مازندران- نایب رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران از اُفت ۱۵ درصدی مصرف محصولات لبنی خبر داد.

سفره لبنیات مردم کوچک شده است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، اسماعیل خاتمی مقدم ظهر امروز در همایش باورهای مردمی کیفیت محصولات لبنی با محوریت «شایعه ها و واقعیت ها، علت ها و راهکارها» ویژه خبرنگاران رسانه های گروهی در اتاق بازرگانی مازندران، این کاهش مصرف را ناشی از مشکلات اقتصادی دانست و اظهار کرد: هزینه های تولید در واحدهای لبنی ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد قیمت تمام شده شیر مربوط به شیرخام، ۱۰ درصد به حقوق و دستمزد و ۱۰ درصد مربوط به بسته بندی است، اضافه کرد: طی یکسال گذشته شیرخام ۱۰۰ درصد، حقوق و دستمزد ۴۰ درصد و صنایع بسته بندی ۱۸۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

نایب رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران با بیان اینکه ۳۰ درصد محصولات غذایی صنعتی است، گفت: ۷۰ درصد دیگر تولیدکنندگان غذایی که صنعتی نیستند، هیچگونه پاسخگویی به مراجع ذیصلاح ندارند.

خاتمی مقدم با اشاره به اینکه یک بخش جدی از سفره مردم در راستای صادرات کوچک می شود، افزود: با صادرات محصولات لبنی، سفره لبنیات مردم کوچکتر می شود. بعنوان نمونه برای تولید شیرخشک کشور نیاز به ۱۷۰ تن شیر داریم و این میزان شیرخام نیز از سبد غذایی خانوارها حذف می گردد.

وی از حذف شیر مدارس گلایه کرد و یادآور شد: صادرات به مذاق متولیان مزه داده و تبدیل به هدف شد و در ادامه مردم فراموش شدند.

خاتمی مقدم با عنوان اینکه سیاست گذاری ها دچار اشکال است، خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ کس به مسئولیت های اجتماعی خود توجه ای ندارد.

جامعه ایرانی برای خودش نسخه می نویسد

همچنین کارشناس اداره کل استاندارد مازندران گفت: جامعه ایرانی برای خودش نسخه می نویسد.

سیدرضا حجازیان با اشاره به اینکه نیاز به آگاهی اولین مساله جامعه است، اظهار کرد: باید به مصرف کنندگان کمک کنیم تا انتخاب آگاهانه تری داشته باشند.

وی اضافه کرد: ۶۰ درصد جامعه آماری که به سراغ شان رفتیم، باورهایشان در مورد موادغذایی اشتباه بوده و نیاز به اصلاح دارد.

کارشناس اداره کل استاندارد مازندران با تاکید بر این نکته که مردم باید محصول باکیفیت مصرف کنند، اضافه کرد: معدل کیفیت محصولات صنعتی لبنی از محصولات غیرصنعتی به مراتب بالاتر است.

حجازیان یادآور شد: معدود ان جی او های فعال در مازندران، در کشور پیشرو بوده و بدنبال افزایش آگاهی مردم هستند.

هماهنگی بین بخشی در مقوله نظارت وجود ندارد

همچنین مدیر نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به سوال قدس آنلاین از راه اندازی قرارگاه غذا در سازمان غذا و دارو خبر داد و گفت: در این قرارگاه، مخاطرات مواد غذایی بررسی شده و کاهش می یابد.

حسن مکرمی مشکل بزرگ در بحث نظارت را عدم هماهنگی درون سازمانی دانست و افزود: وقتی در درون سازمان، هماهنگی بین بخشی برای نظارت وجود ندارد، در بیرون از سازمان این مساله بغرنج تر است.

وی در پاسخ به سوال دیگر قدس آنلاین که آیا پروبیوتیک موجود در محصولات لبنی واقعی است، خاطرنشان کرد: نمونه های موجود در بازار را بررسی می کنیم و اگر عدد موردنظر در پایان انقضا فراورده لبنی وجود نداشته باشد، برخورد می کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.