رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد گفت: ایجاد شبکه میان طراحان برتر حوزه مد و لباس برای دستیابی به‌صنعت مد و لباس بومی موفق الزامی اساسی است.

الزام شبکه‌سازی طراحان مد و لباس/ ۲ وظیفه مدیران فرهنگی برای حمایت از رونق تولید

به گزارش قدس آنلاین، محمدجواد استادی، در رابطه با مسئله مد و لباس گفت: برای اینکه این بحث را آغاز کنیم باید ابتدا به درک درستی از مفهوم سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی دست یابیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد ادامه داد: لازم است در این بحث از رویکردهای صرفا شعاری بپرهیزیم و به مصادیق توجه کنیم، چرا که به‌طور اساسی سبک زندگی بخش محسوس شده و بروز یافته فرهنگ و هویت است.

وی خاطرنشان کرد: اشاره‌های مصداقی مقام معظم رهبری به عرصه‌های متنوع سبک زندگی در سخنرانی مشهور ایشان لزوم توجه فوری به این عرصه‌های متنوع را تایید می‌کند.

استادی اظهار کرد: نخست لازم است تا ما تعریفی عملیاتی و مشخص از سبک زندگی داشته باشیم، تعریف واحد از یک مفهوم لازم است، چون بر اساس همین تعریف است که می‌توان برنامه‌ریزی کرد، بدیهی است که نبود یک اشتراک گفتمانی در مفهومی همچون سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی باعث می‌شود هر کسی بر اساس تعریف خود از این مفهوم فعالیت و برنامه‌ریزی کند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد با بیان اینکه سبک زندگی از آن دست مفاهیمی است که باید ابتدا یک فهم مشترک از آن داشت، بیان کرد: ما بسیاری از اوقات سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را به اشتباه  مترادف و مساوی با مفاهیم و مبانی معرفتی و معنایی خود می‌دانیم، در حالی که این نگاه درست نیست.

وی اضافه کرد: ما نمی‌توانیم مفاهیم معرفتی را مستقیم و به‌همان شکل موجود به دست مردم بدهیم و از آن‌ها توقع داشته باشیم سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را داشته باشند، آنچه بدان نیاز داریم فرآوری مفاهیم معرفتی، هویتی و معنایی به‌فرم‌های محسوس در قالب رفتار، لباس و خوراک است.

استادی عنوان کرد: منابع معرفتی و معنایی همان موادی هستند که باید توسط ریشه‌ها جذب شده و در تنه ترکیب شوند و چگونگی ظاهری ما را بسازند.

فرهنگ و هنر می‌تواند خلق ثروت کند

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد با اشاره به مشکلات اقتصادی و آسیب‌های اقتصاد وابسته به نفت گفت: باید به این اعتقاد رسید که فرهنگ و هنر می‌تواند خلق ثروت کند، جهان سال‌ها است که به این سمت حرکت کرده و از تولیدات و صنایع فرهنگی و هنری توانسته ثروت خلق کند.

وی اضافه کرد: البته تا زمانی که مدیران ما به اعتقاد قلبی و درونی نرسند و تک تک ما این موضوع را باور نکنیم، نمی‌توان از فرهنگ و هنر ثروت تولید کرد و کاری از پیش برد.

فرهنگ تنها مصرف‌کننده نیست

استادی بیان کرد: نباید فرهنگ را تنها مصرف‌کننده دید، بلکه فرهنگ و هنر مولد ثروت است، یکی از بخش‌هایی که می‌تواند از بحث فرهنگ و هنر خلق ثروت کند، حوزه مد و لباس است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد افزود: اهمیت این بخش در آن است که از یک سو این صنعت مهم صنعتی هویتی، هنری و البته درآمدزا است و از سوی دیگر یکی از عرصه‌های مهم نمایشگر سبک زندگی ما است، بنابراین برنامه‌ریزی برای آن از هر جهت لازم و ضروری است، بدین معنی که برنامه‌ریزی برای این عرصه از لحاظ هویتی و اقتصادی مهم است.

