نماز مغرب و عشا تمام شده است. پیرمرد، سجاده‌اش را آرام جمع می‌کند تا راهی خانه بشود. نمازگزارها هر کدام مشغول کاری هستند. یکی ذکر می‌گوید و دیگری قرآن می‌خواند...

چهارشنبه های امام رضایی با «امین الله»

محمد حسین مروج کاشانی/

نماز مغرب و عشا تمام شده است. پیرمرد، سجاده‌اش را آرام جمع می‌کند تا راهی خانه بشود. نمازگزارها هر کدام مشغول کاری هستند. یکی ذکر می‌گوید و دیگری قرآن می‌خواند. امام جماعت برعکس دیگر شب‌ها همچنان روی سجاده‌اش نشسته است. جوان‌های مسجد هم همچنان نشسته‌اند. چند لحظه بعد یکی‌شان میکروفن را از روی زمین برمی‌دارد. پیرمرد، سجاده را زمین می‌گذارد و می‌نشیند. یکی از جوان‌ها می‌خواند که: اَلسَّلامُ عَلَیک یا اَمینَ اللَّهِ فی اَرْضِهِ، وَحُجَّتَهُ عَلی عِبادِهِ...

مسجد ناگهان، حال دیگری پیدا می‌کند. پیرمرد خودش را می‌بیند که در صحن انقلاب نشسته و دارد زیارت‌نامه می‌خواند. رو به ایوان طلا می‌خواند که: اَلسَّلامُ عَلَیک یا اَمیرَالْمُؤْمِنینَ. یادش می‌آید که چندین سال است نتوانسته به زیارت برود. گرمی اشک‌ها مجال نمی‌دهد. بریده بریده تکرار می‌کند که: اَشْهَدُ اَنَّک جاهَدْتَ فِی اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ، وَعَمِلْتَ بِکتابِهِ، وَاتَّبَعْتَ سُنَنَ نَبِیهِ....

اجرای طرح «سلام بر امام» در 5 هزار مسجد کشور

طرح «سلام بر امام»، طرح قرائت زیارت امین‌الله است که چهارشنبه‌های هر هفته در همه مساجد کشور برگزار می‌شود. با اجرای این طرح در چهارشنبه‌های امام رضایی با قرائت زیارت امین‌الله دل‌های تمام عاشقان و دلدادگان همزمان با حرم مطهر رضوی در سراسر کشور به بارگاه حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) متصل می‌شود.

این را مهدی رجب‌پور می‌گوید که مسئول این طرح در سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی است.

او به پیشینه این طرح هم اشاره می‌کند و می‌گوید: ایده و نگاه اولیه این طرح در دهه کرامت سال گذشته کلید خورد و با تشکیل دبیرخانه طرح «سلام بر امام» و با همکاری امور مساجد فعالیت این طرح به شکل جدی‌تری دنبال شد. در دهه کرامت سال ۹۷ همه مساجد و مراکز فرهنگی به این طرح پیوستند و همزمان با ایام دهه کرامت سال جاری نیز این طرح به طور ملی کار خود را آغاز کرد.

رجب‌پور طرح «سلام بر امام» را نمونه و پیوندی از یک نهاد با تشکل‌ها و ظرفیت‌های مردمی ذکر می‌کند و می‌افزاید: حالا 5هزار مسجد در سراسر کشور در حال اجرای این طرح هستند.

او تأکید می‌کند: با هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان‎ها و نهادهای مختلف فرهنگی و آموزشی این طرح در سه سال آینده در گستره عظیمی از مساجد، بقاع متبرکه، دانشگاه‌ها، زندان‌ها و مدارس اجرایی خواهد شد.

طرح «سلام بر امام» نمونه‌ای از تولید فناوری‌های فرهنگی

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی می‌گوید: طرح «سلام بر امام» یکی از فناوری‌های فرهنگی به شمار می‌رود که به همت این سازمان، مرکز امور مساجد و سایر نهادهای فرهنگی تنظیم و اجرا شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد معتقد است باید با حفظ اصالت‌ها و آموزه‌های دینی به فناوری‌های فرهنگی دست یابیم.

او می‌گوید: امروز در شرایطی گرد آمده‌ایم که رهبر معظم انقلاب بیانیه گام دوم را خطاب به ملت ایران صادر و گام‌های 40 سال دوم انقلاب اسلامی را در این بیانیه مطرح کردند.

وی می‌افزاید: سه نکته بسیار مهم و اساسی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی در این بیانیه مطرح شده است که باید به آن توجه کرد، ما به عنوان فعالان انقلاب و با در اختیار داشتن آموزه‌های ناب اسلامی باید شرایط تحقق گام دوم انقلاب را فراهم آوریم.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب سیمای دستاوردهای انقلاب اسلامی ترسیم شده، می‌افزاید: موفقیت‌های کشور در 40 سال اول انقلاب در عرصه‎های مختلف را مرهون این هستیم که در عرصه فرهنگ، ظرفیت‌های خوبی داشته و داریم.

