کارگردان فیلم «جانان» با گلایه از اینکه تمام فیلم های روی پرده را فیلم های تجاری پر کرده است، گفت: در چنین شرایطی، سینمای مستقلی که می خواهد روی مسائل اخلاقی سرمایه گذاری کند، توانش را ندارد. تمام فیلم های روی پرده سینماها را فیلم های تجاری پر کرده است.

مدیران وزارت ارشاد مسبب اوضاع نابسامان سینما هستند

کامران قدکچیان که در نشست خبری اکران فیلم «جانان» در پردیس سینمایی ویلاژتوریست مشهد به پرسشهای خبرنگاران پاسخ می گفت و درباره وضعیت اکران فیلم ها با تاکید بر اینکه همه فیلم ها باید با تعادل در اکران چیده شوند، اظهار داشت: الان چیدمان به سمتی رفته که فیلم های تجاری روی پرده سینماهاست و این برای عده ای از تهیه کنندگان تبدیل به بیزینس شده است.

وی با بیان اینکه مافیا و باندبازی برای اکران فیلم های پولساز اتفاق می افتد گفت: تمام اعیاد و زمان هایی که فیلم می تواند درخشش بیشتری داشته باشد توسط فیلم های خاصی مصادره می شود متاسفانه مدیران فرهنگی و وزارت ارشاد، پشت این ماجرا می ایستند چون می خواهند پایان سال بیلان فروش بالای سینمای ایران را بدهند اما هیچ وقت کیفیت سینمای ایران برایشان مهم نبوده است فقط می خواهند رقم و عدد بدهند که چقدر فروش دارد، مسبب نابسامانی ها و شرایط فعلی سینمای ایران، مدیران فرهنگی و وزارت ارشاد هستند.

او افزود: هیچوقت در دهه شصت یا هفتاد مافیای اکران نداشتیم بلکه فیلم ها براساس کیفیت شان درجه بندی و در اکران ها تقسیم بندی می شدند، آن زمان  فیلم ها به صورت متعادل پخش می شد ولی الان شرایط فرق کرده و همه به فکر این هستند که سالنهای سینما فروش بیشتری داشته باشد، البته که سینماها به این فروش نیاز دارند اما باید محصولاتی متنوع را هم بفروشند.

* فیلمی متفاوت از فیلم های روی پرده ساختم

قدکچیان درباره فاصله 7 ساله ای که بین اکران فیلم قبلی و فیلم جدیدش داشته گفت: من کم کار نشدم  و در این سالها کار کردم. فیلم جنون را پشت اکران دارم که امیدوارم در آینده ای نزدیک اکران شود. در این مدت هم روی ساخت سریالی کار می کردم و مشغول فعالیت تئاتری بودم  بنابراین کم کار نبودم.

او درباره ایده ساخت فیلم «جانان» توضیح داد: جای آقای نجیبی تهیه کننده فیلم خالی است و به واقع ایشان فرد نجیب و محترمی هستند که همکاری کردند تا بتوانیم فیلمی متفاوت از فیلم های روی پرده بسازیم منظورم کیفیت فیلم نیست بلکه نوع فیلم است، فیلم هایی که مدتی است به فراموشی سپرده شده اند. الان فیلم های سرگرم کننده روی پرده، بیشتر در ژانر کمدی هستند که الفاظ اروتیک و غیرمعمول در آنها بکار می رود به همین جهت من فیلم «جانان» را خیلی دوست دارم چون از این منظر با فیلم های دیگر روی پرده متفاوت است.

* فیلم هایی همچون «جانان» هیچوقت شرایط اکران خوبی ندارند

قدکچیان درباره شرایط اکران فیلم و فروش ضعیف «جانان» در گیشه گفت: این نوع فیلم ها هیچوقت شرایط اکران خوبی ندارند و همیشه حالشان بد است. آنقدر فیلم های مفرح در مخاطب رسوخ کرده است که برخی از عادات خوب و رسوم ایرانی را فراموش کردیم مثل اینکه امروز فارسی حرف نمی زنیم،  گفتگوهایی که از رهگذرها در خیابان می شنوید، ایرانی نیست گویی با زبان دیگری حرف می زنند، متاسفانه جوانان و بچه های ما خشن شده اند و مهربانی را فراموش کرده اند، عشق و مهربانی که در سنت های ما وجود داشته و باید به نسل جدید منتقل می شد، از یاد رفته است به همین دلیل لازم دیدم که گوشزد کردن عشق و وفاداری مهم است.

او با بیان اینکه فیلمش، اثری متفاوت تر از فیلم های روی پرده سینماهاست، خاطرنشان کرد: مردم به تفریح و سرگرمی احتیاج دارند ولی به چه قیمتی؟ به قیمت از دست دادن اخلاق یا مهربانی؟

وی یادآور شد: زمانی که قرار بود با آقای نجیبی، تهیه کننده کار همکاری کنم به ایشان گفتم که اگر هدف شما بیزینس است، فیلمنامه را عوض کنیم ولی ایشان گفتند که فیلمنامه را دوست دارند، همان زمان هم عاقبت کار را می دانستیم که شاید، فروش بالایی نداشته باشد، با علم این موضوع، فیلم را ساختیم با این اینکه فروش فیلم راضی کننده نیست اما از ساخت آن اصلا پشیمان نیستیم.