گردش مالی حوزه مد و لباس بسیار قابل توجه است

وی تصریح کرد: با یک حساب ساده بر اساس جمعیت ایران و نیاز پررنگ به پوشش، متوجه می‌شویم که گردش مالی حوزه مد و لباس بسیار قابل توجه است، در صنعت مد و لباس اگر بخش‌های مختلف این صنعت مثل طراحی و تولید پارچه، طراحی لباس، دوخت و سپس توزیع آن در کشور رونق بگیرند، علاوه بر اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم، گردش مالی خوبی در سطح ملی و بین‌المللی را در این حوزه شاهد هستیم.

استادی با اشاره به مشاهداتش در حوزه صنعت لباس یادآور شد: در کشور ما با وجود اینکه طراحان خوبی داریم، اما به‌دلیل عدم حمایت لازم و رفع موانع مختلف و حجم ورود فرهنگ مهاجم شاهد این هستیم که الگوهای غربی وارد کشور می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد ادامه داد: اگر در این زمینه همه دستگاه‌ها و حوزه‌های دخیل فرهنگی، صنعتی و اقتصادی به‌همکاری متوازن بپردازند شاهد این مسئله هستیم که به‌جای خروج ارز از کشور، در حوزه اشتغال تحول جدی ایجاد کنیم و مردم به‌جای مصرف فرهنگ مهاجم، به مصرف‌کنندگان محصولات فرهنگ بومی خودمان تبدیل شوند.

استفاده از طراحان لباس بومی راه مقابله با تهاجم فرهنگی است

وی بیان کرد: بسیاری افراد در رشته طراحی پارچه و لباس فارغ‌التحصیل  شده‌اند که باید برای آن‌ها بازار فراهم شود تا بتوانند از دانشی که کسب کرده‌اند استفاده کنند و زمانی که این اتفاق بیفتد، صنعت ما می‌تواند پوشش متناسب با فرهنگ اسلامی ـ ایرانی را تولید کند.

استادی عنوان کرد: یک طراح لباس کسی است که می‌تواند منابع معرفتی، تاریخی، هویتی و دینی را فرآوری کرده و در عرصه محسوسی چون پوشش ارائه کند، این یک طراح مسلمان ایرانی است که می‌تواند با بهره‌گیری از پشتوانه‌های فرهنگ بومی و دینی خود ما پوشش متناسب با روحیات و فرهنگ یک ایرانی را طراحی کند.

اشباع شدن بازار با تولیدات خارجی مانع دیده شدن طراحان لباس بومی است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد فعال نبودن جدی طراحان لباس در کشور را یکی از مشکلات این حوزه دانست و اظهار کرد: در حالی که  طراحان کارهای فوق‌العاده خوبی مبتنی بر فرهنگ ما تولید و طراحی کرده‌اند، اما به‌دلیل فعال نبودن، این طرح‌ها دیده نمی‌شود، چرا که حوزه تولید صنعتی انبوه و البته توزیع، بیشتر شاهد محصولات وارداتی خارجی است.

وی با اشاره به اینکه حوزه نساجی نیز دچار مشکل است، گفت: اگر موانع رو به‌روی صنعت تولید پارچه بر طرف شود و این صنعت جایگاه واقعی خویش را به‌دست بیاورد بخش مهمی از موانع تولید داخلی را در حوزه پوشش را می‌توانیم برطرف کنیم.

استادی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حتی در حوزه طراحی‌های داخلی در بسیاری موارد مصرف‌کننده مواد اولیه خارجی هستیم، این مسئله باعث می‌شود هیچ‌گاه چرخه اقتصادی تولید ملی در حوزه مد و لباس کامل نشود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد با بیان اینکه موضوع مهم دیگر بحث توزیع در تولید پوشاک است، گفت: در بحث توزیع لباس نیز مشکل داریم، قرار نیست زمانی که یک محصول فرهنگی تولید شد، آن را رها کرد، بلکه باید این محصول معرفی شود.

وی تصریح کرد: یک طراح یا تولیدکننده با هزاران مشکل محصولی را تولید می‌کند اما در زمینه معرفی و جلب سرمایه و در نهایت صنعتی شدن تولید، با مشکل مواجه می‌شود، این رخداد به این معناست که هنوز صنعت فرهنگی در کشور ما به‌معنای واقعی آن همانند بخشی از صنایع فرهنگی یعنی معرفی محصول و وسعت بخشیدن به‌تولید و عرضه آن شکل نگرفته است.

