زاهدان- مدارس کپری و هم چنین کلاس های خشت و گلی و فرسوده ظاهرا با سیستم آموزشی این استان گره خورده است و این گره کور به نظر می رسد هنوز قابل بازگشایی نیست چنان که دولت قرار است به جز سیستان و بلوچستان تمام کلاس های کپری و خشت گلی کشور را جمع آوری کند.

مدارس کپری در سیستان و بلوچستان باقی می مانند

قدس آنلاین-گروه استان ها: جشن خداحافظی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان ریشه ای تاریخی دارد زیرا تاکنون این جشن بیش از ۳ بار و افزون بر یک دهه گذشته در این استان گرفته شده است اما دوباره روز از نو روزی از نو!

خاطره مرگ حمیدرضا گنگوزهی معلم خرید خدمات  روستای نوکجوی استان سیستان‌وبلوچستان که در سال ۹۵ برای نجات جان دانش‌آموزانش از خطر ریزش دیوار فرسوده، زیر آوار ماند یکی از همین تلخی های بر جای مانده و ناشی از کمبود های امکانات فرسوده این استان است.

البته فوت این معلم تنها حادثه تلخ مدارس فرسوده خشتی و گلی در این دیار نیست «فریبا چاردیواری» کودک چابهاری که برای گرفتن کتاب‌های درسی خود به مدرسه رفت، زیر آوار دیوار فرسوده مدرسه گرفتار شد و جان باخت نیز یکی دیگر از اتفاقات تلخ رخ داده است.

نیمی از مدارس خشتی‌وگلی در سیستان‌وبلوچستان

در کل کشور حدود ۴۰۰ مدرسه خشتی‌وگلی وجود دارد که از این تعداد ۲۰۰ مدرسه یعنی نیمی از آن در استان سیستان و بلوچستان است و حالا که آموزش و پرورش از حذف این مدارس سخن می‌گوید استان سیستان و بلوچستان را استثناء کرده است!

بیشترین محرومیت‌ها از عدالت آموزشی سهم استان سیستان‌وبلوچستان است و طبق گفته‌های علیرضا راشکی؛ مدیرکل سابق نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان، کلاس‌های درس خشتی و گلی عمدتاً در مناطق روستایی و محروم از توابع راوان، راسک،‌سیب و سوران، قصرقند و جاسک مشاهده می‌شود و مدارس خشتی و گلی بعد از مدارس کپری نابه‌سامان‌ترین فضاهای آموزشی استان سیستان و بلوچستان است.

حریف نمی شویم

سرپرست نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان در خصوص مدارس کپری موجود در استان می گوید: ما تقریباً در سال ۸۹ مدارس کپری‌مان را جمع کردیم اما بااین‌وجود مناطقی داریم که باید با موتور برای رفتن به آن‌ها تردد کرد یا باید پیاده مسیر آن‌ها را طی کرد.

در کل کشور حدود ۴۰۰ مدرسه خشتی‌وگلی وجود دارد که از این تعداد ۲۰۰ مدرسه یعنی نیمی از آن در استان سیستان و بلوچستان استرضا سرحدی زاده می گوید: قبول دارم که جشن کپرزدایی هم گرفتیم اما متأسفانه کپر جزو حقیقت استان سیستان و بلوچستان است و لذا وقتی روستایی ایجاد می‌شود، اولین نیازی که دارد مدرسه است و راحت‌ترین راه دسترسی به آن کپر است.

وی با بیان اینکه قریب به ۶۰۰ مدرسه کپری را جمع کردیم ولی حدود ۳۰ مدرسه کپری باقی‌مانده است ادامه می دهد: متأسفانه، مدارس کپری به وجود می‌آید.

سرحدی زاده می گوید: ایده‌ال و آرزوی همه مسئولان استان این است که مدارس کپری نداشته باشیم ولی این مدارس تولید می‌شوند و واقعاً حریفش نمی‌شویم.

کار دشواری نیست

وی با اشاره به این موضوع که تا سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ کلاس‌های درس خشتی و گلی استان سیستان و بلوچستان را حذف می‌کنیم و حذف ۱۶۷ کلاس درس خشتی برای یک سال تحصیلی کار دشواری نیست اظهار می کند: برای حذف این کلاس ها فقط نیازمند تامین ۲۵ میلیارد تومان هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون این رقم تامین و نسبت به بازسازی این تعداد کلاس ها اقدام نشده است بیان می کند: ما در  بحث مدارس سنگی حدود ۲۰۰ کلاس درس سنگی داریم، برابر با متوسط مدارس کشور مدارس تخریبی داریم و پایین‌ترین سرانه آموزشی کشور که باید پاسخگوی تمام این مشکلات باشیم بنابراین نمی‌توان فقط یک شاخه یعنی مدارس خشتی و گلی را در نظرگرفت و مابقی مسائل را رها کرد.

عمق بازماندگی

سرپرست نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در این استان ۶۸۰ هزار دانش‌آموز داریم و دو متر مربع با میانگین استاندارد فضای آموزشی در کشور فاصله داریم ابراز می کند: اگر قرار باشد به متوسط کشور برسیم یک میلیون و ۴۰۰ هزار مترمربع فضای آموزشی نیاز است که با وضعیت فعلی قیمت‌ها یعنی متری ۴ میلیون تومان، باید کشور هم متوقف شود تا ما به آنها برسیم!

وی می گوید: یک میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع فضای آموزشی به تأمین ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که این رقم اعتبار کل کشور هم نیست.

وی با اشاره به بالاترین نرخ مشارکت در امر مدرسه سازی ادامه می دهد: میزان تعهدات خیران امسال حدود ۸۰ میلیارد تومان بود که ۵۰ درصد آن محقق شد همچنین تمام اعتبارات ملی سال ۹۷ با رقم ۱۷۰ میلیارد تومان محقق شده است و این توجه دولت به استان سیستان‌وبلوچستان است اما فاصله اعتباری که داده می‌شود نسبت به کل محرومیت‌ها زیاد است.

وی ابراز می کند: ممکن است که در فضای فیزیکی دچار مشکل باشیم اما در بحث نیمکت در استان سیستان‌وبلوچستان هیچ مشکلی وجود ندارد و با قاطعیت می‌گویم هیچ دانش‌آموزی در استان سیستان‌وبلوچستان حتی منطقه بلوچستان مشکل میز و نیمکت ندارند و حتی در مدارس کپری نیز دانش‌آموزان روی زمین نمی‌نشینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.