این مقام مسئول تصریح می‌کند: لازم است در 40 سال دوم انقلاب بیش از گذشته به فکر تولید و تکثیر فناوری‌های فرهنگی باشیم، ما ظرفیت‌های بسیار بی‌بدیلی همچون قرآن و عترت را در اختیار داریم که باید با بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها به فناوری‌های جدید فرهنگی برسیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین گنابادی‌نژاد خاطرنشان می‌کند: طرح «سلام بر امام» دریچه‌ای بود که از مشهد آغاز و در سراسر کشور تکثیر شد همچنین این طرح نمونه‌ای از فناوری‌های فرهنگی و مورد نیاز اقشار مختلف جامعه است.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، زیارت حرم امام رضا(ع) را ظرفیت بی‌نظیری می‌داند که در صورت توجه به این ظرفیت در زندگی هیچ بن‌بستی باقی نمی‌ماند.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی می‌گوید: امروز جامعه نیازمند و تشنه فرهنگ و سیره رضوی است و اگر ضعفی وجود دارد به دلیل فاصله ایجاد شده میان مردم و فرهنگ رضوی است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس حکم رهبر معظم انقلاب و تدبیر تولیت آستان قدس رضوی، باید در مسیر توسعه فرهنگ بر اساس سنت و سیره معصومین(ع) حرکت کنیم، تأکید می‌کند: طرح «سلام بر امام» زمینه‌ای برای بهره‌گیری از این ظرفیت بی‌نظیر است.

«سلام بر امام» طرحی برای تبیین و ترویج زیارت امین‌الله

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید باباخانی می‌گوید: هر مجموعه فرهنگی که در کشور موفق بوده است پیوند عمیقی با امام رضا(ع) داشته است. در نتیجه ایجاد شرایط نزدیکی بیشتر مردم با امام رضا(ع) زمینه‌ساز رشد اعتقادی جامعه است و طرح سلام بر امام نیز از این جهت انجام می‌گیرد.

او که نهاد متبوعش، یکی از ارکان اجرای این طرح است، می‌گوید: تمام تلاش ما این بوده که این طرح در سطح ملی انجام شود. گاه می‌بینیم که برخی از مناسک و آیین‌های دینی ما مورد غفلت قرار می‌گیرد در صورتی که لازم است به این موضوعات توجه بیشتری شود. زیارت امین‌الله یکی از این موارد است که باید به آن توجه بسیاری شود؛ چراکه زیارت همه معصومین با این زیارت ممکن است و می‌خواهیم با طرح سلام بر امام این زیارت را در همه مساجد و مراکز فرهنگی داشته باشیم.

باباخانی می‌افزاید: مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی وظیفه‌اش این است که هر کانون فرهنگی که برنامه و طرح جذابی داشته باشد به گونه‌ای کمک کند که طرح آن به سرانجام برسد. البته باید بگویم که این حمایت مالی نیست بلکه سازمان تبلیغات به صورت معنوی در کنار کانون مورد نظر قرار گرفته و سعی می‌کند که مشکلات را با ایجاد ارتباط و مسائلی از این دست حل کند. به نوعی یک حمایت همه‌جانبه معنوی انجام گرفته تا کار به سرانجام برسد.

وی با اشاره به اینکه شکل‌گیری یک سنت حسنه، کار سختی است و برای تحقق آن باید موارد مختلفی رعایت شود، ادامه می‌دهد: فضای طرح سلام بر امام باید مردمی پیش برود تا به فرهنگ تبدیل شود. ما در این راه از کمک همه استفاده می‌کنیم؛ چراکه امام رضا(ع) نقطه وحدت همه ماست.

حجت‌الاسلام باباخانی می‌گوید: میل تمام آحاد جامعه به معنویت و اتصال به ‌وجود مبارک امام رضا(ع) است. از این رو زیارت این امام همام ظرفیت‌ بسیار مناسبی برای پایه‌گذاری سنت‌های خوب است.

او تأکید می‌کند: امام رضا(ع) محور تمامی فعالیت‌های فرهنگی است که در کشور عرضه می‌شود. یک کار فرهنگی موفق باید بر اساس گرایش و فضای دلی صورت گیرد و تمامی فعالیت‌های فرهنگی یک جذبه دارد و آن هم وجود مبارک امام رضا(ع) است.

باباخانی می‌گوید: انتخاب زیارت امین‌الله و اجرای طرح «سلام بر امام» ظرفیت و ذوق هنری بسیار خوبی است که امیدوارم در گام بعد در ادارات و مراکز عمومی سراسر کشور نیز اجرایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.