تولید یک محصول فرهنگی آغاز کار است

استادی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها با ساخت یک محصول فرهنگی تازه فرآیند واقعی تولید آن آغاز می‌شود، بیان کرد: به‌طور مثال کتابی مانند هری پاتر منتشر می‌شود اما در کنار آن محصولات متنوعی چون اسباب‌بازی، بازی‌های رایانه‌ای و لباس تولید می‌شود، این به‌معنای نگاه صنعتی به عرصه فرهنگ است، متأسفانه نگاه ما به‌محصولات و خدمات فرهنگی یک نگاه مولد ثروت نیست و بیشتر به‌فرهنگ نگاه هزینه‌بر، داشته‌ایم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد گفت: دشمنان خارجی به ما فکر می‌کنند و با بهره‌ بردن از رویکردهای مخاطب‌شناسی به تولید، معرفی و عرضه محصول برای مصرف مردم ما می‌پردازند، یکی از خلأهایی که ما با آن مواجه هستیم، عدم توجه جدی به‌موضوع مخاطب‌شناسی در حوزه مد و لباس است.

وی با بیان اینکه وقتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند سال ۹۸، سال رونق اقتصادی است، فرهنگ هم می‌تواند در این گفتمان جای داشته باشد، گفت: این فرمایش مقام معظم رهبری به این معنا است که همه ما به‌خصوص قشر فرهنگی باید به بحث رونق اقتصادی فکر کنند نه این که فکر کنیم، منظور تنها حوزه‌های اقتصادی و صنعتی است.

استادی اظهار کرد: مدیر فرهنگی دو وظیفه مهم در حوزه رونق تولید دارد، یکی اینکه تلاش کند گفتمان رونق تولید را میان مردم ترویج کند، یعنی مسئله رونق تولید را باید میان مردم تبدیل به یک فرهنگ و یک گفتمان غالب تبدیل کنند، نکته دوم این است که مدیر فرهنگی باید به این دریافت برسد که رونق تولید به معنی استفاده از فرهنگ برای خلق ثروت ملی است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد با اشاره به قانون ساماندهی مد و لباس که در سال ۱۳۸۵ به‌تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، خاطرنشان کرد: این قانون به‌درستی با هدف ساماندهی مد و لباس تعریف شده است، اشکالاتی هم که شاهد آن هستیم مرتبط با حوزه اجرایی و عملیاتی است.

وی بیان کرد: بزرگترین مسئله این است که به‌دلیل گستردگی این حوزه و به‌نوعی میان رشته‌ای بودن آن، یک دستگاه نمی‌تواند عهده‌دار عملیاتی‌سازی آن باشد.  

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد اضافه کرد: در این قانون کارگروهی با عنوان ساماندهی مد و لباس تعریف شده که اعضای آن را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش‌وپرورش، وزارت صنعت معدن و تجارت، صداوسیما، سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت کشور و نمایندگان صنف‌های مرتبط با مد و لباس همچون اتحادیه طراحان تولیدکنندگان پوشاک و یک نفر از کمیسیون فرهنگی مجلس در سطح کلان  تشکیل می‌دهند، می‌بینید که قانون به‌درستی میان‌بخشی بودن این حوزه را پیش‌بینی کرده است.

مد و لباس باید در اولویت اعطای تسهیلات بانکی باشد

استادی درباره اهمیت این قانون اظهار کرد: تبصره یکی از مواد این قانون اشاره می‌کند که بانک‌ها ملزم هستند در اعطای تسهیلات بانکی و وام‌های خوداشتغالی متقاضیان حوزه مد و لباس را در اولویت قرار دهند، این نشان از اهمیت حوزه مد و لباس در سیاست‌های فرهنگی کشور دارد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد گفت: قانون در رابطه با مد و لباس قوانین کاملی را ارائه داده است، هر چند که لازم است به‌مرور زمان و با تحولات، برخی از بخش‌ها بازنگری شوند، اما آن چه امروز بدان احتیاج داریم عملیاتی‌سازی قانون در دستگاه‌های  اجرایی است.

