حبیب الله صادقی گفت: خلق آثاری درباره اهل بیت(ع) به ما گوشزد می کند که چقدر بدهکار امیرالمومنین(ع) هستیم و امشب به خود متعهد می شوم که خلق مجموعه نقاشی الغدیر را در احترام به مقام حضرت علی(ع) آغاز کنم.

تابلوی «ولایت» گوشزد می کند چقدر به امیرالمومنین(ع) بدهکاریم

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نمایشگاه هنرهای تجسمی «غدیر» در رشته‌های تایپوگرافی، نقاشی خط و ... با موضوع تجلی نام امیرالمؤمنین(ع) با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، مسعود نجابتی گرافیست و عضو انجمن خوش‌نویسان ایران و جمعی از هنرمندن امروز یک‌شنبه ۲۷ مردادماه در گالری خانه عکاسان حوزه هنری با مشارکت کانون هنر شیعی افتتاح شد.

این نمایشگاه با حضور ۴۰ اثر در رشته‌های تایپوگرافی، نقاشی‌خط، خوش‌نویسی، پوستر و عکس از هنرمندانی همچون محمدصابر شیخ رضایی، مسعود نجابتی، سعید محمودی ازناوه، نصرالله افجه‌ای، فراس عباس، امیر حسامی‌نژاد، حمیدرضا کشاورزی، سیدمهدی میرحیدری، محمد توکلی، ملک‌محمد قزوینی، جلیل رسولی، ملک‌محمد قزوینی، محمد خیاطی، رضا بدرالسماء، سیدرسول آقامیری، رسول معصوم‌زاده، مجید جدیدی، محمد توکلی، احمد عزیزپور و ... برپا شده است. همچنین تابلو نقاشی «ولایت» اثر حبیب‌الله صادقی هم‌زمان با گشایش نمایشگاه «غدیر» طی مراسمی در نگاه‌خانه حوزه هنری بازنمایی شد.

مسعود نجابتی، گرافیست و عضو انجمن خوش‌نویسان ایران در حاشیه افتتاحیه این نمایشگاه با بیان اینکه این نمایشگاه بخشی از آثار منتشر شده در سایت هنر شیعی است، اظهار کرد: در طول سال‌های اخیر همواره تلاش ما بر این بوده تا آثار فاخر هنر شیعی را جمع‌آوری کرده و به نمایش درآوریم؛ حتی در این بین آثاری که از ایران خارج شده است را هم گردآوری کرده‌ایم.

وی در ادامه داد: یکی از فعالیت هایی که در این حوزه انجام دادیم بازسازی نمونه‌هایی از برخی آثار قدیمی است و تمام تلاش خود را کردیم تا سایت هنر شیعی نمونه‌ای جامع برای هنرمندان باشد. همچنین آثاری که در هنر معماری استفاده شده و یا به طریقی ممکن بوده از چشم مخاطب غیرحرفه‌ای دور مانده باشد و یا این که در گوشه‌ای و قسمتی از بنایی قدیمی مانده باشد عکاسی کرده‌ایم و به شکل دیگر به نمایش گذاشته‌ایم. بخشی از آثار عکاسی است و بخشی هم مربوط به قدما است و به شکل فلز و سفالینه تولید شده و برخی از آثار هم متعلق به هنرمندان معاصر است. در واقع هیچ محدودیتی در سایت برای تکنیک اثر و زمان تولید آن قائل نیستیم.

عضو انجمن خوش‌نویسان ایران در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بخش دیگری در سایت تحت عنوان نذر هنری راه اندازی شده که در این بخش هنرمندان چند سالی است که آثار خود را هدیه می‌دهند و در واقع آن را نذر می‌کنند. بخش عمده‌ای از مخاطبان سایت هیئت‌ها و مساجد هستند و از این آثار در پرچم‌ها و ... استفاده می‌کنند. خوشبختانه ما توانسته‌ایم مرجعی برای دانشجویان ایجاد کنیم تا کسانی که می‌خواهند درباره آثار گرافیک مرتبط با امیرالمومنین(ع) تحقیق کنند بتوانند به این نمایشگاه رجوع کنند.

