البرز- استان البرز با برخورداری از عرصه های مناسب طبیعی به خصوص در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی و طالقان همه ساله شاهد برگزاری مسابقات غیر رسمی آفرود سواری در این استان است که بخشی از پوشش گیاهی استان زیر چرخ خودروها از بین می رود.

خودرو های آفرودی چهره البرز را می خراشد

قدس آنلاین؛ گروه استان ها: از مشکل رها سازی زباله در طبیعت که بگذریم اما استان البرز به تازگی با مشکلی به نام خودرو های آفرودی روبروست که متاسفانه حضور این خودرو ها لطمات غیر قبل جبرانی بر طبیعت این استان بر جای گذاشته است.

اگر برای تفریح در طبیعت سری به استان البرز زده باشید به طور حتم اماکنی از جمله«ساوجبلاغ» و یا «برغان» و هم چنین طالقان و طبیعت زیبای آن ها خاطره خوشی را برای شما رقم زده است.

در طبیعت زیبای این مناطق سال هاست خودرو هایی در معابر روستایی و اراضی ملی در تردد هستند که بنا بر ادعای کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی این حضور دامنه تخریب ها را نیز افزایش داده است.

آفرود سواری سبکی از تفریح اتومبیل سواران است که به اصطلاح ورزشکاران این بخش با ماشین‌های ۲ دیفرانسیلی به خصوص شاسی بلند در مسیرهای سخت و پستی و بلندی‌ها انجام می شود.

بحران جدید

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز از حضور متعدد آفرود سواران در مناطق ییلاقی از بحرانی جدید در طبیعت یاد می کند و می گوید: متأسفانه آفرودسواران و موتورسواران روزهای تعطیل به ارتفاعات البرز به خصوص به ارتفاعات برغان شهرستان ساوجبلاغ هجوم آورده و پوشش گیاهی این منطقه را از بین می‌برند به طوریکه در این روزها با ترافیکی سنگین در جاده‌های این منطقه مواجه می‌شویم.

مهدی مهرور آفرودسواران را یکی از تهدیدات جدی برای منابع طبیعی و محیط زیست و عاملی برای ایجاد گرد و غبار در استان عنوان می کند و می گوید: استان البرز در گذشته بهترین و پاک ترین هوا را داشت اما امروزه شاهد هستیم که آلوده‌ترین هوا را دارد.

وی با بیان اینکه ما با ورزش مفرحی همچون آفرود مخالف نیستیم ادامه می دهد: باید این ورزش در بیابان‌ها و مناطقی که خالی از پوشش گیاهی است انجام شود نه در مناطقی که پوشیده از گونه‌های گیاهی است.
مهرور می گوید: برای این موضوع در کارگروه فضای سبز استان مطرح شد و قرار شد تا ادارات کل منابع طبیعی و ورزش و جوانان استان فضایی را در محدوده اشتهارد به این ورزش اختصاص دهند تا فضای سبز و پوشش گیاهی که با سختی احیا می‌شود در امان بماند.

۵۰۰ هکتار دستخوش تغییرات شده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز نیز از حضور آفرود سواران و خودرو های شاسی بلند در مناطق طبیعی و مرتعی دل خوشی ندارد از همین رو می گوید: طی سال های گذشته با تخریب اراضی و گونه های گیاهی بسیاری در این استان روبرو بودیم.

از مشکل رها سازی زباله در طبیعت که بگذریم اما استان البرز به تازگی با مشکلی به نام خودرو های آفرودی روبروست که متاسفانه حضور این خودرو ها لطمات غیر قبل جبرانی بر طبیعت این استان بر جای گذاشته استحامد فرضی از کمبود نیرو های حفاظتی برای نظارت بر عرصه های طبیعی هم گلایه دارد اما عنوان می کند که این موضوع نتوانسته خللی برای برخورد با این خاطیان ایجاد کند.

وی با اشاره به این موضوع که آفرود سواران نسبت به ایجاد جاده های دسترسی فرعی در مناطق بحرانی اقدام می کنند بیان می کند: این جاده های فرعی به ویژه در حوضه های آبخیز بسیار خطرساز و خطرناک است.

وی نمونه این جاده های فرعی را در مناطق بالادست کرج همچون آتشگاه، نوجان ، دروان، برغان و طالقان بیان کرده و می افزاید: عرصه هایی که متاسفانه دستخوش این تغییرات شده و این تصرفات و تخلفات در آن انجام شده وسعتی حدود ۵۰۰ هکتار دارد که در بحرانی ترین مناطق آبخیز واقع شده  و مستعد آتش سوزی است.

انسداد راه های فرعی

وی یکی از وظایف ذاتی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان را حفظ و حراست از عرصه های ملی و منابع طبیعی از دست اندازی خاطیان و ورود مخرب به بخش عنوان کرده و ادامه می دهد: در همین راستا برای پیشگیری از تخریب اراضی و عرصه های منابع طبیعی طرح انسداد راه های فرعی منتهی به این اراضی را دنبال می کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایجاد راه های فرعی و دست اندازی ها به طبیعت در مسیرهای گردشگری علاوه بر آتش سوزی های عمدی و تخریب پوشش گیاهی، شرایط را برای ایجاد سیل در سطح حوضه های آبخیز فراهم می کند بیان می کند: متاسفانه حضور افرود سواران در مناطق مختلف زمینه ساز برای تغییرکاربری و تصرف اراضی ملی شده است.

فرضی با بیان اینکه طرح مسدودسازی جاده های دسترسی فرعی به اراضی ملی در منطقه دروان و نوجان به اجرا درامده است بیان می کند: از گذشته محدودیت هایی برای فعالیت آفرود سواران  داشته ایم ولی با توجه به تعداد زیاد آن ها نیاز است تا دیگر دستگاه ها همچون دستگاه های نظارتی مانند دادگستری و نیروی انتظامی نیز پای کار بیایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.