وی افزود: لازمه این اتفاق هماهنگی دقیق میان تمام بخش‌های متولی است، این تصور که صرفا یک دستگاه مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی و پاسخگوی این حوزه باشد ناقص و ناکارآمد است، چون این حوزه بسیار پیچیده و کاملا میان‌بخشی است.

استادی با بیان اینکه کارگروه مد و لباس در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرده ارتباط خوبی میان دستگاه‌های اجرایی ایجاد کند، عنوان کرد: بسیار مطلوب است که همه مدیران استانی مؤثر مستقیم و غیرمستقیم در حوزه مد و لباس، قانون مد ولباس و البته آیین‌نامه اجرایی آن را مطالعه کنند.

اتاق فکری بررسی مسائل حوزه مد و لباس در مشهد تشکیل شد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد با بیان اینکه کارگروه مد و لباس در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی فعال بوده و اقدامات خوبی را پیش‌بینی کرده است، ادامه داد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد اتاق فکری را برای بررسی مسائل حوزه مد و لباس در شهرستان مشهد تشکیل داده تا مشکلات را در شهرستان مشهد مورد بررسی قرار داده، مسائل را احصا کرده و از این طریق راهکارهایی برای حل مشکلات پیشنهاد دهد.

وی عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم اقتصاد را در بحث مد و لباس فعال کنیم، لازم است ابتدا فهرستی از مشکلات و مسائل این حوزه طبقه‌بندی کرده و حوزه‌های مرتبط با هر مانع را نیز مشخص سازیم.

راه‌اندازی انجمن طراحان لباس در جهت ساماندهی مد و لباس

استادی شناسایی طراحان برتر استان و راه‌اندازی انجمن طراحان لباس را یکی از اقدامات مثبت در جهت ساماندهی مد و لباس ذکر کرد و گفت: طراحان برتر باید شبکه‌ای را تشکیل دهند تا بتواند در زمینه مد و لباس بومی با یکدیگر تبادل نظر داشته باشند، خوشبختانه این اقدام از سوی کارگروه مد و لباس استان مستقر در معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در حال پیگیری است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد از تشکیل انجمن طراحان مد و لباس به‌همت معاونت امور هنری استان در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: به محض اینکه در استان انجمن طراحان لباس شکل گرفت تلاش می‌کنیم تا بخش مشهد را در انجمن استان فعال سازیم.

نمایشگاه‌های مد و لباس ماهانه و فصلی در جهت ترویج لباس بومی

وی برگزاری نمایشگاه‌های مد و لباس ماهانه و فصلی را یکی از اقدامات مثبت در ترویج خرید لباس بومی عنوان و اظهار کرد: با برگزاری این نمایشگاه‌ها به‌صورت استاندارد و مداوم می‌توانیم با معرفی الگوهای بومی ذائقه مردم را هدایت کنیم.

استادی اضافه کرد: در این زمینه نیازمندیم که رسانه‌ها ما را یاری کنند، متأسفانه امروز رسانه‌های بومی ما آن طور که باید و شاید به‌بحث مد و لباس ورود پیدا نکرده‌اند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد خاطرنشان کرد: در حوزه مد ولباس مشهد علاوه بر اینکه بازار خودش را دارد باید برای ۲۰ تا ۳۰ میلیون زائری که هرسال به این شهر می‌آیند، برنامه داشته باشد.

لباس باید جزئی از سبد سوغات فرهنگی شهر مشهد شود

وی متذکر شد: ما باید از این فرصت برای توسعه صنعت مد و لباس استفاده کنیم، باید امیدوار باشیم حتی بتوانیم لباس را به‌عنوان جزیی از سبد سوغات فرهنگی شهر مشهد معرفی کنیم، البته تحقق این موضوع نیازمند کمک تمام دستگاه‌های مسؤول و رسانه‌های استان است تا بتوانیم در پیگیری منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های اقتصادی استاندار محترم در مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی قدم برداریم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.