۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 667290

در بسیاری از روستاهای تاریخی خراسان رضوی گورستان‌هایی وجود داشته که پس از اسلام به آن گورستان گبرها گفته می‌شود. قبرستان‌های دیگری نیز با قدمت بیش از ۴۰۰ سال وجود دارد که کاربرد سنگ قبرهای رودخانه‌ای و صندوقی در این قبرستان‌ها رایج بوده است.

معرفی عجیب‌ترین گورستان‌های تاریخی خراسان

برخی از این گورستان‌ها نیز مربوط به سایر ادیان و مذاهب است و در مجموع از جاذبه‌های گردشگری و بوم‌شناسی این خطه به شمار می‌آیند که در این ستون به معرفی مختصر برخی از مهم‌ترین گورستان‌های اطراف مشهد و طرقبه شاندیز می‌پردازیم.

- گورستان پیانی: در هشت کیلومتری شمال غرب مشهد و در مسیر جاده شاندیز به قلعه پیانی قرار دارد.

- قبرستان تاریخی کنگ: در ۲۷ کیلومتری غرب مشهد - طرقبه، شمال روستای کنگ قرار دارد و متعلق به دوره صفوی است.

- قبرستان میامی: در ۳۵ کیلومتری شرق مشهد، جاده سرخس به شهرک رضویه در سمت چپ روستای میامی قرار گرفته و قدمت آن به قرن ۱۰ق باز می‌گردد.

قبرستان تاریخی نغندر: در ۱۷ کیلومتری غرب مشهد - طرقبه جاده کنگ، شرق روستای نغندر واقع شده و دارای سنگ قبرهای صیقلی رودخانه‌ای مربوط به قرن ۱۱ق است.

قبرستان جاغرق: ۱۲کیلومتری غرب مشهد، بعد از جاده طرقبه حاشیه غربی روستای جاغرق با سنگ قبرهای قلوه‌ای قرن ۱۰ق.

گورستان ۵۰۰ ساله سربرج: در ۲۲ کیلومتری جنوب مشهد، انتهای سیدی جاده مغان، روستای سربرج قرار دارد.

قبرستان عاشقان: در ۲۰ کیلومتری شمال غرب مشهد، کیلومتر ۱۰ جاده سنتو، سمت راست به طرف شهر توس، ۱۵۰ متری شمال غرب روستای عاشقان واقع شده و مربوط به دوره تیموری است.

مقبره خان‌ها: ۶۳ کیلومتری شمال مشهد، جاده کلات، انتهای روستای مارشک به طرف کریم آباد. در این قبرستان یک بنای تاریخی معروف به مقبره خان‌ها وجود دارد.

گورستان بدون سنگ قبر قلعه چراخ: در ۲۴ کیلومتری جنوب مشهد، جاده قدیم نیشابور، جاده ده غیبی، چهار کیلومتری جنوب روستای عارفی، انتهای دره، جنوب قلعه چراغ. این قبرستان بدون سنگ قبر است.

قبرستان تاریخی تبادکان (سیدها) : در ۴۰ کیلومتری شمال شرق مشهد، التیمور، جاده امرغان روستای تبادکان، در سال‌های اخیر پنج سنگ مزار در قبرستان این روستا شناسایی شد که متعلق به دوره تیموری است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.