سخنگوی دولت از عزل و برکناری یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو به دلیل افزایش عمدی و غیر قانونی قیمت برخی از محصولات این شرکت خبر داد.

ربیعی: مدیرعامل ایران‌خودرو برکنار شد/حضور زنان در ورزشگاه‌ها باید با رعایت موازین فرهنگی حل شود/سیف و عراقچی نفع شخصی در موضوع مداخله در بازار ارز نداشتند

قدس آنلاین: علی ربیعی با بیان آنکه ادعای مدیران ایران خودرو در مورد اشتباه سیستمی در افزایش قیمت هشت محصول این شرکت بررسی شد، اظهار داشت: مدیر عامل ایران خودرو به دلیل اینکه قیمت ها را عمدی و بدون هماهنگی افزایش داده بودند امروز برکنار شد.

سخنگوی دولت افزود: عباس علی آبادی مدیرعامل مپنا جایگزین یکه زارع در ایران خودرو می شود.

وی با تاکید بر اینکه تصمیم وزیر صمت در مورد این برکناری درست بوده خاطرنشان کرد: خودرو مسئله مهمی است که دولت بیش از گذشته باید بر آن متمرکز شود زیرا این صنعت هم بر اشتغال زایی تاثیرگذار است و هم بر قیمت دیگر کالاها تاثیرگذار است.

ربیعی گفت: یکی از دلایلی که  دولت در بحث واگذاری خودرو سازها با دقت و حساسیت عمل می‌کند این است که یک موضوع ملی است. زیرساخت‌های بنیادین باید درست شود تا در چهارچوب ملی کنترل شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد که موضع ممنوع الخروجی مدیرعامل سایپا به دلیل شکایت مشتریان و تصمیم دادگاه بوده است.

سیف و عراقچی سود شخصی نداشتند، مسئولیت مداخله در بازار ارز با دولت است

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات احمد عراقچی معاون سابق بانک مرکزی درمورد اینکه مداخله در بازار فردایی ارز در دوره وی به دستتور رئیس جمهور بوده و او باید مسئولیت این موضوع را بر عهده بگیرد نه مدیرانی که محاکمه می‌شودن، گفت: 

من از زحمات و خدمات دکتر سیف و عراقچی سپاسگذاری می کنم. آن‌ها مدیران پاک و سالم ما بوده و هستند. ایشان به شهادت همه هیچ نفع شخصی در این میان نداشته است. بحث بر سر سیاست های تزیق ارز به بازار است. مطالعات ما نشان می‌دهد ۶۰ سال است تزریق ارز از غیر صرافی‌ها در کشور وجود دارد.

وی توضیح داد: این سیاستی است که کشورهای همسایه ما هم از آن استفاده می‌کنند. این یک مداخله طبیعی است و مسئولیتش به عهده دولت است. به آن صرافی‌ها هم بانک مرکزی اجازه می‌دهد بنابراین مجوز دست بانک مرکزی است. دولت از برخورد با فساد حمایت می‌کند. ما مطمئن هستیم که چه سیف چه عراقچی هیچ سود و نفع شخصی نداشتند بلکه به نفع بازار وکنترل بازار مداخله کردند.

سخنگوی دولت در ادامه تصریح کرد: آیا این سیاست درست است یا نه صحبت دیگری است. ۱۵۹ میلیون دلار مطرح کردند که قطعا همه آن‌ها بر اساس سنت‌ها و تشخیصی بوده که در آن زمان داده شده است. تشخیص این امر با سیاستگذاران و ناظران سیاستگذاری است.

مسئولان دولت قبل باید درباره ماجرای مازیار ابراهیمی پاسخگو باشند

ربیعی درباره اظهارات مازیار ابراهیمی گفت: درباره این موضوع اطلاعات کلی وجود دارد، نکته دیگر این است که کار کارشناسی روی موضوع نشده است. متولیان این امر از کارشناسان ضدجاسوسی نبودند بلکه کارشناسان حوزه‌های دیگری بودند.

وی تاکید کرد: بنای دولت این است که این اتفاقات در این زیرمجموعه صورت نگیرد. این اتفاق در دولت‌های گذشته بوده است. آن‌ها باید پاسخ‌گو باشند

تمهیدات وزارت ورزش برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها 

سخنگوی دولت درباره ضرب‌الاجل فیفا برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: باید بگویم الزام فیفا برای همه کشورهای عضو است.

وی ادامه داد: معتقدم حل مسائل و پروژه‌های اجتماعی دشواری‌های خودش را دارد، ابتدا ما باید به مسائل فرهنگی توجه کنیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: باید به برخی نگرانی‌ها توجه کنیم ولی اعتقاد و نظر خود ما این است با رعایت موازین و مراعات فرهنگی می‌توانیم این مسائل را حل کنیم.

