۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 667319

خراسان رضوی سه هزار و ۳۹۳ آزاده دارد که هر کدام اسوه ایثار و مقاومت هستند اما برخی حتی در میان حدود ۴۳ هزار آزاده کشور دارای ویژگی های خاص هستند که پرداختن به آن خالی از لطف نیست.

شاخصه های صبر و مقاومت در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، مدیر موسسه پیام آزادگان گفت: از مجموع ۴۳ هزار و ۲۹۰ آزاده کشور سه هزار و ۳۹۳ نفر از استان خراسان رضوی هستند که هزار و ۸۰۰ نفر آنان مشهدی می باشند.

علی اکبر عرفانی افزود: ۹۳۵ نفر از آزادگان این استان پیش از اسارت ازدواج کرده بودند و همسران آنان سالها رنج دوری از همسر و تربیت فرزندان را به جان خریدند.

وی اظهار داشت: هفت خانواده در این استان دارای ۲ فرزند اسیر بودند و سه پدر و فرزند نیز به صورت همزمان در اسارت به سر می بردند که می توان به نوعی آن را در مقایسه با سایر استانها منحصر به فرد دانست.

وی گفت: ۴۷ اسیر اهل خراسان رضوی در جریان اسارت بر اثر شکنجه، بیماری و صدمات ناشی از مجروحیت در اردوگاه های رژیم بعث عراق به شهادت رسیدند که امروز از این شهدا به شهدای غریب یاد می شود و جا دارد رسانه ها نسبت به انتشار وقایع مربوط به آنان همت کنند.

عرفانی افزود: پیکر تعدادی از این شهدا سال ۸۱ به میهن اسلامی بازگشت ولی هنوز از سرنوشت برخی رزمندگان دوران دفاع مقدس که نامشان در لیست مفقودین نیز ثبت نشده، خبری نیست و ما گمان می کنیم تعدادی از آنان در اردوگاه های منافقین، کومله یا استخبارات عراق به شهادت رسیده اند.

وی همچنین بیشترین شمار اسرای استان را مربوط به تک دشمن در سال ۶۷ و عملیاتهای خیبر، رمضان و کربلای چهار اعلام کرد و اظهار داشت: دشمن در واپسین روزهای جنگ به دلیل داشتن اسیر فراوان در ایران اقدام به انجام این تک معروف بر خلاف تواقفهای صورت گرفته در سال ۶۷ نمود که در اثر آن تعداد قابل توجهی از نیروهای ایرانی به اسارت رژیم بعث صدام در آمدند بطوریکه می توان گفت یک چهارم اسرای استان های مختلف مربوط به این حمله صدام است.

آزاده شاخص خراسانی که نوجوانی او با خاطرات تلخی از گروهک منافقین گره خورده است نیز گفت: در سال ۶۰ و زمانی که در مسجد طبرسی محله گاز مشهد برای نخستین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی نمایشگاهی ترتیب داده بودیم، شاهد به رگبار بستن جمعیت حاضر در نمایشگاه توسط منافقین بودم.

محمود رعیت نژاد افزود: در آن زمان ۱۵ سال داشتم و شاهد شهادت چهار نفر و زخمی شدن ۱۶ نفر بودم، یک سال بعد از آن ماجرا در جریان عملیات خیبر با جمعی از رزمندگان گرفتار شنود و تماس بیسیم منافقین شده و در مسیری که آنان ما را هدایت کرده بودند گرفتار و به اسارت ارتش بعث درآمدم.

وی اظهار داشت: به دلیل سن کم ابتدا به اردوگاه اطفال منتقل شده و به همراه ۲۲ نفر دیگر در جریان تبلیغات صدام برای آزادی قرار گرفتم که برای خنثی شدن این تبلیغات هیچیک از ما حاضر به آزادی نشدیم و در نتیجه بیش از هشت سال اسارت در اردوگاه های مختلف عراق را تجربه کردم.

وی همچنین به بیان برخی خیانت های منافقین در جریان همکاری با استخبارات عراق پرداخت و گفت: در یکی از این اقدامات که ۱۷ روز توسط مامورین عراقی شکنجه شدم حضور منافقین در بازجویی ها بسیار مشهود بود، گاهی قصد داشتم با طرح مسائل انحرافی بازجو را منحرف کنم که یکی از منافقین که با فرهنگ و ادبیات ایرانی آشنا بود به بازجو می گفت این مطلب برای انحراف بازجو و یک حقه است.

این آزاده سرافراز و دیگر هم بندیانش که گروه معروف ۲۳ نفر را تشکیل داده بودند با عدم مشارکت در برنامه تبلیغاتی صدام، هشت سال از شیرین ترین سالهای عمر خود را در اسارت رژیم بعث گذراندند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.