قدکچیان درباره انتخاب امین حیایی به عنوان بازیگر نقش اول فیلم برای بالا رفتن احتمال فروش بیشتر، توضیح داد: وقتی فیلمی در چرخه فعلی سینمای ایران اکران شود حتما باید ستاره داشته باشد تا برای اکران عرضه شود، اگر فیلمی بدون ستاره باشد در گروه هنر و تجربه اکران می شود و نهایتا چند سالن محدود به شما می دهند. ضمن اینکه من هیچوقت فیلمهایم را بدون ستاره نساختم و همیشه از بازیگران حرفه ای استفاده کردم  بهرحال ستاره ها، بهره اش را برای  خود سینما می آورند.

وی درباره کار جدیدش هم گفت: چند فیلمنامه را در بایگانی دارم و دنبال سرمایه گذار هستم اما هنوز قطعی نیست. ضمن اینکه فیلم «جنون» هم آماده نمایش است، این فیلم در ژانر ترس است، آنهم ژانر وحشت ایرانی و نه هالیوودی که  ژانر جدیدی در سینمای ایران به شمار می رود.  

او درباره اینکه اگر این فیلم در زمان ساختش که 4 سال پیش بود، اکران می شد احتمال فروش بیشترش داشت، عنوان کرد: موضوع فیلم ما بیات نمی شود ولی برخی فیلم ها موضوعشان بیات شود. بنظرم اگر مردم فیلم را ببیند راضی از سینما بیرون می روند.

او آینده سینمای ایران را روشن توصیف کرد و یادآور شد: جوانانی که وارد عرصه فیلمسازی شده اند بسیار خوش فکر و بااستعداد هستند و اگر در مسیر درستی قرار بگیرد، نوید بخش آینده روشنی برای سینما هستند.

او درباره انتخاب فیلم « در جستجوی فریده» به نمایندگی از سینمای ایران برای اسکار 2020 گفت: با وجود اینکه فیلم خوبی است اما بنظرم انتخاب غلطی برای اسکار بود چون این فیلم مستند است ولی بخاطر غیض و رقابتی که بین دو فیلم اتفاق افتاد، به رای سومی رسیدند که رای غلطی بود.

*عکس:نیلوفر ذوالفقاری

* این فیلم فضای متفاوتی نسبت به فیلم های سیاه نمایی که این روزها ساخته می شود، دارد

مژگان بیات، بازیگر نقش اول زن فیلم «جانان» درباره پذیرش پیشنهاد بازی در این فیلم گفت: این فیلم فضای متفاوتی نسبت به فیلم های سیاه نمایی که این روزها ساخته می شود، دارد. درست است که سینمایی تریبونی برای گفتن مشکلات جامعه است اما وقتی بیش از حد این مشکلات گفته شود، با توجه به شرایط اقتصادی سخت کنونی، حال مردم را بد می کند.

او افزود: فیلم هایی که نویدی از امید و عشق به مردم می دهند و آن هم در جامعه امروز ما که از عشق و دوست داشتن فاصله گرفته، فیلم های ارزشمندی هستند و جانان هم مثل خود عشق است. عشق، کلمه ای ساده اما پرمحتواست. جانان به ظاهر عاشقانه ای آرام و ساده است اما وقتی به عمق فیلم پی ببرید مفاهیمی همچون وفاداری و محبت در آن موج می زند. خوشبختانه در این فیلم با کمک آقای قدکچیان و آقای امین حیایی که پارتنر بسیار خوبی بودند، تا جایی که توانستم حس و حال جانان را در راستای اهداف فیلم در بیاورم.

بیات با بیان اینکه این فیلم دوازدهمین کار سینمایی او است، خاطرنشان کرد: جامعه امروز ما نیاز به عشق دارد و بازی در فیلمی که مرا با مقوله عشق درگیر کند برایم جذاب بود. ایفای نقش شخصیتی که برای رسیدن به هدفش تلاش می کند برایم جذابیت داشت، همیشه دوست داشتم که بتوانم به مردم کمک کنم و امیدوارم با نقش آفرینی در فیلم های اینچنینی که حال مردم را خوب می کند، به رسالتم عمل کنم.

او تاکید کرد: من هیچوقت برای دستمزد نقش هایم را انتخاب نکردم، متاسفانه امروز بسیاری از بازیگران دغدغه دستمزد دارند در حالیکه هنر، دستمزد ندارد بلکه با احساس آدم ها درگیر می شود.

این بازیگر درباره حرفهایی درباره رابطه های غیراخلاقی در پشت پرده سینما گفته می شود، توضیح داد: متاسفانه این مسائل نه فقط در سینما که در شغل های دیگر هم وجود دارد ولی چون سینما، ویترین نمایان تر و شفاف تری دارد، چنین مسائلی نمود بیشتری پیدا می کند مثلا باندبازی و رابطه برای انتخاب نقش ها وجود دارد مثل هر جای دیگری اما سینما در دید جامعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.