شهرکرد-قیمت مرغ در بازارهای چهارمحال بختیاری باوجود نشست‌های متعدد و هم‌چنین وضع قانون ممنوعیت خروج مرغ در استان هنوز دارای التهاب بوده و بر سر قیمت تمام‌شده آن بین مسئولان و تولیدکنندگان هم چنان مناقشه وجود دارد.

مرغ تولید کنندگان چهار محال و بختیاری یک پا دارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: درحالی‌که تولیدکنندگان مرغ بر این ادعا هستند که قیمت مرغ  ۱۲ هزار تومان برای آن‌ها تمام می‌شود و لذا قیمت  مصوب ستاد تنظیم بازار به میزان ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به‌هیچ‌وجه مقرون‌به‌صرفه نیست و ضرر می‌دهند اما مسئولان جهاد کشاورزی  بیان می‌کنند که قیمت مرغ بیش از کیلویی ۹۵۰۰ تومان تمام نمی‌شود و قیمت اعلام‌شده از طرف دولت منطقی و مقرون‌به‌صرفه است.

ستاد تنظیم بازار پیش‌ازاین قیمت مرغ  را ۱۲هزار و ۹۰۰ مصوب کرده است اما در حال حاضر مرغ با این قیمت در بازار یافت نمی‌شود  و شهروندان شهرکرد گوشت سفید را با قیمت ۱۴هزار و ۶۰۰ تومان در بازار باید خریداری می کنند.

مرغ هست ولی گران است

این موضوع موجب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان از توزیع تولیدات خود در بازار خودداری کرده و کشتار خود را به سایر استان های هم جوار در راستای به دست آوردن سود بیشتر روانه کنند.

این موضوعی است که البته رئیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروشان شهرستان شهرکرد آن را انکار می‌کند و می‌گوید: مرغ تنظیم بازاری باقیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان به‌هیچ‌عنوان در بازار شهرکرد توزیع نشده است.

بسیاری از تولیدکنندگان مرغ از توزیع تولیدات خود در بازار خودداری کرده و کشتار خود را به  سایر استان های هم جوار در راستای به دست آوردن سود بیشتر روانه می کنندعبدالله باقری در توضیح به این موضوع که علت کمبود مرغ در بازار چیست بیان می‌کند: کمبود مرغ در بازار وجود ندارد زیرا مرغدارانی که با پشتیبانی امور دام قرارداد دارند و از نهاده‌های یارانه‌ای این شرکت استفاده می‌کنند، موظف هستند بخشی از کشتار مرغ خود را برای ذخیره‌سازی به پشتیبانی امور دادم دهند و بخشی از مرغ را در بازار عرضه کنند.

وی علت گرانی مرغ را نیز تلفات بالای مرغ در مرغداری‌های استان و گران بودن قیمت نهاده‌های دامی عنوان کرده و ادامه

می‌دهد: به دلیل گرم بودم هوا در استان‌های هم‌جوار جوجه ریزی کاهش‌یافته است، به همین دلیل امکان خروج مرغ از چهارمحال و بختیاری به استان‌های هم‌جوار زیاد شده که این مورد نیز برگرانی مرغ تأثیرگذار بوده است.

افزایش جوجه ریزی

درحالی‌که بسیاری از تولیدکنندگان افزایش دمای هوا را علت کاهش جوجه ریزی عنوان می‌کنند اما مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش ۹درصدی جوجه ریزی طی چهارماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نبود کمبود در این راستا خبرمی دهد.

 ذبیح‌الله غریب اظهار می‌کند: از ابتدای مردادماه متوسط کشتار هر شب افزون بر ۹۲ تن و متوسط مصرف ۵۰ تن بوده است  و افزون بر دو میلیون جوجه در استان موجود است و لذا کمبودی وجود ندارد.

وی در خصوص ادعای تولیدکنندگان مبنی بر عدم صرفه اقتصادی در تولید و ناهمخوانی قیمت تولید باعرضه نیز توضیح می دهد: قیمت تمام‌شده مرغ بین ۹هزار و ۲۰۰ تا ۹هزار و ۵۰۰ تومان است، و لذا قیمت مرغ در بازار باید ۱۳هزار تومان تا ۱۳هزار و ۵۰۰ تومان باشد.

امتناع از کشتار

سخنان رئیس سازمان جهاد کشاورزی خود گواه این مدعا است که کمبودی برای کشتار وجود ندارد و اما چرا مرغ در بازار نایاب می‌شود و یا با افزایش قیمت مواجه شده است پرسشی است که معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان

چهارمحال و بختیاری به‌صراحت پاسخ می‌دهد.

سام مردانی در خصوص وضعیت تولید گوشت مرغ در چهارمحال و بختیاری می‌گوید: تولید گوشت مرغ در استان بیش از سال گذشته است و هم‌اکنون بیش از دو میلیون جوجه یک‌روزه و مرغ آماده کشتار در مرغداری‌ها وجود دارد.

وی بابیان اینکه قیمت مرغ مصوب ستاد تنظیم بازار برای مصرف‌کنندگان ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین‌شده است، خاطرنشان می‌کند: مرغداری‌ها به این قیمت اعتراض دارند، بنابراین از کشتار مرغ امتناع می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور می‌شود: نگه‌داشتن مرغ آماده کشتار در مرغداری‌ها بیش از زمان تعیین‌شده امکان‌پذیر نیست، بنابراین مرغ‌های آماده کشتار از به‌صورت قاچاق از چهارمحال و بختیاری خارج می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.