکنندگان واقعی به "رانت‌کاران" و "واردکنندگان صوری" تخصیص یافت اما حتی اگر تولیدکنندگان، ارز نیمایی هم دریافت می­‌کردند، باز هم قیمت آن تقریبا سه برابر قیمت ارزی بود که در سال گذشته دریافت کرده بودند.

صنعتکار البته از همکاری وزارت صمت با هم صنفانش، رضایت دارد اما بانک مرکزی، بیمه و وزارت اقتصاد را "ترمز صنعت" دانست و گفت: تولیدکنندگان لوازم‌التحریر نقدینگی کافی برای خرید مواد اولیه مورد نیاز یک سال خود را ندارند و اگر در زمان عرضه این مواد در بورس موفق به خرید نشوند، با توجه به اینکه زمان عرضه کالا در بورس مشخص نیست، مجبور هستند مواد اولیه را با اختلاف قیمت ۱۵ تا ۲۰ درصد از بازار آزاد تهیه کنند.

 خریدها، وسواسی شد

حکایت تولید لوازم التحریر و گرانی آن در آستانه سال جدید تحصیلی از زبان رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نوشت‌افزار، تلخ­تر است؛ آن جا که موسی فرزانیان با خرسندی به دو برابر شدن ظرفیت تولید و افزایش سهم تولیدات داخلی در بازار و در عین حال با ابراز تأسف از کاهش قابل توجه خرید مردم در نتیجه مدیریت هزینه‌­های معیشتی و به تعبیر او " وسواسی عمل کردن" خانوارها برای خرید نوشت افزار، اشاره می­‌کند.

به گفته وی رصد وضعیت بازار نشان می­‌دهد، خانوارها این روزها به دنبال خریدهای کیفی تر و محدودتر هستند.

فرزانیان ادامه می­‌دهد: بر اساس آن چه اتحادیه صحافان اعلام کرده، تولید دفتر هم با ارز آزاد صورت گرفته و بر همین اساس، افزایش دو برابری قیمت این محصولات، دور از انتظار نیست اما حدود ۱۵ میلیون جلد دفتر که با ارز دولتی تولید شده­‌اند، از حدود ۱۰ روز آینده در در فروشگاه‌­های زنجیره‌­ای، شرکت‌های تعاونی و ادارات، با نرخ مناسب، توزیع می­‌شود.

 افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت در یک سال و نیم

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نوشت‌افزار می­‌گوید: از زمانی که ارز ۳۶۰۰ تومانی به تولید تخصیص می­‌یافت تا امروز که این نرخ به ۱۲ هزار تومان افزایش یافته، روند افزایش قیمت لوازم التحریر، به همان میزان تشدید شد. به طور مشخص از ابتدای سال ۹۷ تا این لحظه قیمت انواع لوازم التحریر از ۲ تا ۵ برابر افزایش یافته و به طور متوسط این افزایش ۳ برابر بوده است.

 گرانی قیمت تمام شده؛ دشمن شماره یک تولید

وی ادامه می‌­دهد: ظرفیت تولید نوشت افزار در داخل به ۵۰ درصد افزایش یافته است. برای مثال واردات مداد از سال گذشته ممنوع شده است. هدف، تأمین ۱۰۰ درصدی نیاز بازار از طریق تولیدات داخلی است که تاکنون این توان به ۸۰ درصد افزایش یافته است. بیش از ۶۰ درصد نیاز بازار به اقلامی مانند خودکار و پاک کن هم با تولیدات داخلی تأمین می‌­شود. واقعیت این است که بازار، کسری ندارد اما مشکلات حوزه تولید لوازم التحریر را از هر طرف که پیگیری کنید به گران تمام شدن این تولیدات می‌­رسید.

به گفته فرزانیان، نوسانات شدید ارزی، عدم دسترسی آسان به تولیدات پتروشیمی، نبود نقدینگی و عدم همکاری بانک‌ها، قیمت تمام شده تولید را به شدت افزایش داده است و این نابسامانی‌­ها اجازه استفاده از تمام ظرفیت تولید را نمی‌­دهد.

چینی­‌های همیشه حاضر!

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نوشت‌افزار ادامه می­‌دهد: تولیدات چینی و هندی همچنان در بازار ایران، خودنمایی می‌­کنند. اما کره‌­ای‌ها به خاطر تحریم، دیگر حضور چندانی در بازار لوازم التحریر ایران ندارند. قاچاق هم که یکی دو سالی با کنترل‌های صورت گرفته، کاهش یافته بود، امروز از طریق بازارچه­‌ها و به صورت خرد و ته لنجی، ادامه دارد اما نقش عمده‌­ای در بازار ندارد و فشاری بر تولیدکننده داخلی وارد نمی­‌کند چرا که برندهای اصلی به دلیل تحریم، امکان ورود به ایران را ندارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.