۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
کد خبر: 667378

حمله ۱۰ پهپاد یمن به میدان نفتی «الشیبه» و پالایشگاه وابسته به شرکت آرامکو عربستان سعودی، تحولی مهم در جنگ یمن و حادثه‌ای بی‌سابقه از زمان آغاز جنگ ائتلاف سعودی-اماراتی علیه این کشور است.

پیام هشتگانه یمن برای ابوظبی و ریاض

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، ارتش یمن از بزرگ‌ترین حمله پهپادی به اهدافی سعودی در عمق 1200 کیلومتری خاک عربستان خبر داد و گفت که پایگاه نفتی «الشیبه» در جنوب شرق عربستان را هدف قرار داده است.

این عملیات یمنی‌ها که با استفاده از 10 فروند پهپاد صورت گرفت از بزرگترین حملات پهپادی تاریخ یمن به بزرگترین منبع ذخایر استراتژیک نفتی عربستان سعودی محسوب می‌شود که با توجه به وسعت، حجم و برد این حملات، تحول شگرفی در طول جنگ یمن به شمار می‌آید.

میدان نفتی مذکور و منطقه خاکی شرق آن به طول ۴۰ کیلومتر که در جنوب ساحل خور العدید قطر واقع شده است، محل مناقشه دو متحد حاشیه خلیج‌فارس یعنی امارات و عربستان است و امارات در سال ۲۰۰۷ رسما نقشه مرزهای خود را تغییر داد تا مالکیت این میدان را که تولید روزانه آن نیم میلیون بشکه در روز است، شامل شود، گرچه تولید این میدان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز نیز می‌رسد و ذخایر آن بالغ بر یک میلیارد بشکه است اما امارات با توجه به این اصل که «اگر نتوانستی [دشمنانت] را شکست دهی به آن‌ها ملحق شو»، ترجیح داد که به طور موقت این مناقشه را کنار بگذارد.
روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» با اعلام مطلب بالا در سرمقاله خود به بیان هشت پیام حمله انصارالله یمن به میدان نفتی الشیبه، برای ریاض و ابوظبی پرداخت که عبارت است از:

اول: این حمله نیز همانند آخرین حمله‌ای که در ماه می گذشته رخ داد و خط لوله نفت شرق به غرب عربستان را با استفاده از هفت پهپاد هدف قرار داد، بیانگر استراتژی نظامی یمن برای حمله به منافع نفتی عربستان به عنوان ستون فقرات اقتصاد این کشور در چارچوب طرح فرسایشی عربستان در بلند مدت است.

دوم: سوالی که کارشناسان نظامی و امنیتی مطرح می‌کنند این است که چگونه این تعداد از پهپادهای یمن توانست خود را به این میدان استراتژیک رسانده و آن را به آتش بکشد و تولید آن را [برای ساعاتی] متوقف کند بدون آنکه رهگیری شده و جلوی این پهپادها گرفته شود و حال آنکه عربستان سعودی صدها میلیارد دلار برای خرید رادارهای پیشرفته و سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت هزینه کرده است.

سوم: هدف قرار دادن این میدان نفتی که محل مناقشه امارات و عربستان است، با هدف ارسال پیام دوگانه به دو متحد اصلی در حمله به یمن صورت گرفته است؛ نخست تلاش برای نابودی باقی مانده این اتحاد ضعیف و متزلزل و دوم تلاش برای ایجاد شکاف در روابط بین این دو متحد و جانبداری از طرف اماراتی و شاید اعطای پاداش به آن به دلیل خروج نیروهایش از یمن است.

چهارم: پیام مهم یمن این است که پهپادهایی که توانسته به میدان الشیبه برسد، قادرست میادین دیگر همچون میدان نفتی بزرگ «الغوار» عربستان که روزانه حدود پنج میلیون بشکه نفت (نیمی از تولیدات مجموعه‌های نفتی عربستان) تولید می‌کند، هدف قرار دهد.

پنجم: هشدار آشکار به امارات مبنی بر اینکه دو شهر ابوظبی و دبی و فرودگاه‌های آن به راحتی قابل دسترسی است و اگر امارات از تصمیم خود برای خروج نیروهایش از یمن منصرف شود و هواپیماهای آن در بمباران شهرهای یمن مشارکت داشته باشند، این دو شهر مهم امارات را هدف قرار خواهد داد.

ششم: جالب توجه اینکه بیشتر حملات جنبش انصارالله به عمق خاک عربستان سعودی خواه به شهرهای جنوبی در جازان، نجران و عسیر یا فرودگاه‌ها، تلفات انسانی در میان غیرنظامیان نداشته است بر خلاف حملات ائتلاف اماراتی-سعودی که بیمارستان‌ها، مدارس، بازارها، مجالس عزا و مراسم‌های عروسی را هدف قرار می‌دهند.

هفتم: جنگ یمن در چهار سال اول به نوعی جنگ یک طرفه از سمت عربستان و امارات علیه یمن بود اما اکنون به جنگ دو طرفه تبدیل شده است و به نظر می‌رسد با توجه به حمله اخیر به الشیبه و پالایشگاه آن و دقت هدفگیری، در روزها و ماه‌های آینده حملات تلافی‌جویانه یمن شدت بیشتری خواهد داشت.

هشتم: نمی‌توان این تحولات را جدای از تنش کنونی بین ایران و آمریکا در تنگه هرمز دانست گرچه انصارالله اصرار دارد که این حوادث مطلقا ارتباطی به این قضیه ندارد اما انصارالله رکن اصلی محور مقاومت به رهبری ایران است که سوریه، عراق، حزب‌الله لبنان و جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی را دربرمی‌گیرد. صرف نظر از اینکه این حمله به تنش در تنگه هرمز ارتباط دارد یا نه، اهرم فشاری بر عربستان و آمریکا به نفع ایران و متحدان آن و مطالبات مربوط به پایان جنگ یمن خواهد بود.

رأی‌الیوم همچنین نوشت که تحولات جنگ یمن اعم از نظامی و سیاسی از جمله خروج نیروهای امارات از یمن و موفقیت نیروهای شورای انتقالی جنوبی برای سیطره بر کاخ المعاشیق و اکثریت مراکز نظامی نشان می‌دهد که گزینه‌های عربستان سعودی و پایان یافتن جنگ به نفع این کشور محدود و حتی نابود شده است و لذا این امر تصمیم [سعودی‌ها] برای عقب‌نشینی سریع به منظور کاهش میزان تلفات و گفت‌وگو با انصارالله را می‌طلبد همانند آمریکا که به گفت‌وگو با طالبان برای رسیدن به توافقی جهت حفظ آبروی خود روی آورده است.

این روزنامه در پایان اعزام هیأت سعودی به تهران طی روزهای آینده همانند سفر هیأت امنیتی امارات به ایران را بعید ندانست.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.