وی ادامه داد: از آقای سلطانی‌فر در این باره سوال کردم، ایشان پاسخ دادند با دغدغه‌هایی که دارند قرار است با در نظر گرفتن این مکان و زمان در دیدارهای ملی بتوانیم حضور زنان را در ورزشگاه‌ها داشته باشیم.

سخنگوی دولت گفت: باید بگذاریم مسائل از مسیر اطمینان‌بخش پیگیری شود.

وی ادامه داد: آقای سلطانی‌فر پیگیری می‌کند که حضور بانوان در دیدارهای ملی را سامان بدهد، ما هم حمایت می‌کنیم و قصدمان این است که به سمت یک رفتار منطقی برویم تا به تماشاگران  زن بی‌حرمتی نشود.

 اجاره بندر چابهار صحت ندارد

ربیعی  با اشاره به اخباری مبنی بر اجاره بندر چابهار گفت: این موضوع اصلا درست نیست. ما قراردادی را با هند بستیم که در راستای توافقنامه چابهار است. این موضوع که در اخبار آمده قرارداد فرعی با هند است. آن‌ها قرار است برای مدیریت و بهرهبرداری از فاز اول بندر چابهاد ۱۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری  انجام دهند. این کار به معنای واگذاری حاکمیت  نیست. آنچه که در صحبت با مسئولان اقتصادی دریافتم این است که این اقدام به سرمایه‌گذاری در این منطقه کمک می کند.

ربیعی در عین حال تصریح کرد: طی صحبتی که با مسئولان منطقه آزاد و مسئولان اقتصادی صورت گرفت، در گام های اولیه ما می‌توانیم بیش از ۱۱ میلیارد دلار مبادله داشته باشیم و این کار به اشتغال چابهار نیز کمک می‌کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره راه‌اندازی کریدور شمال به جنوب گفت: ‌الان حمل بار از هند و بمبئی، کانال سوئز، هامبورگ، سن پترزبورگ و مسکو ۳۷ روز طول می‌کشد. در حالی که از مسیر بمبئی، چابهار، انزلی، آستاراخان ۱۴ روز زمان می‌برد که درحال فعال شدن است. که این هم برای روس‌ها مزیت خوبی است و هم برای ما درآمدزایی دارد.  

وی اضافه کرد: بنابراین بحث واگذاری دریای خزر و بنادر به هیچ وجه مطرح نیست و در خارج نیز این موج به راه افتاده و آنها بیشتر این موضوع را پیگیری می کردند. قطعا قرارداد عادلانه و به نفع کشورمان خواهد بود.

موجودی انبارهای کشور بیشتر از سال گذشته است

وی سپس با اشاره به موانع گمرکی که بر سر برخی کالاها و دریافت ارز آن‌ها ایجاد شده بود گفت: مسئولین این موضوع را بررسی کردند. تسهیل در انتقال این کالاها صورت گرفته است. رئیس کل بانک مرکزی و وزیر کشور و آقای دژپسند از این کالاها بازدید کردند.

ربیعی سپس گفت: میزان کالاهایی که در انبارها داریم از مدت مشابه سال گذشته بیش‌تر است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که شالیکاران برنج عرضه می‌کنند ما برنج وارد نمی‌کنیم. داستان سیب‌زمینی و پیاز که هر سال به کمبود می‌خوردیم با این پیش‌بینی واردات‌ها درست شده است. الان انبارداری ما درست است علاوه بر نیاز بازار برای چند ماه کالای اساسی در انبار داریم.

اعضای دولت به دیدار رهبری می‌روند

سخنگوی دولت درباره دیدار اعضای کابینه با رهبری گفت: روز چهارشنبه اعضای دولت با رهبری دیدار خواهند داشت

دیگر بازنشسته‌ای را در دولت به کار نمی‌گیریم

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره حضور بازنشستگان در دولت گفت: تا جایی که من می‌دانم بازنشسته‌ای را در دولت به کار نمی‌گیریم. برخی وزارتخانه‌ها مطابق قانون می‌توانستند در حدود یک درصد آن‌ها را به کار بگیرند و در برخی نهادها با مجوز تعدادی به کار گرفته شدند.

مجادلات دردی را از جامعه دوا نمی‌کند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص نامه‌نگاری انجام شده بین آیات یزدی و آملی لاریجانی، تصریح کرد: از این قبیل مجادلات متاسفم که نه به نفع جامعه است و نه مسئله و مشکلی از مردم را حل می‌کند. صرفا می‌توان این موضوع را یک نظر شخصی دانست و من یقین دارم که روحانیت یکی از ارکان جامعه بوده و دارای جایگاهی بالایی در کشور است. جایگاه روحانیت به‌رغم همه بدخواهان در میان مردم از اهمیت بالایی برخوردار است. هرگونه مطلب و مجادله‌ای که روند باهم بودن و درکنار هم بودن برای عبور از مشکلات فعلی جامعه را بهم ریزد مناسب نیست و صرفا آن را بیان نظرات شخصی فردی محترم تلقی می‌کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.