در ادامه حبیب الله صادقی هنرمند نقاش با اشاره به دلایل نمایش اثر «ولایت» اظهار کرد: طبق طرحی که در موزه امام علی(ع) چند سالی است اجرایی شده از خادمان و ارادتمندان امام علی(ع) تقدیر و تجلیل می کنند و در واقع به نوعی می خواهند یک بار دیگر به آنها گوشزد کنند که در چه جایگاهی هستند. همواره از هنرمندان سوال می شود بهترین اثر شما کدام است؟ و هنرمند هم می گوید اثری است که هنوز آن را خلق نکرده ام. این بدان معنی است که هنرمند برای خود جایگاهی را متصور است که باید با تلاش و ممارست بیشتری به آن برسد و هیچ گاه از کارهایی که انجام داده رضایت تام ندارد. «تابلوی ولایت» نیز اثری است برای نازنین عالم حضرت علی(ع) که بشریت به اندازه یک تاریخ به او بدهی دارد و برای من در حد یک گوشزد است. با این تابلو می خواهم به خودم بگویم در حدی که باید نوکری امیرالمومنین(ع) را می کردیم کاری انجام نداده ایم و هنوز بدهکار حضرت هستیم. این تابلو چنین مهمی را به من گوشزد می کند.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: با خودم قرار گذاشته ام باقی مانده عمرم را نیز در همین راه بگذارم و آثاری را برای اهل بیت(ع)خلق کنم. در حال حاضر نیز مجموعه ای تحت عنوان «الغدیر» دارم که براساس مطالعاتم روی آثار بسیاری از شعرا، راویان و شارحان حقیقت اندیشه علوی طی یک سال گذشته شکل گرفته و امیدوارم بتوانم از امروز به بعد تابلوهای نقاشی را برای اهل بیت(ع) خلق کنم و انشالله افتخار خلقش را داشته باشم.

این استاد نقاشی تصریح کرد: من سال های پیش راجع به فرهنگ عاشورا حدود ۲۸ تابلو کار کردم که همه آنها به دستور مادرم انجام شده است و ایشان پیشنهاد خلق این آثار را به من دادند. بر همین مبنا هرسال شام غریبان خلق یک تابلوی نقاشی را آغاز و تا اربعین آن را تکمیل می کنم و به پایان می رسانم. در حال حاضر ۲۸ سال متوالی است که یک خوانش و معنا را از گوشه گوشه واقعه عظیم عاشورا در قالب ۲۸ تابلو روایت می کنم و به تصویر می کشم. امشب نیز به خودم قول می دهم که فرهنگ غدیر و علوی را به تصویر بکشم و تا پایان عمر به آن وفادار و متعهد بمانم.

وی درباره ویژگی های بارز تابلوی «ولایت» عنوان کرد: زمانی که قرار بود موزه امام علی (ع) افتتاح شود من ۲ تابلوی روایت امام رضا(ع) از ولایت علی بن ابیطالب(ع) را طراحی کردم که رزمنده ای در این طریق به مقام شهادت می رسد، تابلوی دوم هم آسمان چهارم است که جبرئیل امین از پیامبر(ص) سوال می کند که من از این آسمان بالاتر نمی توانم بیایم و رسول اکرم(ص) در پاسخ می فرمایند که انگشتر علی(ع) را به دست کن و بیا. اینها معنای مختلفی است که ما در فرهنگ شیعه و شریعتمان داریم و لازم است که آنها را بازگو و عینی کنیم و برای ارائه آن باید شارحان هوشمند، توانمند و عاقلی باشیم.

صادقی در پایان خاطرنشان کرد: من افتخار این را داشتم که کودکی خود را در همسایگی جواد فاضل بگذرانم. ایشان مترجم بزرگی بود که نهج البلاغه را ترجمه و کتابت کردند. مرحوم فاضل نام مرا به مادرم پیشنهاد دادند و در گوش من اذان خواندند. من احساس کردم براساس این عهد و تکبیری که مرحوم فاضل در گوش من خوانده بودند یک وظیفه ای دارم و انشالله بتوانم تا زمانی که حیات دارم افتحار نوکری امیرالمومنین(ع) را داشته باشم.

گفتنی است، نمایشگاه «غدیر» در گالری خانه عکاسان حوزه هنری تا ۹ شهریور روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۸ میزبان علاقه‌مندان خود خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.